Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeløsning for 400V trefase når bilen kun har enfase lader.

Startet av Tellus, onsdag 15. august 2018, klokken 10:52

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: S.S på fredag 10. august 2018, klokken 13:03
Kom over denne:

https://evtun.com/chargers.html

http://pureelectric.se/laddbox/

I følge teksten, så er det 400V 13A trefas inn, enfas 24 A, men hele 250 V ut, altså 6 kW, og jevn belastning på 2 av fasene.

Skal være mulig å bestille med høyere styrke, i følge teksten, men da må vi kanskje gå flere sammen.  Hadde vært fint med 16 A inn og 7,2 kW ut.

Ser ut som den er greitt portabel, og om den installeres hjemme, ser det ut som den kan redusere ladingen ved høy belastning ellers i huset.

Pris fra produsent 990 Euro.

Dette kan være en løsning for de av oss som har 400V anlegg hjemme, men hvor bilen kun støtter 32A enfase.
Med andre ord de fleste nye elbiler i dag.

Noen som vet noe mer om dette? Burde være en ganske ok marked for de som vil ta på seg agentur/salgsansvar i Norge.

KjellG

Løsningen til Tesla og eGolf med V-kobling fra IT er billigere.

Her kunne de vurdert å kutte ut DC => AC omformeren og heller bruk elektronikken til den 3. fasen. Det ville økt ladeeffekten med 33% på samme sikring. Da med DC-lading av bilen.

Dog, denne kan være en problemløser for enkelte.

Tellus

Sitat fra: KjellG på onsdag 15. august 2018, klokken 16:26
Løsningen til Tesla og eGolf med V-kobling fra IT er billigere.

Her kunne de vurdert å kutte ut DC => AC omformeren og heller bruk elektronikken til den 3. fasen. Det ville økt ladeeffekten med 33% på samme sikring. Da med DC-lading av bilen.

Dog, denne kan være en problemløser for enkelte.

Løsningen til Tesla og eGolf befinner seg inne i bilen så vidt jeg forstår og er jo irrelevent i denne sammenhengen.

Den skisserte løsningen vil jo kunne funke for alle oss som har/får nyere Leaf, Ampera-E, Kona, Ionique, I-Pace osv. som kun kan lades på en fase opp til 32A. Vanskeilig å få godkjent mer enn 16-20A lading på enfase.

KjellG

Stusser bare over at leverandøren synes å fremheve at eGolf har fordel av dette utstyret når det er helt unødvendig.

Ellers var mitt forslag todelt:
1) Det ville være en fordel for oss i Norge om flere en  eGolf m.fl. kjørte med to ladere som kunne knyttes i open delta mot IT-nett. (75% av norske hus).

2) Dersom en her brukte elektronikken til å ta inn 3 faser ville effekten øke fra ca 7,4 til over 11 kW. Dette brukbart på alle biler med mulighet for DC-lading.

Det er forøvrig uklart for meg om dette vil funksjonere mot IT som 75% av norske husstander er belemret med.

KjellG

Kontaktet dem.

Deres løsning funker pt ikke for 3*230v IT, men de planlegger en!
Med f.eks. 20A 3-fase IT er en da opp mot 8 kW, godt over 7,2 kW som synes å etablere seg som ombordlader til hjemmelading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA