Returen København-Oslo:Forberedelser:Ladet til 100 %.
Fylte luft i hjulene til 2,7 bar/psi (husker ikke måleenheten).
Avgang kl. 12:00.
Satte på ECO-modus, A/C slått av hele veien.
1. etappe:
Jeg kjørte til Helsingør, kona fortsatte etter fergen. Kun på ECO-modus. Fylte luft i hjulene på Helsingør.
Første ladestopp var Cirkle K Varberg, 210 km fra avreisested. Det var enda noen kilometer igjen på rekkevidden. Ladet der på Clevers ladestasjon i ca. 1 1/2 time, til 85 %.
2. etappe:
Fortsatte fra Varberg, fortsatt i ECO-modus, maks 96 km/t.
Ene ungen ble tissetrengt etter McDonalds-maten på Varberg. Bilens GPS viste ladestasjon på McDonalds Kungälv et kort stykke etter Gøteborg. Kjørte til McDonalds, hadde da kjørt 88 km. Oppdaget en ladestasjon på den store parkeringsplassen utenfor McDonalds.
Der var det hurtiglader fra Kungälv energi og 22 kW-stolper fra InCharge. Prøvde 43 kW-laderen, men lyste rødt i bilen og så ut som hurtigladerens display hadde hengt seg opp.
Koblet til 22 kW-stolpe, og benyttet meg for første gang av InCharge-appen. Det gikk greit, i og med at det bare var to ladestolper der.
I mellomtiden kom det en annen kar med en Outlander og koblet seg til. Han jobbet i Kungälv energi og fortalte at hurtigladinga der var gratis. Sjekket displayet på 43 kW-laderen igjen, og den så ut til å fungere igjen. Gadd ikke koble ut inCharge-stolpen. Ladet i ca. 1 time, hadde igjen ca. 80 % kapasitet igjen. Oppdaget at McDonalds hadde egen ladestasjon fra Fortum.
3. etappe:Jeg tok over kjøringen. Kjørte kun i ECO. Vi skulle rekke å harryhandle litt på Nordby. Det er 156 km fra Kungälv til Nordby. Bilens GPS viste at det er ladestasjoner der. Kom dit med fortsatt 50 km rekkevidde. Kjørte forbi begge rundkjøringene til Maxi-mat, kjørte opp til parkeringshuset der, fant ingenting. Kjørte ned, innerst fant jeg 3 Schuko-kontakter. Kjørte inn i p-huset med rampe foran OKQ8. Kjørte gjennom begge etasjene i p-huset, fant ingen ladestasjoner. Kjørte ut igjen og stressa fram og tilbake etter leting langs det svære bygget. Telefon fra kona om at den ene ungen må på do, senteret stenger og at jeg må hente henne og kjøre til McDonalds.
Kjørte til McDonalds. Der var det hurtiglader og 22 kW-ladestolpe. Kobla til ladestolpen, så at det var Fortum. Priset meg lykkelig over at jeg skulle slippe å knote meg gjennom en app, og bruke ladebrikken. Ladingen startet ikke. Tok frem Charge&Drive-appen. Fikk feilmelding om at den ikke fungerer der. Instruksen på ladestolpen viste at man skulle laste ned en svensk versjon av Charge&Drive-appen. Den er ikke å oppdrive på App Store. WTF, Fortum??!!
Sjekket inCharge sin app, heldigvis viste den at de også skulle ha ladestasjoner på Nordby. Kjørte ut av McDonalds og kjørte som en hund rundt på p-plassen til senteret. Det hadde begynt å mørkne, og så noen grønne lys på rad og rekke i et hjørne av parkeringen.
Kjørte dit, kobla til. InCharge-appen er noe dritt når det er mange stolper, var 7-8 stolper der. Må drive gjettelek på appen for å finne den med riktig nummer, som jeg hadde koblet til. Og hver gang jeg bommet, zoomet kartet i appen langt ut slik at jeg så hele vest-Sverige og måtte zoome meg inn igjen. Knota lenge før jeg fant riktig nummer og aktiverte. Ladingen ville ikke starte, lyste bare gult.
Så nærmere på dekselet på stolpen, oppdager at den kun er 11 kW. Får småpanikk. Sjekker appen igjen, den viste 2 ladere på Nordby som en separat ladestasjon. Ser at det skal være type 2-kontakter der. Prøver å koble fra laderen i appen. Ingen reaksjon, kun tenkerundingen som går rundt.
Ene ungen er fortsatt med meg, han sier at han må skikkelig på do. Jeg er superstressa og bjeffer til ham at han må klare seg sjølv. Kobler fra kabelen, kaster den inn i bagasjerommet, kommer på at ungen ikke er å se noen steder på den svære p-plassen. Ringer kona og får beskjed om at han løp til henne på McDonalds 100-150 meter unna.
Setter på navigasjonen for å finne de andre inCharge-laderne, kjører fram og tilbake to ganger mellom OKQ8, rundkjøringene og Maxi. Oppdager at det er hurtigladestasjoner rett til høyre med en gang man kjører inn i p-huset. Er 2 hvite stolper der, tenkte å prøve der først. Står ingenting om effekt på stolpene. Sjekker i appen, ser at de er 7 kW

Flytter kjerra til hurtigladestasjonen, kobler til AC-laderen. Den går heldigvis igang av seg selv, så ladet gratis. Senteret hadde nå stengt for et kvarter siden. Småstressa går jeg bort til McDonalds til familien. Vi går tilbake til bilen. Vakta kommer og lukker bommen til inn/utkjøringen til senteret. Spør ham om jeg kommer meg ut, han svarer "kommer an på hvor lenge du skal stå der". Blir igjen stressa. Lader til ca 70 %, da viser den 150 km rekkevidde. Sjekker i navigasjonen at det er 118 km hjem. Så det burde ha holdt. Var litt stressaa for at vi skulle bli låst inne på senterparkeringen. Hvorfor i helvete skal tilgangen ut og inn til en f****ings hurtiglader stenges uansett??!!?
4-etappe:Kjører innover, denne gang ikke i ECO-modus. Men holder meg stort sett til fartsgrensene på 110 og 100. Merker at marginen på ca. 30 km skrumper og skrumper. Setter etterhvert på ECO-modus, tør ikke ta sjansen med en reprise av Helsingborg-opplevelsen. Har etterhvert for lav rekkevidde til å nå hjem.
Kona var navigatør i.o.m. at jeg hadde regnet med å komme frem uten en ny ladepause. Måtte ta av til Taraldsrud og kjøre til Vevelstad, hvor Fortum har sat opp en hurtiglader inne i et boligstrøk. Måtte kjøre 1 mil el.l. sørover igjen. Navigatøren knota med apper, GPS osv. igjen. GPS knota også, den ville ha meg til å svinge ut av veien og inn åt skogen. Elbilforeningens app sin GPS er ræva, gjentatte ganger under turen viste den at vi var helt andre steder enn der vi var.
Ladet ca. 1/2-time igjen. Det er frustrerende å være så kort hjemmefra, men likevel måtte kjøre et stykke tilbake for å finne ladestasjon. Men denne gangen ville Fortum godkjenne ladebrikken heldigvis.
5. etappe:
Kjørte i normalt tempo hjem. Brukte 12-timer på hjemreisen også!

Konklusjoner og lærdommer følger