Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med rekkevidden.

Startet av Christian630, onsdag 08. august 2018, klokken 15:41

« forrige - neste »

Beckern

Holder du til på østlandet ville jeg tatt kontakt med BNH Oslo direkte. Det er de som er godkjent batteriverksted.
Jeg ventet i tre uker på at de fikk tatt diagnose på Lillestrøm som avklarte at den måtte til Oslo. 1 dag i Oslo så var den klar til henting.

Beckern

Sitat fra: MrOtto på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:30
Langt derifra. Husk at batteriet generelt også utlades raskere enn det lades. Hvis du følger med på motoreffekten opp og ned samme stigning, med cruise satt på samme hastighet så ser du at motor bruker 35-40kW opp men ned  samme bakke i samme hastighet gir deg 10-15kW i regen.
Og ligger man i 100 km/t så bruker man vel ca 20kW rett frem. Dette forbruket må man trekke fra før man gjør opp regnskapet.
De som hevder at man får det meste igjen mener ikke at det skal gå i null, men at ekstraforbruket oppover langt på vei hentes inn i nedoverbakken etterpå.
De som tviler på dette kan sjekke snittforbruket før bakken, på toppen og nede i bunnen igjen.
Kjøringen opp og ned bør da være representativ for tidligere snittmåling og det må brukes samme fart.

Christian630

Bilen er kjøpt ny hos Birger N. Haug men jeg bor i Bergen, så bilen er derfor undersøkt av Sande Auto. De har eget batteriverksted i Åsane, men siden jeg leverte den i hos avdelingen i Bergen Vest, må alt gå igjennom de. Skal ringe de igjen i dag.

Før vi kjøpte Leaf´en, hadde vi en 2016 Mazda 6 AWD som var tatt ut hos Sande Auto. Hadde noen garantisaker på den også, og det var ikke knirkefritt å få gjennomført utbedringer på den heller. Så jeg er ikke veldig overrasket over at dette tar tid.

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Jeg er 98% sikker på at det er BMS som tuller litt her og ikke plutselig batterihavari, men likevel:

I går kjørte vi bilen til sammen 86,5km. Gjennomsnittlig forbruk på 1,5kWt/mil og totalt energiforbruk på 12,7kWt i henhold til appen.

Bilen startet med 83% SOC i dash på morgenen, og endte på 27%..!
Hvis dette stemmer er tilgjengelig batterikapasitet 22,7kWt........

De tre ukene vi har hatt bilen har vi stort sett holdt SOC mellom 25% og 80%, så jeg antar jo at det er BMS som blir lurt litt, og at den vil kalibreres med et par toppladinger. Så det av og til på gamle Leafen også.

Men jeg har aldri sett det SÅ vilt noen gang!
Andre som har erfart liknende?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

steffeo

Bare motsatt; kjørte 15 km på 2 % idag. Ikke giddet sjekke noe; det går seg nok til :)

sylwester

#96
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 15. november 2018, klokken 08:48
I går kjørte vi bilen til sammen 86,5km. Gjennomsnittlig forbruk på 1,5kWt/mil og totalt energiforbruk på 12,7kWt i henhold til appen.

Bilen startet med 83% SOC i dash på morgenen, og endte på 27%..!
Hvis dette stemmer er tilgjengelig batterikapasitet 22,7kWt........

Mest fordi du ikke har trykket OK hver gang du har startet bilen. Utifra det du skriver så startet du på 83*0,9+10=85% og avsluttet på 34%, dvs. 51% av 500gids = 255gids *77Wh/gids = 19,762kWh. Jeg er kjent med at appen vanligvis ser på forbrukt, mens leafspy ser på diff gjenværende og leafspy har dermed med tap som følge av temperatur, men 222Wh/km er litt mye for 40kWh Leaf så sant du ikke har sitti i bilen å varma deg.

Jeg ville heller stolt på Drive Computer 1/2 siden den resetter du som en trip teller og kan se underveis hva snittforbruk, snitthastighet og rekkevidde har vært sammen. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ThomasEL

Sitat fra: sylwester på torsdag 15. november 2018, klokken 22:15
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 15. november 2018, klokken 08:48
I går kjørte vi bilen til sammen 86,5km. Gjennomsnittlig forbruk på 1,5kWt/mil og totalt energiforbruk på 12,7kWt i henhold til appen.

Bilen startet med 83% SOC i dash på morgenen, og endte på 27%..!
Hvis dette stemmer er tilgjengelig batterikapasitet 22,7kWt........

Mest fordi du ikke har trykket OK hver gang du har startet bilen. Utifra det du skriver så startet du på 83*0,9+10=85% og avsluttet på 34%, dvs. 51% av 500gids = 255gids *77Wh/gids = 19,762kWh. Jeg er kjent med at appen vanligvis ser på forbrukt, mens leafspy ser på diff gjenværende og leafspy har dermed med tap som følge av temperatur, men 222Wh/km er litt mye for 40kWh Leaf så sant du ikke har sitti i bilen å varma deg.

Jeg ville heller stolt på Drive Computer 1/2 siden den resetter du som en trip teller og kan se underveis hva snittforbruk, snitthastighet og rekkevidde har vært sammen.

Jeg ser jeg uttrykte meg litt klønete, Sylwester.
Forbruket på 1,5kWt/mil (eller mer nøyaktig 1,49) VAR hentet fra DriveComputer 1. Opplysningen fra appen var bare brukt som en bekreftelse, da den sa noenlunde samme forbruk som jeg selv regnet ut.

Men jeg kjørte ei testrunde i går ettermiddag. Da virket alt normalt igjen. Brukte også Leaf Spy mer aktivt på den turen og brukte da 11% GIDS på 34km. Altså 55 GIDS = 4,26kWt. (stemmer med appen som nå viser 4,3kWt)
34km/0,11 = 309 km teoretisk rekkevidde.

Så alt er nok i orden, jeg tror fortsatt det var BMS som tullet litt med prosenter og energimengde grunnet mye bruk og lading kun mellom 30% og 75%.

Utvilsomst gunstig for batteriet å ligge i dette intervallet mest mulig, men for å kalibrere verdiene bilen viser kan det være lurt med en fullading i ny og ne.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Christian630

Sitat fra: sylwester på onsdag 31. oktober 2018, klokken 23:17
Men du har en låne-leaf eller?

Beklager for sent svar, er ikke veldig aktiv på forumet.

Bilen ble levert inn for 9 dager siden på batteriverkstedet i Åsane(Bergen), fikk da en Nissan Qashqhai som lånebil.

Når det gjelder selve prosessen nå, fikk jeg vite at den søknaden som var blitt godkjent på cellebytte av Nissan Europa, ikke var gyldig grunnet at verkstedet i Bergen vest ikke var godkjent batteriverksted. De måtte da begynne på nytt med feilsøking, og sende ny søknad basert på de finner ut nå.

Har enda ikke hørt noe, så regner ikke jeg får bilen igjen denne uken heller.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA