Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dumt å kjøpe "ribbet" X?

Startet av GRS, mandag 06. november 2017, klokken 11:42

« forrige - neste »

GRS

#60
Sitat fra: silverwrx på torsdag 09. november 2017, klokken 01:19
Ribbet x. Finnes virkelig det?

De er jo proppet med utstyr standard!

Autopilot så har du komplett bil.

I mitt hode er en ny bil «ribbet» om man velger den uten noen kryss i tilbehørslista. Altså helt basic. Så varierer det jo veldig hva man får med i basisutgavene....

Hvis det finnes ting i lista som i markedet oppfattes som absolutt nødvendig for å få solgt bilen senere, så er det ikke så fornuftig å velge det bort.

Du mener feks at autopilot er en slik ting. Da er den ikke «ribbet» lenger. :)

Utrykket kan nok diskuteres, men det er iallefall slik jeg tenkte. :)

Når alt tilbehør er knyttet til pakker, blir det mye penger uansett hva man vil ha i tillegg. 100-150k forsvinner jo på et øyeblikk.
TM3P sort/sort

Nasatech

Ribbet Model X er ikke noe problem. Greit man har ikke adaptive cruice, men det er til å leve med. Bilen vil jo være lavere priset når man selger den, men det var den jo ved innkjøp også. Den vil jo skille seg litt ut på Finn og kanskje være mye mer attraktiv på Finn.

ChrML

Tror også som mange skriver at det er bruktmarked for flere prisklasser/utstyrsnivå. Så ribbet er uansett godt nok utstyrt for mange. Uansett er det deg du kjøper bilen til, ikke neste eier.

Det var litt annerledes før når f.eks hengerfeste var tilvalg. Da skulle man gjort en svært dårlig vurdering for å velge bort kroken til 5000 kr, når det er noe som veldig mange på bruktmarkedet ønsker muligheten til.

Taffelman

"ribbet" 5 seter X et godt utstyrt, den har bla:

Cruise control
Aut. Klima/AC
El. Vinduer foran og bak
El. Speil (Oppvarmede og innfellbare)
El. Stoler foran med varme, el. Justerbar korsryggstøtte og nakkestøtte.
El. Justerbart ratt
El. åpning av framdører
El. åpning av falkedører
El. åpning av bakluke
Keyless entry
Individuelle førerprofiler m/justerbar easy entry/exit
Samme navigasjon/skjerm som toppmodellen
DAB/Spotify/TuneIn etc.. med gratis mobildata..
USB / Bluetooth
Talekommando
Lyspakke (ambient interior)
Dynamiske LED lys med aut. Fjernlys.
Hengerfeste
Luftfjæring
AWD

Std stoffseter ("delskinn") ser bra ut og framstolene er meget komfortable. Seter og ratt kan justeres lengre enn i mange andre biler, så det er lett å finne gode kjørestillinger.

Std. Stereo spiller pent med god fylde på lave og medium nivåer, men faller litt igjennom når det skal spilles høyt.

Eneste "option" jeg mener er nødvendig på X'n er autopilot pakken som inkluderer adaptive cruise control.
X75D
TM3 LR AWD

CaZpaH

Sitat fra: nix på mandag 01. januar 2018, klokken 09:29
Har hatt ribbet X75 med EAP i et par mnd nå.
Eneste jeg føler at jeg ønsker utenom alt som er standard, er rattvarme.

Rattvarme er for min del et must. Jeg har ikke kjørt mange meter i vinter uten å ha det på. Hadde dette på forrige bil og det var uaktuelt å kjøpe ny uten :-p

Men det er meg. Andre har andre behov. En «ribbet» model x er en meget godt utstyrt bil.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

olavxxx

Jeg har en x75d med alt utenom FSD.
Det jeg liker best med bilen er:
Regen
Aksen
Utseende
Dørene
Luftfjøring
Touchskjermen
Premium luftfilteret
Varmesetene bak
Varme i ratt
Hifi
Ultrahvitt interiør
Nye 7s
Og til slutt TACC, AP er egentlig ikke verdt noe særlig.


Jeg vil si at du for all del kan kan ta en ribbet, men er glad jeg tok premium. Var usikker på om jeg skulle gå for "delskinn" eller ei, de ser ganske Nice ut. Men ultrahvitt ser veldig kult ut synes jeg.

Men kjøp det du vil ha,jo lavere prisen er - jo lavere verdifall får du.

silverwrx

Sitat fra: Taffelman på mandag 01. januar 2018, klokken 07:22
"ribbet" 5 seter X et godt utstyrt, den har bla:

Cruise control
Aut. Klima/AC
El. Vinduer foran og bak
El. Speil (Oppvarmede og innfellbare)
El. Stoler foran med varme, el. Justerbar korsryggstøtte og nakkestøtte.
El. Justerbart ratt
El. åpning av framdører
El. åpning av falkedører
El. åpning av bakluke
Keyless entry
Individuelle førerprofiler m/justerbar easy entry/exit
Samme navigasjon/skjerm som toppmodellen
DAB/Spotify/TuneIn etc.. med gratis mobildata..
USB / Bluetooth
Talekommando
Lyspakke (ambient interior)
Dynamiske LED lys med aut. Fjernlys.
Hengerfeste
Luftfjæring
AWD

Std stoffseter ("delskinn") ser bra ut og framstolene er meget komfortable. Seter og ratt kan justeres lengre enn i mange andre biler, så det er lett å finne gode kjørestillinger.

Std. Stereo spiller pent med god fylde på lave og medium nivåer, men faller litt igjennom når det skal spilles høyt.

Eneste "option" jeg mener er nødvendig på X'n er autopilot pakken som inkluderer adaptive cruise control.

Helt enig. X med AP og vinterdekk. Antagelig det beste kjøpet med verditap over 10år også.

«Ribbet X» er proppet med utstyr som er ekstrautstyr hos andre merker.

Selv standardsetene ville vært tilvalg «delskinn sportsseter» hos andre merker. Prøv å spec en X5 eller Q7 likt..
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

silverwrx

Sitat fra: GRS på mandag 06. november 2017, klokken 11:42
Hei!

Kikket på X på messa i helgen (Sotra Arena), og ble mildt sagt imponert. Har ikke likt den så godt tidligere pga. design og idiotdørene (sorry....), men den vokser litt på meg. Spesielt hvit med sorte hjul. Det verste er jo at ALT annet føles håpløst utdatert......Når man i tillegg kan kjøpe mer garanti ved behov så begynner det å bli litt interessant. (3år/60 000km ca. 30 000kr)

I basisutgaven synes jeg det virker som veldig mye bil for pengene siden utstyret er ganske omfattende og bra nok for oss. Men er usikker på noen ting....

- Er det noen som kjøper disse "ribbet", og blir man kvitt de igjen?
- Hvordan er stereoanlegget i basisutgaven?
- Kan man kjøpe utstyrspakkene/oppgradere senere?

Skal prøvekjøre og se nøyere på den, men vil gjerne høre hva folk mener. :) Blir jo selvsagt litt spennende om det blir endringer i avgiftene, men det får man ta når/om det kommer.

Min første X var X60D med 6seter og autopilot. Tok med vinterpakke for baksetevarme og hengerfeste. Hengerfeste var tilvalg den gangen og vinterpakke kunne og velges alene. Kongebil. Supert lydanlegg. Ble solgt på 2-3 dager, etter 6mnd med fortjeneste..

Jeg velger alltid 6seter pga barna. Mindre krangling. 6seter og autopilot er for meg must. Pendler 8mil gjennom Oslo daglig, ap kjører 98% av strekningen helt selv.

Neste 6seter med premium og 22. Lettsolgt den og, testet den på Finn.

Autopilot får du garantert igjen for ved videresalg. Kan aktiveres senere, også ap2 som vil få mulighet til self driving senere(lyskryss etc). Det er eneste utstyret du kan legge til senere, men da blir det dyrere (mva).

Lydanlegget standard brummer veldig godt og spiller pent selv på full guffe(11).

Beste setene er standard delskinn. Aldri vært noen skinn mann heller, og 3kids har aldri sølt ille i bilen. Nye dama sin kid derimot, fingermerker på takglasset og tegninger på ytre sidespeil.. over alt.. barn er forskjellige! Voksne og!
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Espen Hugaas Andersen

#68
Tror ikke jeg noengang har vært over 8 på standard lydanlegget. På 8 gjør volumet at ørene mine begynner å blø...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 14. juni 2018, klokken 10:46
Tror ikke jeg noengang har vært over 8 på standard lydanlegget. På 8 gjør volumet at ørene mine begynner å blø...

Trikset er å ha noe på minnepinne eller spilleliste som er såpass lavt at man kan vise at volumet faktisk går opp til 11.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ethoring

X75D holder! :)
Dette er ferieturen vår i sommer. Start med fullt batteri, atkomst med ganske tomt, 1 stk superlading underveis - uten rekkeviddeangst.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA