Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Resette TPMS lampe?

Startet av Aass_Bayer, onsdag 25. juli 2018, klokken 16:22

« forrige - neste »

Aass_Bayer

Hei, har en USA modell Nissan Leaf, og kjøpte felger og dekk til den, med ventiler som bruker USA frekvensen.
Eneste problemet er at alarmen for dekktrykk fortsatt lyser.. Dette skulle Nissan klare å resette kjapt ifølge dekkverksted, men lurer på om det finnes noe triks for å gjøre dette selv?


leafnor

#1
Trikset er å skaffe LEafSpy-Pro:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Registrere_TPMS

eller følge tips på diverse YouTube-video, slik som denne:
https://www.youtube.com/watch?v=IOaoFCSVtQ8
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Aass_Bayer

#2
Takk, har faktisk Leafspy Pro, skal prøve ut guiden.

Trekkoppbil

#3
USA-Leafer bruker tpms på 315 Mhz, og du kan trenge spesielle tpms for bilmodellen, er universale programmerbare tpms.
Det er 2 måter å gjøre det på:

  • Du kan programmere om bilen. Dvs lære bilen hvilke IDer tpms'ene har.
  • Du kan bruke programmerbare tpms'r, så du legger inn IDene etter de gamle hjula, og i praksis kan du klone vinter- og sommerhjul.
Jeg vil ikke anbefale noen å programmere om bilen ved hver sesongskiftet. Du må regne med å leite lenge etter en Nissan-mekaniker som klarer å gjøre det. På dekkverkstedet burde de ha utstyr til å gjøre det.

Hvis du vil gjøre det sjølv, så er det mye knot å bruke utstyr som Leaf Spy. Det er en snedig framgangsmåte å prøve noen få ganger, men strevsomt å gjøre ved hvert sesongskiftet.

En løsning kan være å bruke programmerbare sensorer som Autel MX-sensor 315 Mhz. Autel har verktøy i ulike prisklasser som du kan programmere med. Ei padde til 40-50 dollar kan du kople til PC og bruke med en luguber windowsapplikasjon. Eller du kan kjøpe håndholdt verktøy som koster noen lapper. Denne typen verktøy kan du være heldig å få kjøpt i start kit med MX-sensorer hvor pakka ikke koster stort mer enn bare sensorerene. Du kan leite etter kit på Ebay og Amazon og gjerne ta det med hjem fra USA-turen.

Med PAD kan du lese av sensorer og programmere, så kan klone. Vanlig verktøy kan du dessuten plugge i ODB2-kontakta for å probrammere bilen, eller å lese av IDene som bilen er programmert til å kjenne.



Aass_Bayer

Guiden med Leafspy Pro fungerte fint.

Trekkoppbil

Ja, det er en fiffig løsning.

Problemet er at du må gjøre det om igjen når vinteren kommer.

Du kan spørre dekkverkstedet om de har lagt inn programmerbare tpms. I så fall kan de programmeres så de får samme IDer som vinterhjula.  Man må slippe ut trykket fra dekka først, så det kommer under ett visst nivå, for at man skal kunne programmere tpms.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA