Problemer med rekkevidden.

Startet av Christian630, ons 08. aug 2018, kl. 15:41

« forrige - neste »

Christian630

Hei,
Jeg har siden jeg kjøpte en Launch Edition for 2 måneder siden, opplevd at jeg har "begrenset" rekkevidde i forhold til lignende biler. Ved 100% på batteri, får jeg maks 220 km oppgitt rekkevidde, i praksis har det ved langkjøring betydd at vi kommer rundt 180km før vi får varsel om lading. Dette er med et forbruk på rundt 1,42 på langkjøring.
Bilen har vært en runde hos forhandler, uten at de fant noen feil med batteriet. De siste dagene med bykjøring har vi hatt et forbruk på ca 1,35, og bilen oppgir da en rekkevidde på 200 km. Ut ifra målinger med tripteller, får vi aldri den rekkevidden som er oppgitt, helst 30-40 km under det.

Det er første gang vi har elbil, så jeg har sikkert mye å lære, men jeg syntes det er rart at en kamerat med tilsvarende bil, får vesentlig lengre rekkevidde både oppgitt og kjørt. Selv om forbruket og bruksmønster er ganske likt.

Er det noen andre som har erfart lignende?

Setter pris på tilbakemeldinger.

Christian

Trond.m

Jeg er heller ikke spesielt imponert over rekkevidden. Kjørte fra Asker til Dagalifjell i dag, 185 km. Kom fram med 5 % rest. Det var veldig økonomisk kjøring, men litt regn og våt vei som nok reduserer rekkevidden en god del pga. 17 tom hjul. Dessuten er det 800 meter stigning på turen, og det gjør at en BMW i3 i praksis har minst like god rekkevidde på denne ruten. Men jeg har også opplevd å kjøre Leaf'en 18 mil i lettere terreng med 40 % rest, så det vil variere veldig med terrenget. BMW i3 er en mye lettere bil, og har en rekkeviddeberegning som man kan stole på (Bruker info fra navigasjonen). Min erfaring er at rekkeviddeberegning uten at bilen tar hensyn til din planlagte rute er nærmest verdiløs.

Dudi

Jeg har også en LE som jeg fikk for ca 3 mnd siden. Jeg kjører ca 250Km med den fra full til "tom". Har kjørt den med til 2 streker, da til 270Km.  :o Dette ble litt angst!

Mr Oizo

Sitat fra: TM på ons 08. aug 2018, kl. 16:54
Jeg er heller ikke spesielt imponert over rekkevidden. Kjørte fra Asker til Dagalifjell i dag, 185 km. Kom fram med 5 % rest. Det var veldig økonomisk kjøring, men litt regn og våt vei som nok reduserer rekkevidden en god del pga. 17 tom hjul. Dessuten er det 800 meter stigning på turen, og det gjør at en BMW i3 i praksis har minst like god rekkevidde på denne ruten. Men jeg har også opplevd å kjøre Leaf'en 18 mil i lettere terreng med 40 % rest, så det vil variere veldig med terrenget. BMW i3 er en mye lettere bil, og har en rekkeviddeberegning som man kan stole på (Bruker info fra navigasjonen). Min erfaring er at rekkeviddeberegning uten at bilen tar hensyn til din planlagte rute er nærmest verdiløs.
Det er helt utrolig at det ikke går an å få inn et system som baserer seg på litt mer realistiske verdier og ikke går opp og ned hele tiden. Ala rated eller typical, så står det en viss km, og det er en fast verdi som tilsier at den og den energimengden er igjen, og det er realistisk å kjøre så langt under normale forhold. Eller man kunne hatt en justerbar verdi for forbruk som man vet man bruker å ligge på, og finjustert etter forskjellige årstider, veier og fartsgrenser. Det som står på Nissan nå er helt ubrukelig. Skal man utnytte bilen fullt ut må man basere seg på å lære % visning og hvor langt den går per %, problemet er jo at % lengre opp på skalaen varer lengre enn % lavt på skalaen.  % GIDs hadde vært fullkomment, da har man en fast energimengde å forholde seg til.

ThomasEL

Sitat fra: Dudi på ons 08. aug 2018, kl. 16:58
Jeg har også en LE som jeg fikk for ca 3 mnd siden. Jeg kjører ca 250Km med den fra full til "tom". Har kjørt den med til 2 streker, da til 270Km.  :o Dette ble litt angst!

Hvor langt ned er det du kaller «tomt»? Very low battery warning? 0% i displayet? Skilpadda?
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Vidar Andre Paulsen

Forstår det slik at rekkevidden som beregnes er basert på historikk/ kjøremønster på de siste 10 mila... derfor kan det være litt forskjeller

Goglex

Sliter litt med å "lese" rekkevidden. Hvor mye har en å gå på når bilen nærmer seg "tom" og prosentrekkevidden blir borte fra displayet?
Hva mener du ThomasEL med: "Very low battery warning? 0% i displayet? Skilpadda?"

ThomasEL

Sitat fra: Goglex på ons 08. aug 2018, kl. 18:23
Sliter litt med å "lese" rekkevidden. Hvor mye har en å gå på når bilen nærmer seg "tom" og prosentrekkevidden blir borte fra displayet?
Hva mener du ThomasEL med: "Very low battery warning? 0% i displayet? Skilpadda?"

Første ladevarsel kalles ofte LBW, det står for Low Battery Warning. Det skjer når batteriet har 86 GIDS igjen, dvs da har du ca 6,6kWt igjen.

Neste varsel kalles VLBW, står for Very low battery warning. Da har du 62 GIDS igjen, dvs ca 4,8 kWt igjen.

Når du kun har 8 GIDS igjen kommer et skilpaddeikon i displayet. Da reduseres kraften og bildn går maks et par km før den stopper. Skilpadda kommer ei god stund etter bilens prosentvisning forsvinner.

For å kunne følge nøyaktig med på dette trenger man LeafSpy.
Men kort oppsummert stopper ikke bilen før ei stund etter du ikke lenger ser prosenter i displayet. Men uten LeafSpy kjører man da litt i «blinde»

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Dudi

Sitat fra: ThomasEL på ons 08. aug 2018, kl. 17:39
Sitat fra: Dudi på ons 08. aug 2018, kl. 16:58

Hvor langt ned er det du kaller «tomt»? Very low battery warning? 0% i displayet? Skilpadda?

Først 0% så 1(2) streker... Masse warning's". Da turte jeg ikke mer. Hadde fin kraft igjen på motoren.
Forventet skilpadder, men dem kom aldri. Hadde lyst til å se disse.  :)

TJV

Sitat fra: ThomasEL på ons 08. aug 2018, kl. 18:35

Første ladevarsel kalles ofte LBW, det står for Low Battery Warning. Det skjer når batteriet har 86 GIDS igjen, dvs da har du ca 6,6kWt igjen.

Neste varsel kalles VLBW, står for Very low battery warning. Da har du 62 GIDS igjen, dvs ca 4,8 kWt igjen.

Når du kun har 8 GIDS igjen kommer et skilpaddeikon i displayet. Da reduseres kraften og bildn går maks et par km før den stopper. Skilpadda kommer ei god stund etter bilens prosentvisning forsvinner.

Men kort oppsummert stopper ikke bilen før ei stund etter du ikke lenger ser prosenter i displayet. Men uten LeafSpy kjører man da litt i «blinde»

86 GIDS, hvor mye er det i prosent på nye Leaf? Mener jeg fikk en form for advarsel når jeg hadde 8-10%. Kan det stemme? (Har bare én gang kjørt bilen ned til under 15%, så er ganske fersk på slike advarsler).
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

ThomasEL

Sitat fra: TJV på ons 08. aug 2018, kl. 20:25
Sitat fra: ThomasEL på ons 08. aug 2018, kl. 18:35

86 GIDS, hvor mye er det i prosent på nye Leaf? Mener jeg fikk en form for advarsel når jeg hadde 8-10%. Kan det stemme? (Har bare én gang kjørt bilen ned til under 15%, så er ganske fersk på slike advarsler).

86 GIDS ca 17% GIDS. På en ny bil med topp batteri viser displayet omlag 8% da, ja.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

steffeo

Ta en kjapp kjøretur med kompis'en din, begynn på 100 % og kjør i en time.

Se om det er veldig stor forskjell i forbruk og gjennværende batteri; samt kanskje gå til innkjøp av leaf-spy, den vil nok kunne gjøre det klart om det faktisk er noe galt med din bil eller ikke, gitt at du ikke stoler på forhandleren.

Jeg håper at dere andre skjønner her at når dere begynner å dra inn GIDS på en som er helt ny på dette; så gir det minimalt med mening, og er veldig lite hjelpsomt.

Joltus

14,2 i forbruk skulle vel tilsi oppimot 270km....

Resetter du tripteller før turene?

ThomasEL

Sitat fra: steffeo på tor 09. aug 2018, kl. 10:02
Ta en kjapp kjøretur med kompis'en din, begynn på 100 % og kjør i en time.

Se om det er veldig stor forskjell i forbruk og gjennværende batteri; samt kanskje gå til innkjøp av leaf-spy, den vil nok kunne gjøre det klart om det faktisk er noe galt med din bil eller ikke, gitt at du ikke stoler på forhandleren.

Jeg håper at dere andre skjønner her at når dere begynner å dra inn GIDS på en som er helt ny på dette; så gir det minimalt med mening, og er veldig lite hjelpsomt.

Jo da, jeg er enig i at det kan være dumt å gjøre det FOR teknisk.. Men jeg forklarte jo samtidig hvor mange kWt de forskjellige antall GIDS betyr. En GIDS er 0,0775kWt. En fulladet ny 2018 modell Leaf har 500GIDS.

86 GIDS av tilsammen 500GIDS er da 17,2%

Man trenger ikke kunne noe om GIDS for å kjøre Leaf, men når man skal gå i detalj på dette med batterikapasitet og gjenværende reell rekkevidde, så kommer man liksom ikke utenom.

Men hvis han som spurte ikke fikk noe vettugt ut av det, så beklager jeg selvsagt at jeg takk det inn :-)

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Goglex

Takk ThomasEL. Jeg fikk mye ut av det. Tror ikke jeg tar sjansen å "kjøre i blinde" til vanlig, men jeg kan jo komme i en situasjon der jeg trenger å vite at jeg har 6.6kwt igjen. Etter det jeg forstår kan jeg da regne med iallfall å kunne kjøre 3-4 mil til om det skulle bli nødvendig. (44km med et forbruk på 0.15kwt/km) Akkurat hva jeg var ute etter:)
Tar batteriet skade av å havne i skillpaddemodus?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA