Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lillehammer - OSL, parkert 1 uke - Lillehammer,

Startet av Norhawk, lørdag 04. august 2018, klokken 10:43

« forrige - neste »

Norhawk

Skal ut å reise imorgen, tenker å kjøre elektrisk.
Kjøre fra Lillehammer til OSL, parkere der en uke , så retur til Lillehammer.

Bilen har rekkevidde nok til enkel reise til OSL, ca.160 km å kjøre en veg.
En hurtiglading må jeg ha på den turen, da muligheten for å lade på OSL ikke er mulig.

Tanken er å kjøre E6 til Dal (ca.140 km), lade der til ca. 75-80 % der, så kjøre inn til OSL.
Hvor mange % er igjen ved ankomst Dal, og hvor lang til vil den ladingen ta?

Hastighet vil ligge på 80-90 mellom Lillehammer og Moelv, fra Moelv til Stange er det vegarbeid, så der vil hastigheten ligge på 40-80, avhengig av trafikk og annet som foregår på strekningen.

EDIT: Fra Stange til OSL er det 100-110 sone, tenker å ligge i det som skiltene sier.


Har ikke hurtigladet bilen enda, så har ingen formening om hvor lang tid det vil ta.

På forhånd takk for innspill  :)
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Joltus

Hvis du får dårlig tid ned til OSL er det jo bare å utsette ladingen til du kommer hjem. Så stoppe for en kjapp påfylling på vei hjem.

Er ikke all verdens juice du kommer til å trenge.

leafnor

Siden du skal rekke et fly ville jeg ha kjørt helt til OSL, og ikke stresset med lading. Du har fortsatt over 30% da, heller nærmere 35% om du ikke har kjørt hardt.
Så på hjemkomst hurtigladet i ro og mak på en av de mange hurtigladerne rundt OSL.
Grønn Kontakt: Circle K Hervakrysset,Edvard Griegs veg 49, 2060 Gardermoen
Fortum: Mc-Donalds, Næringsparkvegen 40, 2050 Jessheim

Eller du lader på Circle K Dal på turen hjem.

Men, om du føler du må lade før du flyr, altså ikke nødvendig, så regn 40 minutter omtrent på Dal, gitt at lader er ledig når du kommer. På retur, 30 minutter. Det blir kortere ladetid på retur fordi du har "mer plass" i batteriet og bilen lader da raskere det du er behov av. Fra Dal og hjem trenger du ca 21 kWh, så lade til 70% bør holde. (Regnvær, lad til 80%)
Fra Dal og hjem via OSL først kreves 4-5 kwh mer, og de må du fylle på høyt i batteriet som tar lenger tid. Derfor minst 40 minutter omtrent om du lader på Dal før flytur vil jeg tro.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Norhawk

Takk for innspill, vi skal kjøre ned på natta, flyavgang kl.07.30.
Så regner med det vil gå ganske så radig, fruen liker å ha god tid, så avreise vil nok være tidligere enn nødvendig.

Da ser vi ann på tid og % ved ankomst OSL.
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Trekkoppbil

#4
Jeg ville nok ikke ha parkert med så høy SOC over så lang tid om sommeren, i tilfelle man ikke finner sval parkering på OSL.
Batterier kan tape seg mye på en sommer som dette, hvis man har høy lading og høy temp.  Det er tid fra du lader opp bilen, til du bruker den, som er skadelig.

Om vinteren ville jeg ha gjort motsatt for å passe på at bilen er tilstrekkelig lada opp til hjemreise. Innlandskalde batterier nytter det ikke å hurtiglade.

jman76

Bor selv på Lillehammer og har kjørt samme strekning en del. Med 60 % fra Minnesund bør du ha god margin. 70 % fra Dal bør være greit. Kjørte selv fra Lillehammer med en liten ladestopp i Dal i dag. Mener jeg lå ganske tett på
50 % ved ladestopp, men da tok jeg det pent på motorveien.

Norhawk

Takker for tilbakemeldingene folkens  :+1: :+1:

Avreise om ett par timer... :)
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

Norhawk

Turen gikk bra, kom til OSL med 28% igjen.
Siden vi hadde god tid, ble det en 15 minutters lading før vi parkerte.

Da slipper vi unna med litt kortere ladetid på hjemturen.
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

jman76

#8
Passerte Dal med cirka 75 % i går kveld. Hadde 20 % ved ankomst Lillehammer. Propilot på 110 km/t på motorveien, men snyltet litt bak lastebilene opp de lengste bakkene. Varmt og tørt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA