Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12V til 230V omformer

Startet av elKona, mandag 17. juni 2019, klokken 19:16

« forrige - neste »

elKona

Hei

Noen som har tips, erfaring, med å ha et 230V uttak til Kona når man er på reise?
Kjekt å kunne bruke det store batteriet når man først har det. :)

Pirat

Det aller meste er jo egentlig DC idag, så kanskje det er like greit (og mer effektivt) med et opplegg for DC->DC, alt etter hva du har tenkt å gi strøm til?

ca119

Finnes jo plenty av slike - og jeg har en del av dem ;)
Spørs hva du skal lade. De fleste er tiltenkt mindre utstyr på 300-1000W

De rimligste er MODIFISERT SINUS .... egendlig trapes / firkant spenningskurve med en liten stopp ved 0V.
De kan du få fra 300kr. Tja, lager litt broom-lyd på en laptoplader altså ikke helt bra.

Skal du ha en bra'n med EKTE SINUS må du nok opp i 1-3000kr klassen. De har enda dårligere virkningsgrad men da kan du koble til det meste innenfor oppgitt effekt. Induktive laster som kjøleskap osv trenger dog 2-3x oppgitt effekt pga kompressor startstrøm.

Og så har du 3. løsning med 12V til XX V  DC-DC omformer. Og noe slik til f.eks PC kan da være men bedre løsning.

Amatøren

Finnes inverter som gir ren sinus til godt under 3000,-. Selvfølgelig kommer det an på hvor mye effekt man trenger.

For eksempel fra Sparelys.no


Sitat fra: Sparelys.no
Inverter  375W, Victron Phoenix 12/375 VE.Direct
   
Kr 1 495,00   inkl. mva
   
Prisgunstig inverter med ren sinus. Ideell til bruk i bobil, campingvogn, hytte og båt. VE.Direct kontakt gjør det mulig å kople til PC og Smarttelefon.

Det som blir det store problemet er at 12 V batteriet blir ikke ladet av en 80-120 A dynamo! Jeg tror det det bare en liten vedlikeholdslader så det er nok stor fare for at 12 V batteriet blir fort tomt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

TorC

Sitat fra: Amatøren på søndag 30. juni 2019, klokken 12:21
Det som blir det store problemet er at 12 V batteriet blir ikke ladet av en 80-120 A dynamo! Jeg tror det det bare en liten vedlikeholdslader så det er nok stor fare for at 12 V batteriet blir fort tomt.

Det har jeg store vansker med å tro. 12v uttakene kan jo ta ut 150 (?) W hver. I tillegg har jo bilen massevis av store forbrukere som hovedlys, langlys osv osv. Så jeg vil tro at DC-DC til 12V er på minst 80 A.

Men, det forutsetter jo at bilen er PÅ, ellers vil den nok tappe 12v batteriet.

Jeg skjønner imidlertid fortsatt ikke behovet for inverter. Jeg kan ikke se for meg noe som helst produkt som kan være aktuelt å bruke i bil som ikke går på ganske lav volt DC. Det finnes haugevis av flotte DC-DC stepup/stepdown som tilfredsstiller de fleste behov.

De fleste laptopper går 19V DC. Blekkskrivere på fra 12 til 24 volt DC.
Eneste jeg kan tenke meg kan være kjekt i bilen som ikke går på DC er er toner-printer.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA