Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Livet sammen med Kona

Startet av Gordon Retriever, fredag 10. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 18:14
Sitat fra: Biff på torsdag 23. august 2018, klokken 16:10
Kanskje jeg ikke skal det. Jeg har stoffseter og ingen takluke. Da blir det bare masse diskusjoner hvor jeg må forsvare meg

Foruten at det dessverre kan bli litt trått å selge bil med stoffseter synes jeg det er mye bedre bruksmessig. Jeg går og håper det skal bli akseptabelt med stoffseter i premium og familiebiler igjen. Da er jeg førstemann til å velge stoffseter, varmere om vinteren, kaldere om sommeren og for oss som ikke inntar de fleste måltidene i bilen er det ikke så viktig at det er lett å tørke av søl.
Et godt alternativ til både skinn og stoff er alcantara og lignende materialer.
Jeg deler Limodriver sin oppfatning av hva som er mest behagelig, men det er vanskelig å velge ofte må en ta skinnseter for å få viktig utstyr på bilen, og alcantara er ofte ufornuftig dyrt tilvalg i de få bilene en kan velge dette.

e-curious

Jeg fortrekker også gjerne (fine) stoffseter, av samme grunn som Limodriver.
Har likevel kjøpt bil med skinn av samme grunner som knut-aulie.
Dyreste setene på Jaguar I-pace er forresten stoffseter.

(og jeg liker Alcantra best)

Biff

Har hørt at det er vanskelig å slutte med stoff når man først har prøvd det

Trond.m

Kjørte vår nye Kona fra Asker til Røros i går. Kjørte i Eco mode i normal hastighet...inntil 110 hk på motorvei. Ladet totalt noen få minutter med AC lader i løpet av turen for å være sikker på å ikke få rekkeviddeangst på turen. Turen ble på totalt 44 mil, og jeg hadde 7 mil rekkevidde ved ankomst. Det betyr at bilen holder hva den lover, og vel så det. 50 mil ved landeveiskjøring  :)
Meget bra førsteinntrykk etter 50 mil kjøring. Setene er utrolig gode og kjøreegenskapene gjør at man trives godt selv på litt svingete landevei. Ved dårlig vei og grov asfalt kombinert med høy fart merker man litt mer til underlaget og støy enn i en premium-bil. Det er likevel på ingen måte plagsomt, og i 80 km/t på bra asfalt er komforten meget bra. Navigasjonen er den beste jeg har hatt i noen bil...og da sammenlikner jeg med Leaf, i3 og e-Golf. Intutiv grafikk, stor og klar skjerm og veldig tydelig og god informasjon. Til de som venter bil...det er bare å glede seg  :+1:

AndersK

Takk for en flott rapport :) Gratulerer med ny bil.

Biff

Sitat fra: TM på lørdag 25. august 2018, klokken 08:34
Kjørte vår nye Kona fra Asker til Røros i går. Kjørte i Eco mode i normal hastighet...inntil 110 hk på motorvei. Ladet totalt noen få minutter med AC lader i løpet av turen for å være sikker på å ikke få rekkeviddeangst på turen. Turen ble på totalt 44 mil, og jeg hadde 7 mil rekkevidde ved ankomst. Det betyr at bilen holder hva den lover, og vel så det. 50 mil ved landeveiskjøring  :)
Meget bra førsteinntrykk etter 50 mil kjøring. Setene er utrolig gode og kjøreegenskapene gjør at man trives godt selv på litt svingete landevei. Ved dårlig vei og grov asfalt kombinert med høy fart merker man litt mer til underlaget og støy enn i en premium-bil. Det er likevel på ingen måte plagsomt, og i 80 km/t på bra asfalt er komforten meget bra. Navigasjonen er den beste jeg har hatt i noen bil...og da sammenlikner jeg med Leaf, i3 og e-Golf. Intutiv grafikk, stor og klar skjerm og veldig tydelig og god informasjon. Til de som venter bil...det er bare å glede seg  :+1:


Jeg vil gjerne se noen bilder av den, om du har

Gordon Retriever

Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 18:14Jeg går og håper det skal bli akseptabelt med stoffseter i premium og familiebiler igjen.

Jeg går ett steg videre: Jeg venter på premium tekstilseter.  Tekstilseter er komfortable, ofte forbløffende slitesterke og kan leveres i et større antall variasjoner mht. farge og mønster.
De nye tekstilene til Jaguar og Range Rover fra danske Kvadrat er lovende, men foreløpig er fargeutvalget kjedelig og prispåslaget betydelig.

Limodriver

Der er jeg for feig. Siste premiumbilen jeg hadde med stoffseter var omtrent umulig å bli kvitt pga stoffsetene. Jeg måtte mer ned i pris i forhold til tilsvarende bil med skinnseter enn tillegget for skinn da bilen var ny.

Gniern i meg velger da skinn selv om jeg bruksmessig foretrekker stoffseter. Markedet har dessverre alltid rett hva pris angår.

trykkertor

Kjøp bilen du har lyst på, ikke den neste eiere ønsker. Det er mitt motto i bilkjøp.
(Med mindre du skal flippe. Da er det grå farge og skinn som gjelder. Hihi....derfor jeg i dag kjører oransje bil, med oransje interiør og stoffseter  :) )

Counterpointer

Nå har Huyndai vært så ekle at for å få den fantastiske ventilasjonen i setene så må du ta skinn......

Limodriver

Jeg vil tro dette kan ha med stoff/skinn sine egenskaper. Det ville nok være betydelig med utfordringer å ha et stoffsete med masse ventilasjonshull og unngå tråder og uskarpe kanter. Skinnet kan en hulle og kantene styrken vil opprettholdes.

Gordon Retriever

Dette med kjøling av skinnseter er vel bare en måte å omgå ulempene ved å iføre seg hud som opprinnelig var tiltenkt noen helt andre. :)

Et høykvalitets tekstiltrekk vil ikke ha like stort behov for ekstra ventilering.

Over til Japan:

Noe av det ypperste av 2018-luksus fra Solens Rike - Toyota Century med seter av noe som ligner mistenkelig på ull.


Limodriver

Fantastisk, jeg får assosiasjoner til 60-tallet da MB brukte ullvelour. De bilene som er tatt vare på har ofte originalteksten inntakt. Det er ikke mange biler med skinn fra 60-tallet som har originalskinnet fremdeles.

Trond.m

Etter 1023 km i Kona siden fredag, så må jeg si at bilen absolutt leverer hva den lover  ;)

Det var en som etterlyste bilder av bilen. Her er bilder fra AM Car treffet på Røros tatt under årets Ladetour2018.

Det har jo skjedd litt siden Studbaker 39 kom ut fra fabrikken. Men det spørs om hvem av bilene som fortsatt lever om 20 år  ;)

Crown

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 26. august 2018, klokken 13:34
Noe av det ypperste av 2018-luksus fra Solens Rike - Toyota Century med seter av noe som ligner mistenkelig på ull.

Det _er_ ull :) Dette er bilen som ble opprinnelig laget til keiseren, men som også ble populær blant japanske mafiabosser. ;)

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA