Ferietur i e-NV200 2016 gikk helt supert!

Startet av 2mash, onsdag 15. august 2018, klokken 08:25

« forrige - neste »

2mash

Kjørte Bergen - Tvedestrand (via Haukeli) - Mandal - Bergen (kysten).
Fullpakket bil, stortsett i B og Eco, AC på (varmt...). Holdt fartsgrenser.
Forbruk 1,67.

Ladet ofte (opp til 80-90%) - må likevel stoppe ofte med små barn.
Ladekø kun 20 minutter  (Aksdal).

Oppsummert: langtur med denne bilen går helt utmerket, og jeg er i stuss om jeg skal bruke penger på bil med lenger rekkevidde. Overrasket over at jeg følte komforten var såpass ok.
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Ebe

Sommerturer har aldri bydd på de store utfordringene med elbil. Værre er det når regnet, slapset og grader under 5-10 varmegrader gjør seg gjeldende. Blir der det ikke like hyggelige forbrukstall :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

2mash

Kunne fint kjørt på vinter også, så tett som det er mellom ladere :-)
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

pudderjagar

Hvis ein ikkje er ofte på laaaange turer med elbil så går det heilt fint både vinter og sommer uten at bilen har den store rekkevidden.

Da handla om å planlegge litt og finne gode løysingar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Elexo

Jeg kjører mellom østlandet og vestlandet både sommer og vinter, stikkordet er planlegging som de fleste nevner. I vinter kjørte jeg for første gang i kolonne over Filefjell.
Med min 24kWh modell antar jeg ca 1% forbruk pr kilometer bortsett fra ved bratt stigning  (fjellovergang) og ekstreme værforhold.  På sommeren (med fint vær)kan jeg holde en fart ca på 90 km/t og ha et forbruk på 1% pr km.

Dessverre har jeg flere ganger opplevd at "prosenttelleverket" ikke stemmer og at forbruket  (% pr km)plutselig kan være det tredobbelte når det er under 20% restkapasitet på batteriet.  Jeg har tatt dette opp med Nissan og fått noen luftige forklaringer om at % telleverket da kan trenge en rekalibrering og dette gjøres ved å lade batteriet helt ut før det lades opp igjen.  Ikke akkurat en nyttig prosedyre når man er på langtur...   Planlegger derfor alltid med å ankomme neste hurtiglader med minst 20% restkapasitet.

Ebe

Har du prøvd å koble til Leaf Spy, å måle der?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Bjørn Møller

Vi tok også en 2016 modell e-NV200 (sjuseter) på ferie i sommer. Kjørte først Bergen-Halsnøya (Rogaland), deretter Halsnøya-Kristiansand, så Hirtshals-København (via Århus-Sjællands Odde) og tilbake igjen København-Hirtshals og Stavanger-Bergen.

Var to voksne og fire barn samt en del bagasje i bilen. I Norge går lading som kjent fint, men i Danmark var det litt mer stress. Måtte planlegge rutevalg og kjøreøkonomi nøye. Valgte/måtte ligge rolig rundt 80 km/t på motorveien, og har aldri blitt forbikjørt så mange ganger i løpet av en sommer (og har aldri før brukt så lang tid fra Hirtshals til København). Hadde i snitt i overkant av 100 km rekkevidde per lading, uten bruk av A/C (var forferdelig varmt!).

Noe lengre mellom hurtigladerne i Danmark, men var stort sett uproblematisk å finne fram. Enkelte hurtigladere var til og med skiltet langs motorveien i Jylland. Også første gang jeg har kjørt langs motorveien i Danmark og vurdert vindretningen og -styrken sin betydning for kjøre-økonomien (ikke at man kan gjøre noe med det, men merket likevel forskjell på forbruket når det blåste kraftig mot- eller sidevind, noe det stort sett alltid gjør i DK).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA