Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf 2015 -Trenger råd

Startet av elbilentuasist, mandag 30. juli 2018, klokken 14:11

« forrige - neste »

elbilentuasist

Hei !

Jeg ser å kjøpe brukt Leaf bil , og derfor ønsker å få noen råd , i tillegg noen forklaringer som jeg har lest her på forum.

1)  To forskjellige varianter av bilen ut på finn.no - Europa modell og US modell ? Hva er best ? Hva skal jeg satse på ? Hvis man kjøper fra bilforhandler - US modell ? gjelder fortsatt nybilsgaranti og reklamasjonlov ?
Også sett i tillegg , noen selger bilen med " Nordic Pakke " - Hva slags betydning har den
2) Fikk vite at Modell S har ikke varmepumpe men SV = Acenta har varmepumpe og bedre å satse ? er det riktig ?
3) Hva menes med Generasjon 2 , mange bilforhandlere skriver gen 2 , og mange gjør ikke , selv om årsmodell er det samme (2015 ) ? Først tenkte eg at Gen 2 = Leaf med 30KWH , men ser at mange skriver gen 2 med 24KWH. Håper noen kan forklare
4) Noen utstyr som man må se for Leaf ?

5) Noe annet som bør sjekkes ved leaf prøvekjøring eller sjekk før selve bilkjøp.

Takk

@phelion

Sitat fra: elbilentuasist på mandag 30. juli 2018, klokken 14:11
Hei !

Jeg ser å kjøpe brukt Leaf bil , og derfor ønsker å få noen råd , i tillegg noen forklaringer som jeg har lest her på forum.

1)  To forskjellige varianter av bilen ut på finn.no - Europa modell og US modell ? Hva er best ? Hva skal jeg satse på ? Hvis man kjøper fra bilforhandler - US modell ? gjelder fortsatt nybilsgaranti og reklamasjonlov ?
Også sett i tillegg , noen selger bilen med " Nordic Pakke " - Hva slags betydning har den
2) Fikk vite at Modell S har ikke varmepumpe men SV = Acenta har varmepumpe og bedre å satse ? er det riktig ?
3) Hva menes med Generasjon 2 , mange bilforhandlere skriver gen 2 , og mange gjør ikke , selv om årsmodell er det samme (2015 ) ? Først tenkte eg at Gen 2 = Leaf med 30KWH , men ser at mange skriver gen 2 med 24KWH. Håper noen kan forklare
4) Noen utstyr som man må se for Leaf ?

5) Noe annet som bør sjekkes ved leaf prøvekjøring eller sjekk før selve bilkjøp.

Takk

1. US-versjonen er vanligvis forbundet med mangel på "varmepakke" for batteriet til kalde vintre. Dette MÅ sjekkes før kjøp. I tillegg er det åpenbart at i hvert fall navi, samt resten av menyen på dataen vil være på engelsk, mens de norskimporterte har ferdig innlagt norsk versjon av software. Nybilgarantien på "ikke norske biler" er vanligvis bare 3 år, mot 5 i Norge. "Nordic pakke," kan enten bety den nevnte batterivarmeren, eller "Nordic" utgaven, som er mye det samme, ett steg under Tekna (høyeste utstyrsnivå) men har gjerne stoff i stedet for skinnseter.
2. Modell S vet jeg personlig ikke hva står for, men du VIL HA varmepumpe. Bedre klimaanlegg/varmluft, og mindre energikrevende.
3. Mye forvirrende rundt forskjellige beskrivelser av gen. 2. Ofte, som det ser ut til at du har fått opplyst, gjelder det egentlig gen 1.2, som er den andre batteripakken som kom, på 24kw (den første var 20), og den tredje (v. 1.3) er på 30kw.
4. Personlig synes jeg at noe av morroa med elbil er stillheten i kupeen, og derfor mener jeg at BOSE-anlegget er det man bør gå for. Dette finnes kun i Nordic og Tekna-utgavene.
5. Sjekk at batteritilstanden er på topp, og at det ikke mangler noen "streker"/prosent fra topplading på 100.

Trekkoppbil

Det gjaldt 2011-modellen at kaldt-vær pakka som består av varme i ratt, seter og batteri, kunne mangle i USA. Deretter har det vært standard på 24kwt i alle amerikanske stater, mens det ofte mangler på biler i Europa hvor det benevnes varmepakka.

Biler med varmepumpe kan gi mindre forbruk høst og vår, men de har også et varmelement som brukes ved behov. Midtvinters har jeg erfart at varmeapparatet bruker 3kw hvis man har varmepumpe, mens eldre Leafer som har vannbåren varme, bruker 4,5kw og da tipper jeg det er de uisolerte vannslangene som lekker mye varme. S har varmelement, men jeg tipper den ikke er vannbåren, så det blir en mellomting.

S er en ribba versjon uten CC og den mangler trykksjerm som ellers viser en del systeminfo. Den er på nivå med Visia i Euorpa. Det er mulig Visia mangler varmepakke som S har.
Fordelen med S er at den har stort potensiale for modifiseringer. Head unit burde det være mulig å bytte ut med en android-enhet, hvor du kan bruke OVMS, Leaf Spy Pro, nettradio, dab og navigering etc. Det jeg liker med bilen, er at den har hendler til varmepparatet, så du kan styre det uavhengig av trykkskjerm.

Varmepumpa kom i 2013, og det er kun S og Visia som mangler.

Slush

Sitat fra: elbilentuasist på mandag 30. juli 2018, klokken 14:11
Hei !

5) Noe annet som bør sjekkes ved leaf prøvekjøring eller sjekk før selve bilkjøp.

Hei!

Kjør bilen fullstendig tom for strøm for å se hvor langt den holder. Stopp ved en hurtiglader. Se hvor fort den fylles.

Har selv en "gen 2" 2015 24kWh Leaf som er bruktimportert fra Sveits (kjøpt på 0km i 2016). Jeg tror den er uten "varmepakke" så bilen skal visstnok ikke starte om det er kaldere enn minus 25. Jeg bor ikke på Røros eller i Finnmark, så det er greit for meg. Bilen er i daglig bruk og har gått over 50k km.

Makan til pengesparende bil har jeg aldri vært borti, så jeg sier bare KJØØP! Utrolig fornøyd med bilen. No issues til nå. Er obs på bakbremser ift. smøring og bremsing i nedoverbakker.

Elsker BOSE anlegget.  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA