Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt girkasse/drivverk?

Startet av Olee, mandag 30. juli 2018, klokken 21:24

« forrige - neste »

Olee


Olee

Vi flyttet over girvelgerbryterne fra den originale girkassen til den "nye". Det løste problemet med at displayet viste feil gir i forhold til girspaken. Når jeg hadde girspaken i P, viste displayet N eller R, og jeg fikk da selvfølgelig ikke startet bilen.

Etter litt prøvekjøring og en del giring, fikk jeg opp opp en feilmelding i displayet om "feil på elektrisk motor" eller noe i den duren.
Løsningen ble dette:

https://www.youtube.com/watch?v=ykSDe7FCjhk

Ser ut som alt fungerer som det skal nå :)

elekTrond

Mange takk for bilder og rapport!

       
  • Hva er det som har skjedd på din kasse? Jeg ser noen sprekker her og der.
  • Har du åpnet den gamle kassa nå?
  • Så du noe til uttørket fett eller rust på dine spline-hylser, slik Hesthaug beskriver?
    Jeg ser ittno galt på bildene dine.
  • Går girwiren din lett? Er det "alltid" i/på bryterne feilen ligger? Kan disse lett eller bedre smøres ved demontering?
Utrolig bra jobbet! Du er et forbilde for oss andre.  8) :+1:
'13 Mjau

Olee

Ikke spør meg Trond! Jeg kjøpte bilen med en liten ulyd/klonk fra bakakslingen/girkassen. Selgeren fortalte at "verkstedet sa at dette ikke var farlig", men det stemte jo ikke. (Jeg ringte selgerens verksted etter girkassen gav seg. Selgeren "ville ikke reparere" fikk jeg beskjed om.)
Så anbefaler alle som har ulyder derifra får det sjekket :)

Har ikke åpnet gamle kassa ennå nei, får se om jeg får tid til det..

På den gamle girkassa var det litt tørt og noe rust/mørk farge ja. Legger ved bilde.

Girwiren min går lett ja. Det gjorde den før jeg byttet, men når "nye" kassen kom på, merket jeg tregheten i bryterne. De smøres nok best ved demontering ja. Men gikk greit å pøse på med litt smøring etterpå også. Sikkert greit som et preventivt tiltak også, tar jo ikke mer enn 30sek å smøre litt der :)

Ez_2433

Skal gå på samme selv her nå. Hvor mye må demonters ut fra det som står i mmc egentlig? Ser dempere og akseledd er nevnt for driveaksel. Må dette ut?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA