Garo ladeboks

Startet av Asbjørn Sundal, tor 09. aug 2018, kl. 13:08

« forrige - neste »

Asbjørn Sundal

Vurderer å kjøpe en Garo ladeboks som er pent brukt.
Denne har vært brukt i en fast installasjon. Pgs praktiske utfordringer må jeg koble den til CEE uttak. Ser noen bokser selges med denne muligheten. Ringte Garo for å sjekke. De sa det ikke var bra å koble på en kabel som gikk til CEE uttak i stedet for fast installasjonskabel. Er det forskjell på ladebokser i den henseende?

Tenker så lenge kabelen er dimensjonert for belastningen og kobles riktig burde det vel ikke være noe problem.

Er disse ladeboksene gode?

Nordlands

Ang. kabling så er det jo uavhengig av ladeboks alltid sikrere med fast tilkobling, på samme måte som for varmtvannstanker hvor det nå i nye installasjoner er påbudt med fast tilkobling for belastning på 1500 W eller mer. Type ladeboks vil ikke utgjøre noen forskjell på sikkerheten til foranstående CEE uttak, men noen produsenter har kanskje vilkår om fast kabling i garanti. Det virker som Garo i hvert fall ikke vil anbefale noe annet enn den sikreste løsningen.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Asbjørn Sundal

Temkte det samme. Den "skjøtekabelen"  jeg bruker er i følge elektrikeren sewrtifisert for å tåle 20 amp jevnt over tid, så tenker dette skal gå helt fint. 20 m koblet fra CEE uttak ved huset og rett inn i ladeboksen. Vurderte å gå via et uttak til ved boksen, men best med så få overganger som mulig

solo

Jeg har GARO GLB ladeboks med integrert Type B vern og er kjempefornøyd med den. Laderen er fast justert ned til 16A men kan lade 32A maks (endres via DIP switcher inne i boksen). Takler både 1-fase og 3-fase.

En CEE plugg skal vel i teorien være god nok, men det beste er å få den fast koblet slik som GARO anbefaler. Her er laderen jeg har:

https://garo.no/produkt/glb-ladeboks-med-stikkontakt-type2-type-b-st-b-t2-14-22kw/

JorgenM

Jeg fikk 2 stk Garo GLB 32A ladebokser installert i garasjen for et par uker siden og er sålang veldig godt fornøyd med dem.

De er koblet sammen på et vis og deler 32A mellom seg. B-vernet ble installert i huset og egen sikringskap i garasjen med display som overvåker forbruk etc.

Denne vi har mener jeg:
https://garo.no/produkt/glb-ladeboks-med-fast-kabel-type2-14-22kw-fk-t2/

Ikke fått regninga så aner ikke hva alt dette koster enda :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

KjellG

To ladeuttak i garasje.
Skulle det da vært 2 stk type B i huset og 2 kabler ut?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på lør 11. aug 2018, kl. 16:02
To ladeuttak i garasje.
Skulle det da vært 2 stk type B i huset og 2 kabler ut?

Ja, hvis det ikke er jordfeilvern i boksene. Er det A-vern i boksene er det innafor (Garos doble stolper er slik, A-vern for hvert uttak i stolpen og krav om felles B-vern på tilførsel).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA