Stjålen ladekabel

Startet av Hall, man 13. aug 2018, kl. 10:23

« forrige - neste »

Hall

Hei!

Min sønn stod parkert i Oslo og bilen stod til lading ved en av kommunens ladestolper. Da han kom tilbake til bilen, var ladekabelen stjålet. (Trodde det nærmest var umulig å dra disse kablene ut av ladekontakten i bilen...) Er dette et vanlig problem? Må man virkelig begynne å bruke hengelås på disse laderne?

Nissan opplyser at en ny ladekabel koster den nette sum av kr. 8000. Jeg ringte forsikringsselskapet, og det svarer seg ikke å ta dette på forsikringen. Finnes det billigere kabler på markedet som kan benyttes på offentlige ladestolper?

jkirkebo

Sitat fra: Hall på man 13. aug 2018, kl. 10:23
Hei!

Min sønn stod parkert i Oslo og bilen stod til lading ved en av kommunens ladestolper. Da han kom tilbake til bilen, var ladekabelen stjålet. (Trodde det nærmest var umulig å dra disse kablene ut av ladekontakten i bilen...) Er dette et vanlig problem? Må man virkelig begynne å bruke hengelås på disse laderne?

Nissan opplyser at en ny ladekabel koster den nette sum av kr. 8000. Jeg ringte forsikringsselskapet, og det svarer seg ikke å ta dette på forsikringen. Finnes det billigere kabler på markedet som kan benyttes på offentlige ladestolper?

Du får til ca. halve den prisen. F.eks denne:

https://www.thansen.no/bil/ladekabler/mode-2/elon-ladekabel-type-1-til-cee-og-schuko/n6015/pn6029
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trekkoppbil

Til 2018 europeisk Leaf trenger du EVSE med type 2-kontakt,hvis jeg har forstått det rett.
Til eldre eller amerikanske Leaf trenger du EVSE med type 1-kontakt.
Jeg kjenner ikke til E-NV200.

Du kan finne EVSE på Finn og andre nettbutikker, og i enkelte bilrekvisitaforetninger. Det kan være greit å følge med på Mekonomen når det er superlørdag noen få ganger i året.

En mobil EVSE som du skal bruke rundt omkring, bør være justerbar så du kan velge strømstyrke.

Pass også på hva slags støpsel og overganger til ulike støpsler som følger med, etter hva du måtte ønske. Leaf er enfasebil, og jeg synes det er naturlig med blått enfasestøpsel og overgang til Schuko. 16A støpsel er ofte tilstrekkelig. 32A kan være fristene, men da kan det bli klompete kontakter, og det kan være behov for å ha med seg mange ulike overganger, og det er ikke så mange steder man finner 32A vegguttak, og det er ikke alle biler som støtter stort mer enn 16A.

Legg også merke til om den har temperatursensor i evnt shcuko-støpsel.

Ebe

E-NV200 har fremdeles type 1, og har heller ikke fastlåsing av kontakten slik Leaf 24 har.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA