Problemer med rekkevidden.

Startet av Christian630, ons 08. aug 2018, kl. 15:41

« forrige - neste »

sylwester

Med 26 mil på 140Wh/km så snakker vi 40km av de med mye blink og streker og snakkende bil om lavt batteri og ca. 1,5-2kWh igjen og ganske nære skilpadda. Det er nok kun noe jeg vill gjort hvis jeg kjente veien godt og visste hva jeg gjorde og absolutt aldri uten LeafSpy.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

steffeo

Første lengre tur på torsdag... til jobb i Oslo litt rundtomkring også opp til Gardermoen og tilbake. Totalt 145 km, startet med 100%, hjemme på 5%.

Lå i maks 110 på vei opp og ned Gardermoen, dog oftest rundt 100. Litt vått på veien men regnet ikke. I det daglige lader jeg ca hver 5 dag og da har den som regel kjørt 180 km eller deromkring. Kjører i Oslo omegn. Mistenker igrunn problem jeg og selv om leafspy ikke har rapportert noe spesielt...

til

Sitat fra: steffeo på lør 06. okt 2018, kl. 15:13
Første lengre tur på torsdag... til jobb i Oslo litt rundtomkring også opp til Gardermoen og tilbake. Totalt 145 km, startet med 100%, hjemme på 5%.

Lå i maks 110 på vei opp og ned Gardermoen, dog oftest rundt 100. Litt vått på veien men regnet ikke. I det daglige lader jeg ca hver 5 dag og da har den som regel kjørt 180 km eller deromkring. Kjører i Oslo omegn. Mistenker igrunn problem jeg og selv om leafspy ikke har rapportert noe spesielt...

Hvis det var 5% igjen på display vil det si ca 15% igjen med LeafSpy. Så rest på batteriet er da mellom 5-6kWh.
Dvs at du har brukt 31-32kWh på 145km (antar at fullt batteri er rundt 37kWh). Som igjen er snitt forbrukt på 21-22 kWh/100km?? dette er veldig høyt forbruk.

Bruker du D/B/ECO/e-pedal??

EV-FTW

Hmm.
I sommer kjørte jeg langtur med min 30 kWh. Kjørte blant annet da fra Larvik til McDonald's Berger, litt sør for Gardermoen. Kjørte med AC og klima på, men tør vei og fint varmt vær. Startet med 100 prosent og ankom MCdonalds med 12 prosent igjen, i følge bil.
Og fra Larvik til Berger er det da motorvei hele tiden, og jeg lå med cruise på 100, i følge bil. Det vil si realistisk 90.
Jeg kjørte da et strekk på ca 16 mil.

Jeg hadde forventet at Leaf 40 skulle klart vesentlig lengre enn ser, hadde vært skuffet om ikke!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Beckern

Sitat fra: Øystein K på tir 09. okt 2018, kl. 00:39

Hmm.
I sommer kjørte jeg langtur med min 30 kWh. Kjørte blant annet da fra Larvik til McDonald's Berger, litt sør for Gardermoen. Kjørte med AC og klima på, men tør vei og fint varmt vær. Startet med 100 prosent og ankom MCdonalds med 12 prosent igjen, i følge bil.
Og fra Larvik til Berger er det da motorvei hele tiden, og jeg lå med cruise på 100, i følge bil. Det vil si realistisk 90.

Jeg hadde forventet at Leaf 40 skulle klart vesentlig lengre enn ser, hadde vært skuffet om ikke!
Andre forutsettninger.
Du hadde høyst sannsynlig medvind og som du sier 90 km/t. Nye leaf har veldig lite feilvisning med 17" hjul (3-5 km/t)
Med slike forutsettninger bør 2018 klare 250 - 270 km

steffeo

Sitat fra: til på man 08. okt 2018, kl. 09:33

Hvis det var 5% igjen på display vil det si ca 15% igjen med LeafSpy. Så rest på batteriet er da mellom 5-6kWh.
Dvs at du har brukt 31-32kWh på 145km (antar at fullt batteri er rundt 37kWh). Som igjen er snitt forbrukt på 21-22 kWh/100km?? dette er veldig høyt forbruk.

Bruker du D/B/ECO/e-pedal??

I følge appen var forbruket 20 kWh/100km, totalt 153 km og 30.5 kWh brukt. Jeg kjører på D, og brukte ACC endel på den turen. Jeg vil nok aldri bruke leafSpy i det daglige.

Jeg gjorde nesten samme tur noen dager etterpå, da hadde jeg skiftet til piggfritt; samme forbruk (20 kWh/100km) på 103 km. Da hadde jeg 33 % igjen.

Dette er min første elbil; og jeg er veldig klar over at jeg kan spare mer på å kjøre saktere og alt det der, og ofrer gledelig noen mil rekkevidde for å kunne kjøre som vil og ha varme som jeg vil; men å være helt nede i 15 mil var veldig overraskende; og det sjeldent folk rundt omkring på forumet har så høyt forbruk...

blackleaf1

Kjører med 195/60x16 Conti 6 u/pigg. Bruker B/D, ACC og 22-23 grader i bilen. Vært mye vått/regn, ligger på 16-17 kWh/km. På sommerdekka 16" lå jeg på 13-15 kWh/km.
Atle
Lindås

steffeo

Merket idag at nå vil ikke bilen regenere i drive når jeg bremser,funker i B men i D legger den helt tydelig av og begynner bremse istede for regen. På tide med en verksted time.

EV-FTW

Sitat fra: Beckern på tir 09. okt 2018, kl. 11:21
Sitat fra: Øystein K på tir 09. okt 2018, kl. 00:39

Hmm.

Andre forutsettninger.
Du hadde høyst sannsynlig medvind og som du sier 90 km/t. Nye leaf har veldig lite feilvisning med 17" hjul (3-5 km/t)
Med slike forutsettninger bør 2018 klare 250 - 270 km

Klart det var andre forutsetninger. Men du klarer ikke å overbevise meg at nye Leaf klarer 25 - 27 mil med klima og AC på , og jevnt hastighet på mellom 90 og 95 km/t.
Om det var medvind er bare å spekulere i, for det kan jeg ikke huske.

Nye Leaf klarer 27 mil, men da sier folk de kjører veldig fint, og da har bilen gitt advarsler og det blknker streker, og er rett før skilpaddemodus.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

MrOtto

Problemet mange beskriver med rekkevidden er ikke den reelle rekkevidden basert på netto batterikapasitet (36kWh), men den praktiske rekkevidden. Det vil si når bilen sier det er kritisk at man lader og ikke gir en indikasjon på gjenværende reell rekkevidde før bilen går i skilpaddemodus. I tester kjører de ikke bilen i skilpaddemodus når batteriet i praksis er tomt eller til den stopper, men til ladevarsel i displayet og så beregner rekkevidde av dette og evt. forbruk basert på distanse og den totale tilgjengelig batterikapasiteten, ca. 36kWh. Problemet til Leaf er at man praktisk kommer kortere mellom hver lading fordi systemet sier du må lade lenge før andre biler med samme gjenværende kapasitet sier man må lade.

I tester, f.eks den franske karen, der biler kjører på samme strekning til den stopper kommer Leaf bedre ut enn f.eks biler norsk media sier har samme eller bedre rekkevidde med mindre batteri.

hemi

Hvor langt ned du kan kjøre er også egentlig irrelevant, jeg har kjørt ned til 1 og 2% på meteret for så å hurtiglade, det har jeg sluttet med, batteri er glovarmt og du får i praksis nesten ikke hurtigladet selv om du ikke har gjort det før på turen, på 1% resterende fikk jeg 24KW på hurtiglader... på 30% resterende fikk jeg 44KW... så må holde seg til ganske høy % og gi seg før den blir høy :(

Beckern

Sitat fra: Øystein K på tir 09. okt 2018, kl. 17:44. Men du klarer ikke å overbevise meg at nye Leaf klarer 25 - 27 mil med klima og AC på , og jevnt hastighet på mellom 90 og 95 km/t.

En kvalifisert gjetning. Vær og vindretning er fra sydvest 90% av sommeren.
I medvind vil nok nye lese klare 250 til 270 km i den hastigheten jo.

EV-FTW

Sitat fra: Beckern på fre 12. okt 2018, kl. 09:40
Sitat fra: Øystein K på tir 09. okt 2018, kl. 17:44. Men du klarer ikke å overbevise meg at nye Leaf klarer 25 - 27 mil med klima og AC på , og jevnt hastighet på mellom 90 og 95 km/t.

En kvalifisert gjetning. Vær og vindretning er fra sydvest 90% av sommeren.
I medvind vil nok nye lese klare 250 til 270 km i den hastigheten jo.

Beklager, men det har jeg lite tro på. Vi snakker her om at du har klima og AC på, og et snitt på 90-95 km/t. Ut fra seriøse innlegg her på forumet, virker det som man skal kjøre veldig fint for å klare 27 mil. Videre virker det som mange sliter med å klare se mye mer enn 23-25 mil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

tuono

Så er vi tilbake i seilskipenes tidsalder. Der de la ut på årstider der vindretningene var stabile og gunstige for å komme fort fram til målet  :)

Småfly

Fikk bilen for en ukes tid siden. Kjørte tønsberg-slependen (ikea) tur-retur i dag. 31.1kW brukt ifølge appen, 187km. Stort sett 100-100kmt hele veien reel fart, medvind til og motvind hjem. Synes ikke det var så ille. Burde klare enn 22-23 mil i motorveifart, bilen går på originale 17 tommere.
Langt bedre enn gamle leafen (-14 modell) som knapt hadde kommet 10 mil i den farta.
Burde vel ikke være noe stress og komme godt over 25 mil i mer moderat fart.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA