Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pølsemaker, pølsemaker, hvor har du gjort av deg????

Startet av GeirHM, torsdag 09. august 2018, klokken 20:20

« forrige - neste »

GeirHM


Neida, dette handler ikke om Leif Justers forsvunnede pølsemaker. Dette handler likevel om et forsvinningsnummer jeg ikke skjønner et dugg av.

Om jeg går til mytesla og laster ned brukerhåndboka for model x og blar meg fram til side 119 så vises et skjermbilde av den store skjermen med controls og display. Av en eller annen grunn inkluderer display også energy management. Du kan velge å ha bilen "always connected" eller ikke. Slik det står i brukerhåndboka, var det også i min gamle Model S. Fin fint.

Men når jeg åpner controls og display på min nye Model X har alt rundt energy management forsvunnet, akkurat som den berømte pølsemakeren. Ja, og så kan du si at dette er gammelt nytt. Dette har vi kjent til noen tid. Javel.

Men dette er alvor, serru. Jeg har vært på hytta. Og erfaringen har gjort meg urolig for vinteren som kommer. Hytta har ikke strøm. Og selv om det var godt og varmt (vel...) Så ble jeg overrasket over Vampire Drain. Bilen sølte bort 5 kWt hvert døgn. Det ER mye! Alt for mye. Og her kommer pølsemakeren (i.e. power management) inn. For om han hadde vært der, så hadde jeg hatt mulighet til å skru ham av. Det kan jeg ikke nå.

Hei TESLA, gi meg pølsemakeren tilbake! Jeg vet at vinteren kommer og da vil jeg ha mulighet til å spare på det jeg har på batteriet. Jeg krever POWER MANAGEMENT på min skjerm!!!

PS. Kan du fjerne startvalget av den dustestasjonen på FM-båndet samtidig??

På forhånd takk, Elon!




Vhagar

Hm, sjekket nettopp og jeg har den. Altså den always connected checkboxen.
Er på 2018.26.2 6341863

Og ja, den er kjekk å skru av når man ikke har behov. For bilen har veldig variabel vampire drain med den på. Opplever alt fra 1 til 5 prosentpoeng over natta (15 timer). Det har blitt mer stabilt nå i sommer.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

DagfinnN

Sitat fra: Vhagar på torsdag 09. august 2018, klokken 20:50
For bilen har veldig variabel vampire drain med den på. Opplever alt fra 1 til 5 prosentpoeng over natta (15 timer). Det har blitt mer stabilt nå i sommer.
Jeg har også akkurat lagt merke til at den taper seg mindre nå i sommer enn før. Andre som har opplevd det samme?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

sjokomelk

Har du bil med nye MCU'en? På MCU2 har valget for "Energy management" blitt fjernet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Min har ikke tapt seg 5kWh/døgn selv med always connected på - selv i -20.

Noe må ha vært på. Smart preconditioning av?

Anders Heibø

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 09. august 2018, klokken 23:08
Har du bil med nye MCU'en? På MCU2 har valget for "Energy management" blitt fjernet.
Det har GeirHM.

Den er vesentlig raskere men full av små bugs som sikkert tar litt tid å luke ut. Bl.a. det at bilen kun er mulig å oppnå kontakt med når den står og lader (sånn ca).. Heretter blir det fisk og grønnsaker for pølsemakeren har gått av med pensjon.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

GeirHM

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 09. august 2018, klokken 23:08
Har du bil med nye MCU'en? På MCU2 har valget for "Energy management" blitt fjernet.

Nettopp. Som Anders også skriver rett ovenfor. Elon har bare fjernet min pølsemaker! Men jeg er ikke interessert i noen påtvunget vegansk situasjon. Jeg har ikke satt igang noen smart preconditioning heller. Hvorfor skulle jeg nå det? Jeg vet jo aldri selv når jeg skal på neste tur. Og så skulle bilen begynne å styre meg? Jeg har andre som gjør det. Takk. Nei, denne vampyren som stikker av med min strøm viljeg bare ha stoppa. Så, Elon, gi meg samme powermanagement som jeg hadde før.

Ellers sender jeg Leif Juster for å ordne opp!! Han er og blitt vampyr, vet jeg.


GeirHM

Sitat fra: gr på fredag 10. august 2018, klokken 09:10
Energy saving on da?

Power Management under Display er altså fjernet fra min bil. Så hvor skal jeg sette bil i "energy saving"?

Jeg synes bestemt at det er merkelig at hele funksjonen er fjernet. Det rimelige ville være at den dukket opp igjen et annet sted under controls.

I natt har bilen stått uten tilkobling til strøm i 9timer og 13 min og hatt et tap på 1,64 kWt i følge TeslaFi.

o.b.lix

Logging via TeslaFi og lignende som linkmytesla vil vel tappe bilen mye, siden disse spør bilen hele tiden om info for å lage statistikk av det, og bilen derfor aldri går i hvile?

Disable disse når du skal spare?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GOS

Sitat fra: o.b.lix på fredag 10. august 2018, klokken 09:34
Logging via TeslaFi og lignende som linkmytesla vil vel tappe bilen mye, siden disse spør bilen hele tiden om info for å lage statistikk av det, og bilen derfor aldri går i hvile?

Disable disse når du skal spare?
Jeg mene Linkmytesla ikke holder bilen våken. Den mottar kun info i det bilen er våken/våkner.

Det vil si at den ikke mottar info  med mindre du vekker den med f.eks. mobilen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Breezec

Always connected må skrues av hvis man bruker f.eks TeslaFi, ellers vil bilen aldri gå i sleep. Bilen rapporterer ikke sleep-status når always connected er avhuket, TeslaFi vil da polle hele døgnet.

2022 Model 3 Performance

GeirHM

Poenget mitt er at Power Management herunder "always connected" er fjernet fra Controls i min bil med ny MCU. Denne kan jeg derfor ikke gjøre noe med.

Jeg er klar over at TeslaFi kan bidra til økt vampire drain. Jeg har derfor vært inne i settingene og fulgt deres råd for å sikre unødvendig strømforbruk. Likevel hadde jeg på natta - hvor jeg hadde satt TeslaFi til å sette bilen i deep sleep mode - nesten 2kWt i tap på 10 timer. 

Jeg

Breezec

Deep sleep mode er vel eneste måten på biler uten valget for always connected ja. Det kan likevel ta tid før bilen går i sleep. Cabin overheat protection er avskrudd ja?
2022 Model 3 Performance

GeirHM

Ja, cabin overheat er skrudd av. Men det er mulig at teslafi ikke har fått bilen i deep sleep. Loggen kan tyde på det. Det er jo derfor jeg gjerne skulle ha hatt mulighet til å tvinge bilen selv fra bilens eget kommandosystem til å gå i strømsparemodus. Jeg tror dette blir viktig til vinteren når jeg må ha bilen stående på hytta uten strøm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA