Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Leaf- Noen forklaringer og råd trenges

Startet av elbilentuasist, søndag 29. juli 2018, klokken 23:38

« forrige - neste »

elbilentuasist

Hei !

Jeg ser å kjøpe brukt Leaf bil , og derfor ønsker å få noen råd , i tillegg noen forklaringer som jeg har lest her på forum.

1)  To forskjellige varianter av bilen ut på finn.no - Europa modell og US modell ? Hva er best ? Hva skal jeg satse på ? Hvis man kjøper fra bilforhandler - US modell ? gjelder fortsatt nybilsgaranti og reklamasjonlov ?
Også sett i tillegg , noen selger bilen med " Nordic Pakke " - Hva slags betydning har den
2) Fikk vite at Modell S har ikke varmepumpe men SV = Acenta har varmepumpe og bedre å satse ? er det riktig ?
3) Hva menes med Generasjon 2 , mange bilforhandlere skriver gen 2 , og mange gjør ikke , selv om årsmodell er det samme (2015 ) ? Først tenkte eg at Gen 2 = Leaf med 30KWH , men ser at mange skriver gen 2 med 24KWH. Håper noen kan forklare
4) Noen utstyr som man må se for Leaf ?

5) Noe annet som bør sjekkes ved leaf prøvekjøring eller sjekk før selve bilkjøp.

Takk

Supermario

Nissans nybilgaranti er 3 år, kjøper du en bil som er solgt ny i Norge så utvides nybilgarantien til 5 år/100 000 km
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020


henrikv

Hei,

jeg kan prøve å svare selv om jeg er ganske ny her (mao mine svar er basert fra det jeg selv husker å ha lest her). Mye av det du spør om er besvart i andre poster så bruk litt tid for å lese deg opp. Blant annet her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=14492.0

Sitat1)  To forskjellige varianter av bilen ut på finn.no - Europa modell og US modell ? Hva er best ? Hva skal jeg satse på ? Hvis man kjøper fra bilforhandler - US modell ? gjelder fortsatt nybilsgaranti og reklamasjonlov ?

Europabiler har 3 års garanti fra Nissan, norske biler har 5 år (fra Nissan) slik som Supermario skriver. All annen garanti som forhandlere skryter av er fra forhandleren selv, og altså ikke fra Nissan. Du er da nødt til å ta alle eventuelle garantiproblemer med forhandleren og kan ikke kjøre innom hvilken som helst Nissan verksted.

SitatOgså sett i tillegg , noen selger bilen med " Nordic Pakke " - Hva slags betydning har den
Varme i ratt og sete hvis jeg ikke tar helt feil.

Sitat2) Fikk vite at Modell S har ikke varmepumpe men SV = Acenta har varmepumpe og bedre å satse ? er det riktig ?

Kan ikke de ulike US modellene, men trolig bedre å ha en modell med varmepumpe. Se her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19035.0

Sitat3) Hva menes med Generasjon 2 , mange bilforhandlere skriver gen 2 , og mange gjør ikke , selv om årsmodell er det samme (2015 ) ? Først tenkte eg at Gen 2 = Leaf med 30KWH , men ser at mange skriver gen 2 med 24KWH. Håper noen kan forklare

Generasjon 2 er oppdatering av Leaf som skjedde i slutten av 2012 (tror jeg), du ser gjerne forskjellen på de ved at første generasjon har et annet bagasjerom enn de nyere. Gen 2 har også 24khw, og kom deretter med 30khw i slutten av 2015, men samme generasjon.

Sitat4) Noen utstyr som man må se for Leaf ?

De fleste liker utgave Acenta, eller Tekna da inngangsmodellen Visia ikke har Carwings etc og kjipere interiør blant annet. Dette er lett å google seg frem til. Ingenting er must, alt er ettersom hva du skal bruke bilen til.


Sele

#4
Du har to år dårligere fabrikkgaranti på en euroleaf thats it. Du har 5 år eller 100 000km garanti på batteri alt etter hva som kommer først for nyere biler er garantien lengre hva gjelder euroleaf og "norsk". Hvis valget er US eller euroleaf så hadde jeg valgt euroleaf. Kjøpte selv en ny euroleaf i 2015 som har fulgt Nissan sine service intervall. Eneste jeg har kjøpt er 4 nye sommerdekk og jeg må også skifte bremseskiver og klosser framme før neste service i april. Kjøp 2013 eller nyere er mitt råd.

Trekkoppbil



1) 
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_US-Leaf_og_Euro-Leaf_2010-2012
USA-Leafer kan ha dårlig batteri, dersom de er gått i varme strøk, men de kan også ha svært bra batteri, og du kan finne dårlige batterier som er kjørt bare i Norge, dersom de er kjørt varme og lada mye til 100%. Det beste er å lese av batterihelse, SOH, og helst hvor mange kwt du får på fullada batteri. 6kw likeretter som kom i 2013, er svært vanlig på usa-leafer og jeg trur det er på alle som har hurtigladekontakt, mens det ikke er så vanlig på europeiske biler. TPMS finner du på alle årganger av usa-biler. Homelink med fjernkontroll til garasjen finner du på sv og sl, men det krever ekstra radiomottaker for å få det til å fungere på europeiske garasjer. På usa-leafer forteller 10. tegn hvilke årsmodell det er, mens det er vanskelig å avgjøre årgangen på en europeisk bil.  Jeg har inntrykk av at det forterere kommer tilbakekallinger på usa-leafer enn på europeiske. F.eks blir 2G-telematikkmodulen på usa-leafer kopla ut av sikkerhetshensyn, mens den brukes fortsatt på europeiske. På USA-leafer finnes det historikk fra perioden bilen var i USA, og bilene blir tagga som mandagsbiler hvis det er gjentatte reparasjoner og man kan se tidligere forsikringssaker, osv. Norske Leafer kjennetegnes med lyktespylere.
Det er drøssevis av små forskjeller mellom usa-biler og europeiske, som man ikke tenker over til daglig.

Varmepakke eller "kaldt vær pakke" som består av varme i ratt, seter og batteri, kan mangle på mange 2011-modeller. På biler fra europa kan det mangle også på seinere årganger. På 30kwt fra usa kan batterivarme mangle.

2)
Visia og S har ikke varmepumpe. De andre fikk det med 2013-modellen, men mange eldre biler annonseres på Finn som 2013.
3)
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_2013-generasjon_og_eldre_versjon

4) Noen utstyr som man må se for Leaf ?
Noen få s og sv kan mangle hurtigladport, og noen 2013 usa-modeller kan mangle ryggekamera. Ellers er det smak og behag med skinn, arroundview, 6kw, carwings. Sjekk gjerne om vinterhjul mangler tpms.

5) Noe annet som bør sjekkes ved leaf prøvekjøring eller sjekk før selve bilkjøp.
Batterihelse og batterikapasitet.


Gordon Retriever

Sitat fra: elbilentuasist på søndag 29. juli 2018, klokken 23:38
noen selger bilen med " Nordic Pakke " - Hva slags betydning har den

Når du spør på den måten, drister jeg meg til å påpeke forskjellen mellom "nordisk versjon" (dvs. biler forberedt for kjølig klima med utstyr som varme i ratt og seter, lyktespylere og et varmeteppet over batteriet) og "Nordic edition" (som er en utstyrsversjon mellom Acenta og Tekna).

elbilentuasist

Takk alle sammen.
Spesielt takk til Gordon Retriever, Trekkoppbil og henrikv  :+1: :)

Jeg har lest nå litt og alle svarene har gjort meg enda klokere. Jeg har også lest litt angående batteri helse sjekk .
Man må kjøpe adapter for å lese GID tallene osv for å sjekke , men siden eg er akkurat nå på jakt , så er det noe lettere måte å sjekke batteritilstand ?
Angående Batteri garanti , lest at garantien er 8 år hvis bilen er første gang registert i norge, er det bilforhandler som er ansvarlig for det eller hvem ?  Hvis det er 5 år , hva er folk erfaring i forhold til Leaf batteri om den klarer mer enn 5 år ? 
Også har lest at lithium batterier er billigere , har Nissan Leaf 2015 og oppover lithium batterier , og i tilfelle hvis noe skjer med batteri ? er fortsatt skikkelig kostbart og bedre å skifte bil eller greit å få ny batteri ?

Takk på forhånd.

Supermario

Da 30 kwt utgaven kom så fikk den 8 år/160 000 km gar på batteri, samme som nye leaf. 24 kWh kom med 5 år/100 000 km
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

EV-FTW

Dere har glemt en viktig ting.

Leafer fra USA har ikke fabrikkgaranti. Da må den såfall sendes tilbake til USA.
Med andre ord har de da den garantien som importør stiller med, som i mange tilfeller kan være utfordrende å få dekket noe på.

Ellers er mye godt forklart over.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Fabrikkgarantien kan ha vesentlig betydning for 30kwt's batteriet som har 8 års kapasitetsgaranti og tvilsom levetid.
For 24 kwt's batterier er det sjeldent garantien får betydning her i landet, i løpet av 5 års garanti. Batterier som er brukt i varme strøk kan få nytt batteri innen garantidtida, men det gjelder oftest batterier fra før sommeren 2013, og det er ikke så mange igjen av dem som har garanti.

muse

Forskjell på 1 og 2 generasjon 24 Kw Leaf kan enkelt sees inni de.
1 generasjonen har lyst interiør samt lyse seter.
2 generasjonen har mørkt interiør og mørke seter.
Har begge generasjonene og er ikke i tvil om at en 2 generasjon er mye bedre enn gen 1.
Gen skiftet var ca midt i 2013.

sylwester

@pengebil Du kunne få 2gen 2013-2017 med lyst interiør. Dvs. ikke så smart måte å skille de.
Jeg ville heller sett etter Heat-knappen på klimaanlegget.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EV-FTW

En kan vel også trygt se på den store boksen i bagasjerommet sammen med elektrisk håndbrekke.

Disse to tingene forsvant på første facelift. Da fikk man mer plass i bagasjerommet og fotbrekke.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Citroel

Sitat fra: pengebil på mandag 27. august 2018, klokken 19:15
Har begge generasjonene og er ikke i tvil om at en 2 generasjon er mye bedre enn gen 1.
Gen skiftet var ca midt i 2013.

Hva er så mye bedre med 2.gen? Bortsett fra at endel har varmepumpe?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA