Model X-krasj

Startet av krl, søn 05. aug 2018, kl. 18:24

« forrige - neste »

1000kwh

Dette er et eksempel på hvorfor man IKKE skal mate trollene.

De kommer til å skrive i det uendelige med usakligheter.

Løve

Sitat fra: 1000kwh på man 06. aug 2018, kl. 08:46
Dette er et eksempel på hvorfor man IKKE skal mate trollene.

De kommer til å skrive i det uendelige med usakligheter.

Kan su påpeke usaklighetene?

Espen Hugaas Andersen

Tja, hva med det at Musk skal ha sagt at man kan sovne bak rattet uten problemer? Til den grad det har vært snakk om slikt, så har det vært et langsiktig mål.

Men det går faktisk som regel greit om man sovner bak rattet. Han som krasjet en Model 3 i Hellas eller hvor det var sa i et intervju at han hadde sovnet noen titalls ganger bak rattet, og hadde blitt vekket av AP.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 06. aug 2018, kl. 08:54
Men det går faktisk som regel greit om man sovner bak rattet. Han som krasjet en Model 3 i Hellas eller hvor det var sa i et intervju at han hadde sovnet noen titalls ganger bak rattet, og hadde blitt vekket av AP.

Den typen ekstrem bruk kombinert med misbruk vil på ett eller annet tidspunkt føre til kollisjon. Og da kan kollisjonen brukes for å antyde at AP ofte vil kollidere med midtdeler.

Autopilot har reddet mange som har sovnet bak rattet i løpet av de to milliarder kilometer systemet har vært aktivert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løve

Tja, hva med det at Musk skal ha sagt at man kan sovne bak rattet uten problemer? Til den grad det har vært snakk om slikt, så har det vært et langsiktig mål.

Er det virkelig usaklig å sitere Musk direkte?! Her er listen for usakligheter jammen lav. Og en kommer ikke unna at Musk i flere år snakket om AP på en måte som gjorde at flere ble forledet til å tro at AP var noe helt annet ennd en avanserte ACC og førerassistent som AP faktisk bare er. Omtalen av maskinvaren i AP i 2016 comes to mind..:

Det hjelper ikke at idioti som oftest går bra når en vet at idioti til slutt får skikkelig ille. Det var først etter at folk begynte å dø at Musk begynte å roe ned måten han snakket om AP på. Det er forstyrrende om dette avskrives som usakligheter. Det vi snakker om her er et stort selskap sin etterretteligheten og andre menneskers liv.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på man 06. aug 2018, kl. 09:13Er det virkelig usaklig å sitere Musk direkte?! Her er listen for usakligheter jammen lav. Og en kommer ikke unna at Musk i flere år snakket om AP på en måte som gjorde at flere ble forledet til å tro at AP var noe helt annet ennd en avanserte ACC og førerassistent som AP faktisk bare er. Omtalen av maskinvaren i AP i 2016 comes to mind..:

Det hjelper ikke at idioti som oftest går bra når en vet at idioti til slutt får skikkelig ille. Det var først etter at folk begynte å dø at Musk begynte å roe ned måten han snakket om AP på. Det er forstyrrende om dette avskrives som usakligheter. Det vi snakker om her er et stort selskap sin etterretteligheten og andre menneskers liv.
Hva med å sitere Musk der han sier det er greit å sovne bak rattet på en Tesla med AP? Det har du ikke sitert.

(Eller kanskje det var noe du dro ut av ræva?)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Så lenge folk holder i rattet og følger med, så går det stort sett bra. Hvis noen ønsker å risikere eget liv ved å slippe rattet og/eller sove under kjøring med autopilot, så får det gjøres på lukket bane. Slike bilførere har ikke noe i trafikken å gjøre.

Men det er igjen viktig å bemerke at det ikke har kommet frem noe informasjon rundt bruk av autopilot ved denne spesifikke ulykken. Mye kan skje; dyr i veibanen, punktering på et forhjul etc...

geear

Sitat fra: Løve på man 06. aug 2018, kl. 08:12
Ikke som Tesla det sjefen skryter av at du kan sovne bak rattet uten problem og så må AP gjengen legge inn en liten notis om at hele løs ingen er en Beta sak under kraftig utvikling. Det er jo denne dobbeltkomlunikasjonen mennesker med integritet reagerer på. Og det er derfor en henger ut Tesla hver endte gang.
Det merkfundige i dette er at det som regel er personer som ikke eier Tesla selv som oppfatter dette som et problem, og ikke oss som faktisk eier Tesla, har betalt for autopilot, og selv har valgt å trykke "Enable" på "self steering"-funksjonen som er tydelig merket BETA, inne på "Driver assistance" under innstillinger på bilene våre. Det er også påfallende at det stort sett er ikke-eiere som hyler mest om markedsføringen.

Jeg er skeptiker og kritisk til mye, men jeg vet godt hva jeg kjøpte da jeg kjøpte det, i likhet med de fleste andre Tesla-eiere, og jeg vet også godt når jeg kommer til å reagere hvis de ikke har levert i henhold til det JEG mener jeg har kjøpt. Hva andre mener om sine handler skal de få stå for. Enn så lenge er jeg strålende fornøyd, og har aldri vært mer fornøyd med en bil. Da er det faktisk en smule provoserende at en haug med ikke-eiere stadig skal spre dritt om noe som ikke angår de.

Det er også utrolig så hardt man går ut mot Twitter-meldinger som faktisk sier både "I think" ("jeg tror") og "approximately" ("cirka"). En av de tingene jeg setter pris på med Musk er at han deler mye, og forteller ting slik det er, basert på det han vet på daværende tidspunkt, og om ting forandrer seg underveis så har jeg også forståelse for det. De andre bilprodusentene deler ingenting annet enn salgssvada.

Rav4_EV

Løven er her med på å spre bevisst feilinformasjon. Autopilot er et førerstøttesystem og er ikke ment å erstatte føreren. De som har kjøpt bilen med autopilot vil aldri kunne kunne på trygg måte overlate bilen til seg selv. Etter å ha sett på videoene til Leaf synes det som om funksjonen "ProPilot" er ganske lik. Skjønner ikke hvorfor løven kan heller starte en jakt på Nissan.

Pakken "Evnen til å kjøre helt på egenhånd" har jeg kjøpt. Den er fortsatt ikke levert og krever i tillegg av at programmet er ferdig å bli godkjent av myndighetene.

Dette er informasjon alle kan finne på Teslas nettsider.

Jeg håper nå løven kan slutte med å bygge opp under at autopilot kan på noen som helst måte erstatte sjåførens fulle fokus på trafikken. Om jeg ser dette fortsette vil jeg rapportere løven til moderator med sikte på å utestenge ham. Det er svært trafikkfarlig om noen skulle følge løvens forvirrede ideer om at autopilot kan føre bilen uten full årvåkenhet fra sjåføren.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

DagfinnN

Vær forsiktig med å angripe løve. Han rapporterer til admin straks. Og admin hører etter og trykke på knappen tilsynelatende uten å gå inn i saken - dessverre.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Bondeknøl

Men jeg tror løva har det gøy når han ser hvor mye følelser det er knyttet til bilmerker.
Egentlig en tullediskusjon hele greia. Når det gjelder ulykker/kollisjoner så ligger vi vel på tett opp til 100% førerfeil. Tesla har vel ikke på noe tidspunkt sagt at det er ok å la bilen ta over hele kjøringen?

moderator 2

Sitat fra: DagfinnN på man 06. aug 2018, kl. 11:45
Vær forsiktig med å angripe løve. Han rapporterer til admin straks. Og admin hører etter og trykke på knappen tilsynelatende uten å gå inn i saken - dessverre.

Det greit å være uenig.
Det er greit å komme med teite argumenter.
Det er greit at vi blir irritert på det andre skriver.
Det er greit at vi ikke kan bli enige.

Det som derimot ikke er greit, er å diskutere person.

Og så bør vi vel kanskje likevel sette oss ned og tenke littegrann før vi poster: Bringer det jeg skriver noe nytt i saken? Er dette relevant? Eller skriver jeg kun for å skape missnøye?

Hvis det siste er aktuellt, så oppfordrer jeg dere til å bruke fritiden på noe annet!

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

1000kwh

Sitat fra: Forum Admin på man 06. aug 2018, kl. 13:11
Sitat fra: DagfinnN på man 06. aug 2018, kl. 11:45

Det greit å være uenig.
Det er greit å komme med teite argumenter.
Det er greit at vi blir irritert på det andre skriver.
Det er greit at vi ikke kan bli enige.

Det som derimot ikke er greit, er å diskutere person.

Og så bør vi vel kanskje likevel sette oss ned og tenke littegrann før vi poster: Bringer det jeg skriver noe nytt i saken? Er dette relevant? Eller skriver jeg kun for å skape missnøye?

Hvis det siste er aktuellt, så oppfordrer jeg dere til å bruke fritiden på noe annet!

Lars
Forum admin

Dette er jo problemet!

Tar du ikke affære med disse brukerne rotner dette forumet på rot. Som kilde til info blir elbilforum snart bare en vits.

Rollep

Hvis man har så dårlig dømmekraft bør man få inndratt førerkortet i laaaang tid, har overhode ikke noe på veiene å gjøre.

Jeg tror forøvrig at risikoen for å sovne er betydelig større under kjøring med AP enn uten.

Roy Aasen

Og jeg oppfordrer forumadmin til å få orden på forumet og være present. Men det er kanskje å forlange for mye?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA