Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlebil Larvik - Oslo

Startet av Per Kristian Haugen, tirsdag 14. august 2018, klokken 09:47

« forrige - neste »

Per Kristian Haugen

Hei

Jeg vurderer å kjøpe elbil for pendling mellom Larvik og Oslo et par ganger i uken. Comfort er ikke høyt prioritert, men rekkevidde og pris står høyt. Det er snakk om ca 160KM en vei.

Forstår det slik at parkering er gratis i Oslo, men at ladeplasser kan være vanskelig å få tak i? Tar gjerne imot råd og/eller innsikt om hva som er gode løsninger her? Velger folk å parkere på en innfart p-plass og ta kollektivt helt inn? Og må man da belage seg på å parkere på privat parkeringsplass?

Jeronan

#1
We are talking then around 320km retur and then with winter time to take into consideration, if you don't want to be dependent on ability to charge, a Tesla is currently the only car that can do 320 km on coldest days on a single charge (2nd hand Model S 85 or new Model S 75D). Though on very cold days, you might need to do a quick 10 minute stop at one of the Tesla Superchargers on the way back (this will heat up the cold battery and thus increase range as well).

There are a lot of public charging spots in Oslo, including the two Vulcan garages, but they are often full on workdays unless you manage to arrive really early in the morning, which might be challenging with the traffic on E18.

If you don't mind having to stop for around 25-30 mins or so at a Fortum fast charger, then you have some alternative (cheaper) options, like the BMW i3 94Ah or Hyundai Ioniq.
The 40kWh Leaf, we don't know yet how it will perform on very cold days (since it released only a couple months ago just after the winter).

I leave the Renault Zoe 4.0 out of this, since the Nordic version doesn't have fast charging (max. 22kW).

There are also some new cars coming like the Kia Niro and Hyundai Kona with 60kWh packs, but they have very long waiting lists. So don't expect to get one before end 2019/early 2020.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Sitat fra: Per Kristian Haugen på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:47
Hei

Jeg vurderer å kjøpe elbil for pendling mellom Larvik og Oslo et par ganger i uken. Comfort er ikke høyt prioritert, men rekkevidde og pris står høyt. Det er snakk om ca 160KM en vei.

Forstår det slik at parkering er gratis i Oslo, men at ladeplasser kan være vanskelig å få tak i? Tar gjerne imot råd og/eller innsikt om hva som er gode løsninger her? Velger folk å parkere på en innfart p-plass og ta kollektivt helt inn? Og må man da belage seg på å parkere på privat parkeringsplass?

Som Jeronan sier, så er dette ikke så enkelt å få til på budsjett. Ta toget..

Jeronan

With the nightmare traffic on the E18 in and out of Oslo in mornings and afternoons. I agree, the train will be a lot quicker and cheaper.
You can buy a lot of train tickets for the price of a new (or 2nd hand) car.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Per Kristian Haugen

Hei
Takk for gode råd!

Toget har blir vurdert, men månedsbilett inkludert buss til/fra toget kommer fort på 4-5000. (Og trafikken unngår man vel ikke så lenge buss for tog er standard). Når man i tillegg må kjøpe en bil nummer 2 for å overleve utkantnorge begynner man å lukte på en rimelig elbil.

Ladestopp er heller ingen umulighet, spesielt om det kan gjøres på vei hjem.

Jeg får finne frem regnearket!

What-a-watt

Kjører ofte omtrent samme strekning med e-Golf (FL) fra en by litt nord for deg. Du kommer deg fint til Oslo, også på vinterstid. Påregn lading i f. eks. Asker på vei hjem, og da trenger du ca. 20-25 minutters ladetid. Men for å klare dette, må du holde fartsgrensene  :D

geear

Mener du helt oppriktig at 160km i 110km/t med e-Golf 300km i minusgrader og motvind går fint?

Og da havner du ikke på Eco+ uten varme, null gassrespons og maks 90km/t i slutten heller?

Skjønner at man kan inngå kompromiss og kjøre roligere, men det er jo ikke nødvendigvis alle som er interessert i det. Og så degraderes batteriet kanskje 5-10% i løpet av et par år...

What-a-watt

Nå er det ikke 110 km/t hele veien. Faktisk ikke mere enn maks halvparten. Resten er 100/90/80 km/t.

Panduck

Buss for tog kjører vel til Sandefjord med tog derifra. Mndkort koster vel 3600kr. Flott og komfortabelt tog som vel kjører 200km/t fra Drammen? Selv om jeg har i3, tar jeg toget når jeg skal til Oslo i rushtiden...

Jeronan

Sitat fra: Panduck på onsdag 15. august 2018, klokken 07:49
Buss for tog kjører vel til Sandefjord med tog derifra. Mndkort koster vel 3600kr. Flott og komfortabelt tog som vel kjører 200km/t fra Drammen? Selv om jeg har i3, tar jeg toget når jeg skal til Oslo i rushtiden...

And if you spend that much a month, you will get a lot back via tax return as well.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SveinJ

Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 14. august 2018, klokken 13:22
Påregn lading i f. eks. Asker på vei hjem, og da trenger du ca. 20-25 minutters ladetid. Men for å klare dette, må du holde fartsgrensene  :D

.og er du heldig er det ikke ladekø ::)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

smokey

#11
Sitat fra: Jeronan på onsdag 15. august 2018, klokken 08:14
And if you spend that much a month, you will get a lot back via tax return as well.

OT, men bare for å få fakta rett: Reisefradrag i skattemeldingen er basert på reiseDISTANSE og ikke reiseMÅTE.

Forøvrig enig med flere her. Tog er kanskje rette løsningen for å unngå for mange kompromisser i bilkjøpet. Men finn frem regnearket som du sier - mulig månedskortet finansierer en god del på en passende bil. Eventuelt vurdere innfartsparkering Tønsberg, Holmestrand, Drammen eller andre steder (ville unngått Asker om du ikke er veldig tidlig på'n).
Hilsen en som kjører Oslorushet vestfra hver dag etter å ha blitt lei av togforsinkelser mm (men kjører elbil og før køen  :D )
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

Moas

Larvik - Moss - Oslo

Elbil først -> gratis ferge -> og relativt billig og kjapt tog.

Ikke kinderegg dette her, men kanskje et reelt alternativ?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

HCO

Eller:
- Elbil Larvik-Horten (55km)
- Ferge Horten-Moss (67 kr)
- Elbil Moss-Rosenholm innfartsparkering (50km)
- Tog Rosenholm-OsloS (35 kr)

Altså 204kr i billetter og 210km pr. dag. Av "billige" elbiler er det bare Zoe 400 (R90) som klarer dette året rundt, se tabell i tråden https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Moas

#14
Sitat fra: HCO på onsdag 15. august 2018, klokken 14:51
Eller:
- Elbil Larvik-Horten (55km)
- Ferge Horten-Moss (67 kr)
- Elbil Moss-Rosenholm innfartsparkering (50km)
- Tog Rosenholm-OsloS (35 kr)

Altså 204kr i billetter og 210km pr. dag. Av "billige" elbiler er det bare Zoe 400 (R90) som klarer dette året rundt, se tabell i tråden https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0.
Trådstarter kan slippe unna med ca. 50 kr pr. vei + strøm til bilen hvis han tar turen ofte nok og kjøper mnd. kort til Moss. Å kjøre elbil til Oslo blir mye dyrere. Dessuten slipper man fergekø når man er fotgjenger.

Da kan han også slippe unna med en trilling til under 100k.

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA