Ladepunkt ferdig installert hjemme

Startet av jkirkebo, fre 23. sep 2011, kl. 16:08

« forrige - neste »

RogerB

Sitat fra: jkirkebo på søn 02. okt 2011, kl. 13:49

Det er samme pris på de etter hva jeg skjønner. Boksen er identisk, kun pilotsignalet er forskjellig. Siden jeg alikevel måtte legge opp en ny kurs tok jeg LCS-25. Bytter jeg senere ut Leafen i en nyere modell kan jeg da lade med 4.6kW istdenfor 3.6kW.

Jeg skal legge ut ny kabel til garasjen like vell så da legger jeg like gjerne ut 3x10 slik at jeg får 30A til annet utstyr.

Når man er på farten og skal lade er eneste mulighet 10A kabelen eller de store ladestasjonene da?
Finnes det ikke kabler som har vanlig støpsel i ene enden og signalgenerator i selve pluggen til elbilen slik at en kan bruke 16A når en er ute på tur også?
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

dissern

Rett meg om jeg tar feil!

Ladekladden som følger me bilen lader på 10 amp. Såvidt jeg forstår så kan denne oppgraderes til å lade på 16 amp - f.eks ved å sende den til www.evseupgrade.com. Fra samme nettside så kan man også bestille ny ladekladd på 16 amp, og så må du selv montere støpsel (?)

Eller så er det mulig å kjøpe I-Miev lader og bruke denne (lader på 16 amp).
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

elektrolux

Helt korrekt!

Spørsmålet er med andre ord begrenset til om man trenger å beholde 10A muligheten eller ikke. Trenger man ikke mulighet for 10A lading er omprogramering løsningen.

Trenger man 10A bør en vurdere å kjøpe enten en 16A versjon, eller en justerbar versjon i tillegg til den originale.

Jeg vil påstå at det er bedre for batteriet å lade sent enn ultra sent :D

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elghost

Clipper Creek har en modell som er beregnet for det europeiske markedet med CE godkjenning og schuko plugg.  ECS-15/20 er modellbetegnelsen. Den var relativt dyr da den kom på markedet. Tror det var 1200 $. Har sendt forespørsel til Clipper Creek om hva den vil koste nå og om den fortsatt tilbys.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

jkirkebo

Sitat fra: snurre100 på søn 02. okt 2011, kl. 14:10
Bestillte meg en LCS 25.Frakter til Norge med Jetcarrier.Kostet $11.48 å få fraktet den til New Jersey.Sparer jo litt Mva. på det.Prøvde å søke på LCS 20 men det ser ut til at den er utgått.

Hvordan sparer du mva. på det ? Jeg fikk den sendt rett til Norge med USPS, frakten kom  på $51.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

snurre100

Hvis pakka er så liten kommer frakta med Jetcarrier på Kr 380.-,og det er inklusiv alt.Bare pengene til Jens kommer i tilegg.Posten tar et gebyr på Kr 227 på varer med verdi over Kr.1000.-Og det eneste fraktalternativet jeg fikk var med Ups til over $200.-
2020 Kia E-Niro

Aspiranten

Sitat fra: snurre100 på søn 02. okt 2011, kl. 15:35Bare pengene til Jens kommer i tilegg.

Jetcarrier er en flott tjeneste. Bruker de en del på varer som krysser dammen. Man kan også sende med båt på jetcarrier. Da tar det over en måned men prisen, selv for store pakker blir relativt lav. Jeg har en stor pakke på vei nå som UPS ville ha 3500,- for å frakte (moms kommer i tillegg). Jetcarrier koster 580,- + 500 til UPS for å sende den til Jetcarrier. Det er nesten 2500,- spart.

Forøvrig visste jeg ikke at vi betalte lommeskatt til Jens. Sist jeg sjekket, er det felleskapet som tjener godt på høy skatt. Resten av verden er ikke så heldige. Der har regjeringene levd så lenge på kredittkort at nå er det slutt, og inkassoselskapene maner til angrep.  ::) Jeg betaler stolt mine skatter, selv om jeg har noen punkter hvor jeg mer enn gjerne skulle sett alternative bruksområder for pengene.
Nissan Leaf

el-snorre

Sitat fra: Saxo på søn 02. okt 2011, kl. 08:44
Var hos Witro i Trondheim i går. Her så jeg 16A stasjonen som Nissan selger med (Stor rund sak). Selgeren antydet 16900,- kr ferdig montert for hele stasen. Men det var litt uklart om denne kunne monteres ute på husveggen ? Er det noen som vet noe her ?

Birger N Haug på Økern har montert denne utendørs ute på sin vegg.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Elghost

Kevin Sharp (UK) jobber sammen med Chris Howell i USA for å kunne utgi en EVSE tll rundt 250£:
Her er hans spesifikasjoner for sluttprodukt:

http://www.leaftalk.co.uk/showthread.php/3070-Home-Brew-Charging-Stations-(-quot-EVSE-quot-)/page3

Utdrag:
"
(1) EVSE ("Charging Station") will be designed to support wall mounting or mobile use (i.e. you can take it off the wall and stick it in the boot when traveling). It should be as light and small as possible.

(2) EVSE will support charging up to 32A (design will support 70A charging and 3 Phase for future 'fast' charging requirements)

(3) EVSE will have "Mennekes" 'socket' mounted on the box and use Mennekes-to-J1772, Mennekes-to-Tesla, or Mennekes-to-Mennekes cables to support charging of all electric vehicles (this also allows you to take the cable and stick it in the boot while traveling so that you can use third party "Mennekes" Charging Stations)

(4) EVSE will support multiple mains power supply options including 13A "UK", 16A "Commando", 32A "Commando", and permanent wiring. The EVSE will automatically detect the power connection and adjust maximum current accordingly (manual current setting is also desirable).

(5) EVSE will support cable locks

(6) EVSE materials and manufacturing will be as 'green' as possible

(7) EVSE target price is £250

(8) EVSE will be CE marked and tested for compliance with all relevant safety and approvals standards

(9) EVSE will support work of community development efforts "

Se forøvrig prototypen på :

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=26&p=130884#p130884
Blå Leaf m/solcellepanel, levert fra BNH Rud.

RogerB

Jepp, jeg kommer til å kjøre på 10A kabelen til jeg finner noe som er 12-13 tusen billigere enn Nissan Norge prøver å selge oss.

RogerB
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

MARIUS_EL

Trenger litt hjelp til å forstå her..

Snakket akkurat med en elektrikker som holder på hjemme hos meg, han kunne fortelle at det var lagt opp 30A og trefals i garansjen. Hvilket ekstra utsyr trenger jeg for å lade i Leafen i topp hastighet? Er det noe ekstra belasning på batteriene når du lader med så mye strøm? Kan svært lite om dette, så inn med t-skje er fint :)

Griffel

Et alternativ er det som Nissan tilbyr ca 16 500,- ferdig installert.
Et annet er en 16A stikkontakt og en ladekabel med kladd for mitsubitchi elbilen (iMiEV-kabelen)

Ellers er det Amerika import på egen risiko som beskrevt i denne linken.

Men vurder nøye din egen kost/nytte av å kunne lade med 16A istedt for 10A som bare krever en vanlig joret stikkontakt.

Ellers er det ingen risiko med 16A lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

Ekspertene vil vel fortelle deg svarene her, men slik jeg forstår det så er det bare bra å ha en kraftig kurs (høy ampere) da du kan lade raskere om laderen godtar dette.
Det er greit å putte en 10A kabel i et 16A støpsel, men ikke omvendt.

Om jeg har forstått rett så er det derfor de leverer en 10A kabel da de fleste stikk er 10A. Det er ikke så lett å vite om et stikk er 16A.
Selv har jeg 13A hjemme.. :-\
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lars C. Krogenæs

Å lade på 16 amp har ikke vært noe problem for de fleste gamle Citroen/Peugeot elbilene fra 2000-2003, og Mitsibushi trillingene det siste året.  (Min gamle Citroen ladet riktignok på 13,6A)

Det er først nå et "elbil-ekspertene" fra Nissan mener dette er et kjempeproblem.

All erfaring tilsier at det går helt fint å lade med 16 amp fra vanlig schuko kontakt. De aller fleste kontakter er i dag 16amp.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lynet

Og en 16A kurs skal være beregnet for å stå med 16A belastning døgnet rundt hele året!
Min varmtvannstank på 3000W koplet til med vanlig schuko har nå stått slik i 14 år.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA