Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vs. fossilbil i 2018: Økonomi

Startet av Gordon Retriever, søndag 12. august 2018, klokken 23:21

« forrige - neste »

Tulle

Argumenter for å kjøpe Tesla her:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/3-year-36-000-report-my-experience-w-tesla.125518/

Legg merke til at forfatter her drøyet å kjøpe Tesla et helt år pga all negativitet som skrives i forskjellige forumer.
Det blir bra når/om folk flest blir kritiske til hva som skrives.

hELgenen

Sitat fra: Tulle på mandag 13. august 2018, klokken 11:19
Det blir bra når/om folk flest blir kritiske til hva som skrives.

Uansett hvilken bil du google på så vil du trolig finne noe negativt - that's a fact!
Det er ofte et tryggere trekk å snakke med noen som eier bilen du funderer på å kjøpe i tillegg til event. å søke litt
på nett. Min erfaring er at en del Tesla eiere kanskje tar alt et skritt videre - enten forteller man at det er verre enn det egentlig er, eller så er alt mye mer rosenrødt enn det egentlig er.  Det er helt klart en del Tesla fans der ute som tenker som apple fanboys, og det er noen elbil hatere der ute som lar all sin vrede gå mot Tesla....Dessverre.....Noen på forumet her er også sykelig opptatt av konspirasjonsteorier - du finner dem som regel i Tesla tråder, mens de stort sett holder seg borte fra andre elbil tråder.
Men de aller fleste vil nok forsøke å være redelige i sin fremstilling, men vær skeptisk til alt som sies i Tesla diskusjonstråder - både positivt og negativt. Elon er ingen Gud og svaret på alt her i livet finnes ikke i en Tesla - men når alt fungerer som det skal og du trykker ned gassen på en så får mange en aha opplevelse og noen mister hodet og blir dessverre litt religiøse i sin tilnærming.....

Gordon Retriever

Hei og takk for svar så langt.

Først:  Bompenger er som nevnt ikke noen stor faktor her.  Personlig har jeg brukt 300 kroner på urabatterte bompenger siste 5 år, og har fergeutgifter som tilsvarer 2000 kroner pr. år for en fossibil, eller 1000 kroner for en elbil.
Subaru-Teslaen får sannsynligvis noe høyere bomutgifter, men desto lavere fergebruk.

En Outback vil nok være delvis lånefinansiert med sikkerhet i bolig, men med raskere nedbetaling enn generelt boliglån. Teslas rentekampanje vil derfor kunne være en faktor.

Bakgrunnen for at restverdi settes til null såpass tidlig, er at bilen etter planen vil overdras vederlagsfritt til et familiemedlem etter 10 år.

Gordon Retriever

Og et par ting til som har vært nevnt i tråden:

1:  Basert på egen bensinbilerfaring er jeg i tvil om en Outback vil kunne kjøres med et snitt på 0,7 liter pr. 10 km. Jeg ville forventet noe nærmere 0,85-0,9.
En annen faktor er bensinprisen - i dag nærmer den seg 17 kroner pr. liter, den vil sannsynligvis være høyere i 2023 da bilen vil være halvveis i sin planlagte bruksperiode.

2: Hvor trolig er det egentlig at en Tesla ikke vil kunne repareres eller brukes gjennom hele 10-årsperioden?

Simen1

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 13. august 2018, klokken 14:26Bakgrunnen for at restverdi settes til null såpass tidlig, er at bilen etter planen vil overdras vederlagsfritt til et familiemedlem etter 10 år.
Jeg har forståelse for det, men for familiemedlemet vil det antagelig utgjøre en vesentlig forskjell om man mottar en bil med 2028-verdi 200 000 og lave driftsutgifter eller en bil med mye mindre restverdi og høye driftsutgifter.

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 13. august 2018, klokken 14:322: Hvor trolig er det egentlig at en Tesla ikke vil kunne repareres eller brukes gjennom hele 10-årsperioden?
Godt spørsmål spesielt nå som Teslas framtid virker usikker. Slik jeg ser det vil enten Tesla overleve og oppfylle sine service-forpliktelser og ettersalg av service, eller så vil Tesla gå konk og boet blir kjøpt opp. I så fall kan vi nok vente oss endringer i priser og servicenivå. Det er et betydelig marked så jeg er rimelig sikker på at noen vil se forretning i det.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Nasatech

Kjørte nettop tur/retur København og møtte faktisk Tesla servicebiler på begge ladere nedover. De var svenske og jobbet i Sverige med service. Var ofte på ladere for å lade og ta «småting» på biler som var innom.

De håpet på snarlig oppklaring i Norge og mente det ikke var noe problem for nordmenn å ta noen fiks i Sverige.

Gordon Retriever

Sitat fra: Simen1for familiemedlemet vil det antagelig utgjøre en vesentlig forskjell om man mottar en bil med 2028-verdi 200 000 og lave driftsutgifter eller en bil med mye mindre restverdi og høye driftsutgifter.

Jeg har en gryende mistanke om at vi har passert punktet der det var særlig grunn til å tvile på om Tesla kommer til å eksistere 5-6 år fram i tid.

Derimot er jeg ikke sikker på om 2028 vil gi oss et marked der bruktverdien på en konservativ 4x4 fossilbil er signifikant lavere enn en førstegenerasjons elbil.  (Ja, for meg er Tesla førstegenerasjon praktisk og brukbar elbil.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA