Jaguar første etablerte produsent med genuin elbil?

Startet av Supermario, tir 31. jul 2018, kl. 14:50

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Tellus på fre 03. aug 2018, kl. 17:34
F-Pace og I-Pace er begge jaguarer. Visse likhetstrekk deler de selvfølgelig selv om bilene er konstruert helt forskjellig.
Skeptisk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

1317142119

Sitat fra: gr på fre 03. aug 2018, kl. 13:09
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fre 03. aug 2018, kl. 12:45
I3 er og blir den mest genuine og originale elbil produsert så langt. BMW gikk ekstremt langt med å kompensere for batterienes høye vekt med et superlett chassis (karbonfiber og aluminium) og stor bruk av resirkulerte materialer.
Det finnes nå mer genuine elbiler hvor det aldri har vært puttet inn en ICE. Original er den, men har det egentlig vært spesielt vellykket annet enn for test og utvikling? Tror du oppriktig at de vil videreføre mange av originale løsningene på i3 til kommende elutgaver? Er det noen som har kopiert noen av valgene BMW har gjort med i3?

Elbiler viser seg jo å ha overraskende gode kjøreegenskaper på tross av høy vekt, fordi man ved riktig oppbygning kan konstruere de med helt ekstremt lavt tyngdepunkt, som igjen gir svært positive utslag på kjøreegenskaper. i3 er en fireseter med forbruk og ytelser midt-på-treet, en haug med sære løsninger, spesialdekk etc., og sliter allikevel med å matche en tilsynelatende ordinær og større bil som Ioniq på forbruk. Hiver du på moms så havner den oppi 400k og har neppe livets rett. Jeg har brukt karbonfiber og andre komposittmaterialer i egne konstruksjoner/produkter, og digger det, men det er en skjæringslinje på kost-nytte et sted, og i en liten bybil så mener jeg at karbonfiberet ikke gir noen som helst mening annet enn for forskning og utvikling. Det viser seg jo også at vekt ikke nødvendigvis slår så voldsomt negativt ut på forbruk.

Hadde BMW hatt en elektrisk 1-serie med tilsvarende rekkevidde, om den så veide nærmere 1600kg, som e-Golf, så tror jeg den hadde solgt bedre enn i3.
Ja, den har vært uvanlig vellykket fordi de gikk all in på å dytte mest mulig avansert teknologi i en konseptbil/testbil samtidig som BMW faktisk tjener penger på den. Finnes det noen andre bilprodusenter som har fått til det samme i nyere tid?

Andre produsenter kopierer den teknologien de har råd og kompetanse til. Det er flere som kopierer designfilosofien til i3 - for eksempel VW ID og den kinabilen som ble vist på Aker Brygge for noen uker siden (som nærmest har stjålet designelement fra i3s interiør). Husk at i3 ble bygget som en visjon og maktdemonstrasjon for å vise hvor gode BMW var og fremdeles er på det som da var fremtidens teknologi. At få klarer å kopiere i3s teknologi er et tegn på styrkeforholdet i3 har i forhold til de andre bilene. Du skal ikke lete veldig mye på internett for å finne uavhengige firmaer som lovpriser teknologien i i3. For eksempel de som var så mye i media for litt siden fordi de disset Model 3. Det du får i i3 er fremdeles nytt for enkelte bilprodusenter, som f.eks aktiv temperaturstyring av batteriene og at batteriene er idiotsikre (en i3 tar ikke skade av å lades til 100% hver bidige dag - det oppfordres til og med at den står i laderen hvis bilen ikke brukes).

At BMW i3, som en av de eldste bilene på nybilmarkedet, ikke blir grundig slått av en vesentlig nyere modell som Ioniq er, illustrerer hvor bra i3 var da den kom. Du skal forvente at samtlige biler som kommer på markedet i dag er mer effektive og slår i3 (og de andre elbilene fra den tiden) på samtlige punkt - ellers kan de trygt kategoriseres som lavteknologisk søppel i en fersk bransje hvor teknologien forbedres omtrent hver time.

Du må gjerne tro en 1-serie ville solgt bedre, men som allerede nevnt så hadde BMW en 3-serie med samme drivlinje som i3. Det hjalp ikke på interessen for elektriske BMWer før i3 kom. Jeg tør vedde penger på at i3 vil få hedersplass i fremtidens historiebøker som omhandler kjøretøy.

Elmo

Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.

Tellus

Sitat fra: Elmo på fre 03. aug 2018, kl. 20:20
Sitat fra: Tellus på fre 03. aug 2018, kl. 17:34
F-Pace og I-Pace er begge jaguarer. Visse likhetstrekk deler de selvfølgelig selv om bilene er konstruert helt forskjellig.
Skeptisk.

På tide å lese seg litt opp kanskje ?

Elmo

Ser ikke behov for det.  Bilene ser jo dønn like ut, akkurat som eUp vs. Up! high
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Tellus på fre 03. aug 2018, kl. 21:12
På tide å lese seg litt opp kanskje ?

Noen ganger er det greit å bare himle med øynene og la folk leve i uvitenheten sin i fred.

Men hvis noen er interessert:
https://m.youtube.com/watch?v=tsqUy4VEJ4c

geear

Grunnen til at "kinabilen på Aker brygge" har kopiert designelementer fra i3 er at grunder og sjef i Byton, Carsten Breitfeld, kommer fra 20 år som toppleder i BMW (og hadde ansvaret for i8), og at han tok med seg designsjefen for BMWs i-avdeling, Benoit Jacob...

Hvilke andre ting, utenom det i3 tok fra Tesla, er det som kopieres av andre produsenter? Karbonfiberchassis feks? Sykkelhjulene? Den dårlige aerodynamikken?

At batteriene ikke får redusert levetid er bare vas, google lithium battery life time eller noe i den duren og les deg opp om spenning og antall sykluser.

Elmo

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fre 03. aug 2018, kl. 21:26
Noen ganger er det greit å bare himle med øynene og la folk leve i uvitenheten sin i fred.
Ingenting der som tilsier at f-place ikke er den samme bilen.
De har jo bare gjort akkurat det samme som VW med en golf (7) og eUp, og BMW med i3, og tildels Mitsubishi med iMiev.
Nissan med Leaf, og Tesla derimot, er genuine elbiler.
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.

bmw2002

Hva har i3 kopiert fra Tesla? Må være fra Roadster i såfall

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Elmo på fre 03. aug 2018, kl. 22:09
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fre 03. aug 2018, kl. 21:26
Ingenting der som tilsier at f-place ikke er den samme bilen.
De har jo bare gjort akkurat det samme som VW med en golf (7) og eUp, og BMW med i3, og tildels Mitsubishi med iMiev.
Nissan med Leaf, og Tesla derimot, er genuine elbiler.

Mener du at i3 er lik/basert på en annen BMW-modell? I tilfelle hvilken? Som at Golf-e er lik en annen Golf? Mener du at I-Pace har en eneste del felles med F-Pace? For meg så virker det som at du er fullstendig kunnskapsløs om biler, så hvorfor uttaler du deg, til og med bestrider andre med bedre kunnskaper?

I-Pace er fra grunnen av utviklet som en elbil, ikke som en videreutvikling av en annen modell eller variant av en annen modell. Den har plass til batterier i bunn av bilen, den har kortere overheng enn andre Jaguarer. Kort sagt konstruksjonen avviker mye fra andre Jaguarer fordi de ønsket å utnytte en elbils spesielle fortrinn.

Elmo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lør 04. aug 2018, kl. 00:19
Mener du at i3 er lik/basert på en annen BMW-modell? I tilfelle hvilken? Som at Golf-e er lik en annen Golf?
NEI, det har jeg aldri verken sagt eller ment. Hvis du klarer å forholde deg til headingen på tråden så bør du forstå at jeg mener akkurat det motsatte.
For det eneste jeg har gjort er å bestride utsagnet i headingen, altså at Jaguar er først ute med å genuin elbil.
Så det jeg mener er at både i3 og Up og Golf7 er som du selv sier om i-Pace (sitat)
. .  er fra grunnen av utviklet som en elbil, ikke som en videreutvikling av en annen modell eller variant av en annen modell. Den har plass til batterier i bunn av bilen,  . . .
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Elmo på søn 05. aug 2018, kl. 23:31
Mener du at i3 er lik/basert på en annen BMW-modell? I tilfelle hvilken? Som at Golf-e er lik en annen Golf?
NEI, det har jeg aldri verken sagt eller ment. Hvis du klarer å forholde deg til headingen på tråden så bør du forstå at jeg mener akkurat det motsatte.
For det eneste jeg har gjort er å bestride utsagnet i headingen, altså at Jaguar er først ute med å genuin elbil.
Så det jeg mener er at både i3 og Up og Golf7 er som du selv sier om i-Pace (sitat)
. .  er fra grunnen av utviklet som en elbil, ikke som en videreutvikling av en annen modell eller variant av en annen modell. Den har plass til batterier i bunn av bilen,  . . .

Du skriver: "De har jo bare gjort akkurat det samme som VW med en golf (7) og eUp, og BMW med i3, og tildels Mitsubishi med iMiev.
Nissan med Leaf, og Tesla derimot, er genuine elbiler."

Her skriver du at i3's bakgrunn er tilsvarende Golf e's bakgrunn i forhold til Golf. Leaf og Tesla er genuine ebiler i motsetning til Golf og i3. Dersom du mener noe annet egentlig, er det umulig å forstå!

Videre har en din insistering på at i-Pace og F-Pace har noe til felles (utenom å være produsert av Jaguar) Dine påstander er forunderlige.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA