Påstand fra «ladested» om deres kostpris for strøm

Startet av taxAmeter, ons 25. jul 2018, kl. 19:25

« forrige - neste »

Roy Aasen

@pudderjeger.

Vi har to dieselbiler, en bensinbil og tre motorsykler + en elbil. Sistnevnte skal ta unna all småkjøringen, ca 20 000 km i året. Begge dieselbilene er lengst betalt, den ene går noen turer til Tyskland i året.. Koster ikke mange kronene i året, (utenom drivstoffet selvsagt). Elbilen kommer nok ikke til å overta lengre turer i det hele tatt. Til det er vi begge altfor utålmodige...og økonomien er ikke problemet, problemet med slike møkka plasser som mener de skal ta overpriset for ett par kilowatt. Er for min del prinsippet ikke kronene.

Klarere nå?

Nordlands

Ja det finnes mange tilfeller hvor det er fornuftige argument for at man har en ICE bil i tillegg som kan brukes. Som nevnt om man allerede har en nedbetalt bil så vil det fornuftige gjerne være å kjøpe en liten elbil og beholde gamlebilen til f.eks. å dra henger eller kjøre langtur, i stedet for å kjøpe en stor elbil som kan gjøre alt til 3x prisen. Også om det er en nr.2 bil som ikke blir brukt så mye, er det ikke sikkert det vil være nevneverdig besparelse med å bytte den til elbil. I Nord-Norge er det gjerne ikke mulig å klare seg med bare en liten elbil eller to uansett - ofte lengre avstander som må kjøres for å komme til enkelte tjenester og praktisk talt ingen hurtigladere.

Det er vel ingen som taler for å ha en dieselbil i stedet for elbil bare fordi lading av og til også kan være dyrt.

@sylwester, enig man bør gi tydelig beskjed om ågerpriser på lading hos andre tjenesteytere og om mulig velge bort stedet for å kunne si: Det tapte dere et salg på.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

elektrolux

Snakket med eier av stedet, og han virket oppgitt over måten strømmen hans prises. I stedet for å tilpasse seg med f. eks Zappi ladestasjoner og Eddi energidivertere og/eller en Powerwall lar han protesten gå ut over de få elbil turistene som havner på denne avsidesliggende stedet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

For å holde ting fra hverandre:

• 3-fasegjesten som kommer for å lade 22kw under middagen, kan gi ekstra effektavgift på opptil 2200kr
  • Overnattingsgjesten som kommer kl 22 og som vil lade 16A i de små timer når overnattingsstedet har lite forbruk, gir ca 0 i ekstra effektavgift.

Effekttarifen kan gjøre det lite attraktivt å bygge ut 100kw hurtigladere. Setter du opp en 100kw lader, og det kommer biler og lader 100kw noen få minutter i måneden, og laderen tar 110 kw AC,så får du effektavgift på 11 000kr +mva pr måned.
Hvis det er timessamplinger, kan effekten glattes noe ut.

elektrolux

Stemmer dette, og det er det ingen grunn til å betvile er det ikke rart bedriftseier er fortvilet. Samtidig er det antakelig fånyttes å kjempe imot, og bedre å rette energien mot tiltak for å jevne ut ( og kanskje redusere) forbruket. Paradoksalt nok kan elbil være løsningen på dette, ikke problemet.

Vi ser på muligheten til å benytte elbilparken vår som buffer i egen bolig. Med ca 20 elbiler stående rundt om er det mye batterikapasitet som kunne gjort nytte for seg for å jevne ut forbruket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Ingeniøren

Det står en faen bak alt !

Først skulle alle kjøpe diesel bil for å redde verden, så legger man på avgifter før det til slutt blir forbudt.

Nå skal de ha alle til å kjøpe elbil, for så å legge på avgiftene og endre prismekanismene for å øke intektene. Lurer på når elbil blir forbudt  :o
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Amatøren

Sitat fra: Ingeniøren på fre 27. jul 2018, kl. 08:49Lurer på når elbil blir forbudt  :o

Er det ikke det MDG forsøker i Oslo?

Har inntrykk av at ingen skal kjøre bil slik de fjerner parkeringsplasser og sier de skal ha bilfritt sentrum.

Bare vent til du skal på påskefjellet med «sykkelrickshaw»........ :o
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

KjellG

Effekttariffer vil nok komme mer og mer.

Her høres det fornuftig ut å sette opp en Zappi e.l. som kan trekke ledig kapasitet. I tillegg vil det være en fordel å logge tidspunkt for strømtrekk slik at en vet hvor en ev skal sette inn glattingsstøtet. F.eks. kan en få en formening om hvorvidt en bør montere større varmtvannsbereder ev. med laststyring. Spisslast vvb- og komfyr på gass kan kanskje være aktuelt?  Det er viktig å kjenne situasjonen og behovet før en investerer i kostbart utstyr.

Counterpointer

Sitat fra: Trekkoppbil på fre 27. jul 2018, kl. 08:34
  • Overnattingsgjesten som kommer kl 22 og som vil lade 16A i de små timer når overnattingsstedet har lite forbruk, gir ca 0 i ekstra effektavgift.

Må bare plukke litt på dette. (det gjør også eksempelet enda tydeligere)

Siden dette er et sted som veldig tydelig ikke tilrettelegger for elbil så er det vel 10A som gjelder.

Roy Aasen

Jeg gleder meg til Effekttariffene kommer.....

Byttet ut oljefyren for noen år siden og monterte bergvarmepumpe. Den kjører naturlig nok på strøm. Det kjøres av og til såkalt Legionella kjøringer..oppvarming til over 60° vanntemperatur. Her brukes varmekolber på 9 kW i tillegg t!il kompressoren...så kommer elbilen, som må lades når den MÅ  lades...så er det kokeplater som drar 8kw ...pluss alt det andre.  Hvis alle ting slår til samtidig så kan de jo bli stas. Hovedsikring er 3x56A så den spretter vel ikke ut med en gang

Nordlands

Varmekolber må da kunne tidstyres til tidspunkt du ikke må lade? Enkelte platetopper kan det begrenses maks effekt på, sjeldent man virkelig er nødt å koke opp 3-4 kjeler samtidig uansett. Forhåpentligvis kommer det mer produkter med/tilpasset styring, og bedre styresystemer når (om?) effektavgift vedtas.

Pga. forestående effektavgift velger jeg å ikke engang forespørre økning av inntak, og vil bruke Zappi til å bare ta ut "overskuddet" til elbil. Om jeg slår på alt inne i boligen samtidig kan jeg komme opp i litt overlast på hovedsikring, men mesteparten av tiden vil det jo være under halv last utenom elbil - om jeg må lade for fullt et spesielt tidspunkt får jeg heller slå av andre ting.

emmern

Sitat fra: Roy Aasen på fre 27. jul 2018, kl. 11:02
Jeg gleder meg til Effekttariffene kommer.....

Byttet ut oljefyren for noen år siden og monterte bergvarmepumpe. Den kjører naturlig nok på strøm. Det kjøres av og til såkalt Legionella kjøringer..oppvarming til over 60° vanntemperatur. Her brukes varmekolber på 9 kW i tillegg t!il kompressoren...så kommer elbilen, som må lades når den MÅ  lades...så er det kokeplater som drar 8kw ...pluss alt det andre.  Hvis alle ting slår til samtidig så kan de jo bli stas. Hovedsikring er 3x56A så den spretter vel ikke ut med en gang
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

elektrolux

Sitat fra: Nordlands på fre 27. jul 2018, kl. 14:02
Varmekolber må da kunne tidstyres til tidspunkt du ikke må lade? Enkelte platetopper kan det begrenses maks effekt på, sjeldent man virkelig er nødt å koke opp 3-4 kjeler samtidig uansett. Forhåpentligvis kommer det mer produkter med/tilpasset styring, og bedre styresystemer når (om?) effektavgift vedtas.

Eddi som er en del av Myenergi sitt smartsystem jobber sammen med Zappi og holder slike topper i sjakk.

Med andre ord, utstyret er allerede tilgjengelige og til Elbilhjelpen.no sine hyggelige priser.

https://www.youtube.com/watch?v=-TfR_BGK4LU
Stavanger:

Nordlands

Så vidt jeg ser må det tredjeparts rele til for at den skal kunne styre 9 kW varmekolber som det var snakk om her - ev. kan den styre 2 om det er 3x3 kW? Selv om denne kan løse problemet for noen så koster den jo like mye som en vanlig varmtvannsbereder som kanskje i fremtiden vil komme med nødvendig styring integrert. Jeg synes det bør være unødvendig med en slik dersom man ikke produserer strøm selv eller har veldig strenge behov.

For hotell o.l. som det var snakk om her har de jo gjerne 15 kW (3x5 kW) varmekolber til varmtvann dersom det ikke er desentralisert, da trengs en mer industriell løsning.

Roy Aasen

Tror nok styring av anlegget her blir en utfordring...Varmekolbene her nevnt..styres komplett via hjernen til varmepumpen..så der er det vanskelig og få til noe. Resten kan sikkert la seg gjøre....men jeg mistenker sterkt jeg aldri kommer til å få igjen utlegget.

Spørsmålet er jo også hvor innslaget kommer på en ev effekttariff? 5 - 10 eller 20kw.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA