Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading over natten (Tykk kontakt i begge ender (Type2?))

Startet av Michael Sandvik, lørdag 04. august 2018, klokken 16:36

« forrige - neste »

Michael Sandvik

Hei

Her i borettslaget, har de en standar lader vi kan leie fast for en fast sum i mnd. Men det er ikke vnalig stikk kontakt, det er tykk stikk i begge ender. Etter det jeg har forstått, så er det da en flexilader(?). Og hvis jeg har forstått rett, så lader den raskere enn den vanlige stikk kontakt laderen.

Kan jeg da la den stå over natten, hvis det er flexilader?

Hilsen grønnskålingen.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

Vær obs på at laderen sitter i bilen. Bokse, en ladestasjon, inneholder bare endel styresystemer for sikker lading. Bilen begrenser hvor hurtig det er mulig å lade. Ladestasjonen kan være stilt lavere.

GOLF-raider

#3
Det kan være litt vanskelig å sette navn på diverse
elektriske duppedingser for en uinnvigd person.
Vi kan begynne med å spørre Deg om det er noe
av utstyret på denne siden som du kjenner igjen:
https://www.ladestasjoner.no/alt-om-lading-av-elbil/kontakttyper/
Jeg vet at mange huseiere løser ladebehovet veldig enkelt
og rimelig med å sette opp et «CEE Industristikk».
Sikringskursen kan da være basert på en 16-amper
jordfeilautomat. Men de som tar ladingen seriøst
innvesterer i en ladestasjon med type-2 kontakt
og jordfeilautomat m/B-vern i sikringsskapet :
http://www.allego.be/wp-content/uploads/sites/9/2015/01/Mennekes-Type-2-stekker.jpg
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Michael Sandvik

Boksen ser lik ut, som de flexiladerne til Grønn Kontakt. Se link: https://gronnkontakt.no/wp-content/uploads/2018/02/lade-hjemme.jpg Boksen er helt lik, det eneste som skiller mellom er boksen her er helt hvit uten noe klistremerke.

Har ikke sett selve kontakten, men det er nok en AC-Lading type 2. Så jeg antar at det er type 2 kontakt. Usikker om hva type boks det er. Skal tegne avtale med borettslaget i morgen, skal undersøke mer da, om det er treg eller halv treg lader.

Spørsmålet er jo fortsatt om den kan stå på lading hele natten eller ikke.

Nordlands

Det er EVlink Wallbox fra Schneider Electric da, de fås med både T1 og T2 kontakt eller kabel, men T2 er mest vanlig. Med T2 fås de med 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW og 22 kW - de to sistnevnte er da 3-fas og vil bare gi full effekt dersom bilen din også støtter 3 faser.

Denne type lading - type 2 mode 3 - er det som anbefales for fast lading av de relevante organisasjoner (DSB, Nelfo, NEK), dvs. den kan være tilkoblet så lenge du vil. For å forlenge levetid på batteri må ev. begrensning av maks opplading skje i bilen. Ellers skal borettslag el. ha rutiner for ukentlig visuell skjedd av ladeutstyr.

Se også:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Zett

Sitat fra: Michael Sandvik på lørdag 04. august 2018, klokken 20:31
Spørsmålet er jo fortsatt om den kan stå på lading hele natten eller ikke.

Ja, den kan stå på lading hele natten. Bilen slutter å lade når batteriet er fullt. De aller fleste som har lademulighet hjemme lar bilen stå på lading bestandig når bilen er hjemme. En av tingene som er bra med elbiler er jo muligheten for "full tank" hver morgen.

Michael Sandvik

Nordlands: Takk for god og utfyllende informasjon, setter kjempe pris på det. Nå har jeg lesestoff.

Zett, kjempe greier. Da slepper jeg å bekymre meg over den biten der.

Trekkoppbil

Sitat fra: Michael Sandvik på lørdag 04. august 2018, klokken 16:36
Kan jeg da la den stå over natten,
Jeg ville nok være litt forsiktig nå i tordensesongen. Du kan bruke ladetimere og evnt klimatimere til å styre lading og temp.

  • Skal man parkere ute om vinteren, synes jeg det er et poeng å lade før batterriet blir kaldt
  • Om sommeren og høsten synes jeg det er et poeng å la batteriet kjøle seg ned, før man lader opp.

Michael Sandvik

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 06. august 2018, klokken 00:19
Sitat fra: Michael Sandvik på lørdag 04. august 2018, klokken 16:36
Kan jeg da la den stå over natten,
Jeg ville nok være litt forsiktig nå i tordensesongen. Du kan bruke ladetimere og evnt klimatimere til å styre lading og temp.

  • Skal man parkere ute om vinteren, synes jeg det er et poeng å lade før batterriet blir kaldt
  • Om sommeren og høsten synes jeg det er et poeng å la batteriet kjøle seg ned, før man lader opp.

Ja det er jo et godt poeng, har ikke tenkt på at torden kan være et problem.
Det er slik jeg tenker, at jeg setter bilen på lading etter jeg har kjørt bilen og er ferdige for dagen.
Skal prøve å huske det, at det er ikke dumt å la batteriet få kjølt seg ned nå om sommeren og høstn. før jeg setter den på lading.

Takk for råd, tips og tilbakemelding.

Philip Marlowe

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 06. august 2018, klokken 00:19
Sitat fra: Michael Sandvik på lørdag 04. august 2018, klokken 16:36
Kan jeg da la den stå over natten,
Jeg ville nok være litt forsiktig nå i tordensesongen. Du kan bruke ladetimere og evnt klimatimere til å styre lading og temp.

  • Skal man parkere ute om vinteren, synes jeg det er et poeng å lade før batterriet blir kaldt
  • Om sommeren og høsten synes jeg det er et poeng å la batteriet kjøle seg ned, før man lader opp.

Noen har vært utsatt for lyn og torden under lading før:


https://youtu.be/EsbfKM7aaIk
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA