Fortum og ladere i ustand

Startet av MrOtto, tir 07. aug 2018, kl. 09:50

« forrige - neste »

Moas

Sitat fra: Håkon77 på ons 22. aug 2018, kl. 13:33
Som sagt er jeg ferdig med å melde fra. Ingen tar noen notis av det likevel. Har såpass mange ladere på strekningen at en alltids virker.
Kule folk bryr seg ikke om dårlig kundeservice i fortiden. Vær den kule fyren idag.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

keepitsimple

Helt enig. Jeg har sluttet å lade på fortum og grønn kontakt sine ladere. Planlegger hellere 1 time ekstra og en vei via SuC. Oppetiden til disse ladene er en vits.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jkirkebo

Sitat fra: keepitsimple på ons 22. aug 2018, kl. 16:50
Helt enig. Jeg har sluttet å lade på fortum og grønn kontakt sine ladere. Planlegger hellere 1 time ekstra og en vei via SuC. Oppetiden til disse ladene er en vits.

Noen har tydeligvis uflaks og andre ikke... Jeg lader mye på Fortum og kan vel ikke en gang huske sist jeg ikke fikk ladet pga. feil. Må være mange år siden. Bruker jevnlig laderne på steder som Dokka, Roa, Gran, Vestby, Vingrom ++. Funker hver gang. Tipper jeg ladet ca. 2000kWh med CHAdeMO-adapteret i fjor. Blir dog mindre neste år, når SC på Brumunddal kommer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

pudderjagar

Eg vil og slå eit slag for Fortum og GK. Har aldri stått fast ein einaste gong. Når eg ringer kundeservice så finn ein alltid ei løysing på problemet.

Att enkelte her inne kjem med påstander som dei seinare ikkje vil forsvare så synest eg da er synd og lurer på om dei i heiletatt har opplevd problemer.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

leafnor

Hvor i livsløpet befinner laderne seg? Både Fortum og GK (andre med) bør se på og legge inn nødvendige ressurser eller aktivitete som tar høyde for "badekarkurven".
Er laderne i tidlig fase, midt i eller begynner det å skje nye feil?  De kan ikke sikre seg 100%, men i det minste bør de (og trolig) gjøre en risktilnærming som minimerer sannsynlighet for at de ikke er i stand til å tilby lading på en lokasjon. Kan virke som det er realitet, for sjeldent å se at en lokasjon er helt satt ut over lang tid.
Forøvrig, jeg har ikke opplevd problem med Fortum/GK. Derimot AR midt på natta over Dovre i mange minus. Men det er heldigvis historie.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Øyvind.h

Både nær familie, venner og jeg har opplevd til dels store problemer med hurtiglading hos Fortum (og andre). At noen aldri opplever problemer er sånn sett lite til hjelp når du står der og sveiper brikken over lader nr 3 i håp om at kanskje den virker.

Jeg må derimot tipse om at brikke er mer stabilt enn app. Med brikke opplever jeg mindre problemer enn med app, selv om brikken ikke er problemfri.
Leste også nylig at man bør knytte et kort til brikken, eksempelvis for å kunne lade hos Fortum i Sverige. Kanskje det fungere enda bedre da om man gjør det proaktivt?

Men noe skyldes sikkert også hva man definerer som et problem. Om man ikke definerer det som et problem å måtte ringe til kundesenteret og restarte en lader (tar 3-5 min eller noe sånt) så kan man definere seg bort fra at det er problemer. Om en av tre ladere fungerer og man får ladet på den siste man prøver så vil noen hevde det ikke er et problem, fordi de per definisjon fikk ladet på lokasjonen.
Sikkert andre case hvor noen vil si det er problemer, mens andre mener det er problemfritt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

De gangene jeg lader med type 2 på fortum osv har jeg endt opp med å sende sms for å starte lading. 2 ganger har dette resultert i ladet bil, men 0,- i kostnader.. greit det

pudderjagar

At da er litt småplukk med lading rundtom er vel ikkje til å kome forbi. Eg ser at mykje av problema kan skrivast tilbake til bruken. For min del så har da vorte utallige ladingar rundtom heile landet og har dermed møtt på mange som har knota med å starte lading. Men litt hyggeleg info og hjelp så har eg fått dei i gang.

Mange forskjellige typer ladere med forskjellige prosedyrer for tilkobbling er da største problemet. Ein kan ikkje forvente at alle skal ha full kontroll på da. Nokon ladere skal kobbles til først, nokon skal du bruke brikka på først og nokon skal du starte først men brikka etterpå!!!

Da finst fleire typar betalingsløysingar: app, brikke, SMS. Dette gjer da heller ikkje enkelt.

Folk er vant med bensinpumpa der du enten bruker kortet i automaten først eller går inn å betaler etterpå og da virker. Dermed forventer folk at da skal være like enkelt med lading. Må sei at da har komt seg veldig i seinare tid men er nok ein veg å gå enno.

Og mange kvier eller gidder ikkje å ringe kundeservice når dei har problem.

Men da største problemet er at folk ikkje gidder å ta 10 sekund på å gå inn på appen eller nettet og sjekke om ladaren er operativ eller om da er ledig
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på tor 23. aug 2018, kl. 10:07
De gangene jeg lader med type 2 på fortum osv har jeg endt opp med å sende sms for å starte lading. 2 ganger har dette resultert i ladet bil, men 0,- i kostnader.. greit det

Mitt abonnement er sperret for den fremgangsmåten av arbeidsgiver. Brukte sms også før med varierende resultat.

SitatMen da største problemet er at folk ikkje gidder å ta 10 sekund på å gå inn på appen eller nettet og sjekke om ladaren er operativ eller om da er ledig

På GKs lader på Rudshøgda ladet jeg nylig. Appen viste at den var ledig, men laderen nektet å starte. Support fant ut at laderen trodde CCS var opptatt. Men CCS stod ikke opptatt i appen.
Endte med full omstart og interessant innblikk i OS'et som bootet opp på skjermen :) Tok 5 min før den var oppe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JJ

Hei,
Ikke mye jeg har bidratt med på forumet siden jeg ble medlem, men følger aktivt med. Har ikke elbil selv enda, men har lånt en i3 flere ganger. Har brukt den noen ganger mellom Stavanger og Lillesand, blant annet to turer nå i juli.

Må si meg litt skremt av hvor mye trøbbel det var med laderne jeg vurderte å bruke i sommer. I og med at dette var 60Ah i3 så trengte jeg lade to ganger på turen mellom Stavanger og Lillesand. Har laget meg en god oversikt over laderne og hvor langt det er imellom dem så jeg føler meg langt bedre informert og forberedt hvis det blir noe tøys enn den vanlige mann i gata.

Før første tur så sjekket jeg status på ladestedene på veien og så at de hurtigladerne som Fortum har på Pit Stop i Lyngdal er ute av drift, det har de nå vært i flere måneder, noen som vet noe om status på dem?
Valget falt på å lade på Kiwi Moi (Fortum) og Lyngdal (GK) på første turen til Lillesand. Hadde kikket kjapt på appene deres i forkant av turen, men det jeg gjorde feil var å bare søke opp stedet i appen på Fortum uten å klikke inn på selve laderne. Det så ut som om en av to hurtigladere på Moi var opptatt, men når jeg kommer frem var begge ledige. Jeg koblet bilen til den ene laderen men displayet var dødt, prøvde nødstoppknappen, men det hjalp ikke noe. Jeg byttet derfor til den andre laderen og gikk så inn på appen og fant ut at jeg måtte åpne opp stedet for å se alle laderne der for å få informasjon om at den ene var ute av drift. Dette synes jeg blir for dårlig informert i appen.

EDIT: Fikk nå en oppdatering til Fortum-appen og ser at en nå allerede kan se på kartoversikten hvis det er problemer med minst en av hurtigladerne på stedet, bra!

Etter lading kjører jeg til Lyngdal for å lade på en av GK sine 3 nye ladere. Dette er en lørdagsformiddag så det viser seg å være fullstendig parkeringskaos og alle tre ladere er opptatt. Kan ikke si at plasseringen av disse er spesielt smart. På grunn av all trafikken så klarer jeg ikke finne en god måte å stille meg i kø på, ei heller forstår jeg hvordan jeg skal klare å rygge gjennom all trafikken for å koble til bilen. Kjører derfor til Fortum i Mandal lettere frustrert. Sjekker status på lader i Mandal gjennom appen deres og ser at også der er en av to ladere ute av drift. Krysser fingrene for at den ene som da funker er ledig når jeg kommer frem, noe den heldigvis er. Får derfor ladet og kjørt helt frem til Lillesand.

Har to tur/retur Lillesand i juli (og flere fra tidligere år) og har gjort meg opp noen tanker:
-   Ikke stol på at laderne er oppe og går uten å sjekke i app rett før du starter turen
-   Oppetiden til disse laderne kan ikke være spesielt imponerende
-   Ikke koble bilen til laderen før du har sjekket at skjermen på den fungerer og du får valgt lader (mer om det straks).
-   Nødstoppknapp er ikke skikkelig nødstopp. De gangene jeg har prøvd denne knappen så er det like mye eller lite som skjer på skjermen. Har lader hengt seg opp så ser ikke denne knappen ut til å hjelpe noe.
-   Prøv å stopp på steder hvor det er egne stolper til AC lading. Er AC integrert i hurtiglader så får du ikke ladet i det hele tatt om hurtigladerne er ute av drift.

I går skulle jeg bare sjekke kjapt at hurtiglader fungerer på en helt ny i3 94Ah før langtur og kjører til MacDonalds i Stavanger. Koblet til lader og går bort til skjermen til laderen. Ser at det allerede står noe på skjermen angående lading som om det var koblet til en bil fra før. Prøver å trykke på knappene, ingenting skjer. Går så for å dra ut kabelen fra bilen, men den er låst fast av bilen da den prøver å opprette kommunikasjon med laderen. Prøver å låse og låse opp bilen, samt trykke på nødstoppknappen på laderen. Kabelen er fortsatt låst fast. Ender opp med å ringe Fortum support og etter å ha vært igjennom alt jeg allerede har prøvd så gir heldigvis bilen opp å få opprettet kommunikasjon med lader og låser opp kabelen. Nå er den andre laderen opptatt så jeg fikk ikke prøvd hurtiglading, argh.... Notat til meg selv, velg ladekabel og identifiser med ladebrikke før en kobler til bilen.

Var godt å få luftet litt frustrasjon  :) Jeg synes ikke det er rart at folk har ladeangst, en ting er å frykte ladekø, men oppetiden til laderne kontra bensinpumper er ikke imponerende. Hvis ikke dette bedres så tror jeg flere blir sittende på gjerdet og venter på biler med rekkevidde nok til å kunne unngå hurtiglading.

THE

Jeg kan i alle fall slå fast med 100% sikkerhet at lading med RFID, SMS, app osv. er et utrolig kronglete og upålitelig system sammenlignet med Tesla superladere. Etter 2,5 år med Zoe og mye lading både på BKK, Voss Energi (begge med bilkraft-app), Fortum og Grønn kontakt og 1 år med Tesla og utallige ladesesjoner, så vil jeg ikke gå tilbake til en elbil der jeg er avhengig av CCS/ChaDeMO-hurtigladere eller "kommersielle" AC-stolper på lang tid ennå.

Hadde lite problem med Bilkraft-appen, selv om jeg også der hadde problem på Vinje (Voss) pga. dårlig mobildekning, og ikke kontakt med app som gjorde at jeg måtte snike meg pent og pyntelig tilbake til Voss med tomt batteri. Etter at BKK og Voss energi fikk satt opp laderne sine slik at de startet lading også uten autentisering ved kommunikasjonsfeil, så hadde jeg aldri problemer.

Grønn kontakt har også fungert tilnærmet feilfritt de gangene jeg har brukt dem, med unntak av et tilfelle der det var feil på ladestasjonen, men da klarte kundeservice å fikse det remote. Har ladet på Grønn kontakt både med app og brikke mange ganger uten problemer.

Fortum derimot er et helt annet kapittel. Kranglete oppstart på mange av laderne jeg har brukt bl.a. Røn, Vang, Tyinkrysset der det er både trippel-standard hurtigladere og to forskjellige stand alone 22 kW AC-stolper. Har ikke tall på antall henvendelser til kundeservice i forbindelse med start (og avslutning) av lading. Har stort sett fått startet lading på en eller annen måte, men flere ganger har jeg brukt lengre tid på å få lading i gang enn den tida bilen ladet (på 22 kW AC).

Med Tesla er det derimot en helt annen verden både når det gjelder pålitelighet og brukervennlighet, og ord som rekkeviddeangst og ladeangst er fremmedord. Nå kommer det jo enklere identifisering mellom bil og CCS-ladere, noe som vil gjøre at man ikke trenger å registrere seg med app, brikke eller liknende for å starte lading, og det vil nok bli en stor forbedring fra dagens situasjon. Flere aktører etablerer seg også, og da med typisk 6-8 ladestasjoner pr. sted (Ionity bl.a) noe som reduserer sannsynligheten for at man ikke får ladet pga. utstyrsfeil.

Kombinasjonen av biler med lengre rekkevidde, automatisk identifisering mellom bil og lader og flere ladere pr. lokasjon vil nok gjøre at det om få år vil være (nesten?) like enkelt å legge ut på tur med bil med CCS hurtiglading som med Tesla. I tillegg vil CCS-ladenettverket være mer finmasket enn Tesla-ladenettverket, og man vil nok sannsynligvis finne CCS-ladere på mer avsidesliggende plasser enn Tesla superladere. Vi er ennå inne i en veldig tidlig fase av elbilalderen, og ting vil nok gå seg til etter hvert som både ladetilbydere og ladeutstyret modnes.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Jeg ga litt opp å melde tilbake til fortum etter at ladere som ikke fungerte, sto som operative i kartet deres. Jeg ga beskjed, og jeg var neppe den eneste, like fult var laderene markert som operative i lang tid.

At ladere ikke fungerer, er en ting, men når de vet at de er ødelagt, bør de iallefall få det ut på kartet.

Kan virke som Fortum har voksesmerter.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA