Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

chargedup

Sitat fra: Taben på mandag 08. juli 2019, klokken 06:50
De fleste velger standard hjulstørrelse fra produsenten, og ja, på Ipace er dette 20 tommere.
I-pace har 18 tommer som std hjulstørrelse fra produsenten. S (innstegsmodell) kommer med 18" der man kan velge 20" eller 22" som ekstrautstyr.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

JorgenM

Bare hatt i-Pace i 5 dager, men det har da blitt endel turer og appen er genial som viser alle reisene med forbruk osv.

På alle reiser jeg har hatt over 10km ligger snittet rundt 21-22 kWt/100km. Laveste er en reise på 40km der snittet er på 20,9. Jeg har kjørt normalt og ikke prøvd eco-modusen enda. 20-tommere og bar veg på alle turene.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Taben

Sitat fra: chargedup på mandag 08. juli 2019, klokken 09:21
Sitat fra: Taben på mandag 08. juli 2019, klokken 06:50
De fleste velger standard hjulstørrelse fra produsenten, og ja, på Ipace er dette 20 tommere.
I-pace har 18 tommer som std hjulstørrelse fra produsenten. S (innstegsmodell) kommer med 18" der man kan velge 20" eller 22" som ekstrautstyr.

Hei. Jeg valgte 20 tommere på min :)
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

Sitat fra: JorgenM på mandag 08. juli 2019, klokken 10:02
Bare hatt i-Pace i 5 dager, men det har da blitt endel turer og appen er genial som viser alle reisene med forbruk osv.

På alle reiser jeg har hatt over 10km ligger snittet rundt 21-22 kWt/100km. Laveste er en reise på 40km der snittet er på 20,9. Jeg har kjørt normalt og ikke prøvd eco-modusen enda. 20-tommere og bar veg på alle turene.

Skal du måle forbruk som indikasjon på rekkevidde må du ut på langtur. Dvs helst kjøre 200 km. Forbruk fra korte turer blir forurenset av oppstartforbruket.

Med en I-Pace S kan du kjøre 500 km under gode forhold utenom motorvei. På motorvei kan rekkevidden falle langt ned på 300 tallet.

En fyr fra England kjørte nesten 500 km med snittfart 80 km/t  :)

JPM


Realistisk rekkevidde for meg, er nettopp det. Rekkevidden på langtur med bilen full av unger, vanlig kjøring, dvs 10-15 over fartsgrensen, 20 over i 100-sonen og opp. Det betyr å kjøre forbi en og annen bo-bil, det betyr at jeg ikke tar risikoen med å kjøre tom, så jeg lader når bilen sier den klarer 70-100 km til. Det betyr at jeg ikke har peiling på vindretning, stigning i prosent. Jeg kjører som da jeg hadde fosilbil.
Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring. 

Kanutten

Sitat fra: JPM på mandag 08. juli 2019, klokken 10:41
Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring.

Samme her. Jeg opplever 360km so realistisk rekkevidde om sommeren når man kjører bilen uten å ta "elbil-hensyn". Det holder i grunnen for meg, men jeg må innrømme at jeg bekymrer meg litt for hvordan det blir når vinteren kommer...

Chimp

Sitat fra: JPM på mandag 08. juli 2019, klokken 10:41

Realistisk rekkevidde for meg, er nettopp det. Rekkevidden på langtur med bilen full av unger, vanlig kjøring, dvs 10-15 over fartsgrensen, 20 over i 100-sonen og opp. Det betyr å kjøre forbi en og annen bo-bil, det betyr at jeg ikke tar risikoen med å kjøre tom, så jeg lader når bilen sier den klarer 70-100 km til. Det betyr at jeg ikke har peiling på vindretning, stigning i prosent. Jeg kjører som da jeg hadde fosilbil.
Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring.

Rolig kjørestil + 18tommere = du kan forvente at bilen lever opp til forventningene dine angående rekkevidde.

Ingen elbil vil leve opp til kravet hvis du skal ligge i fartsgrensen pluss 15-20%. Kanskje elbiler fører til at folk kjører i fartsgrensen eller under, i så fall ville det vært en god ting.

Det er også ekstrem forskjell i rekkevidde hvis du ligger i 110/120 kontra 80/90. Samme som at det går ekstremt utover rekkevidden å flytte en 2.3 tonn bil oppover mange høydemeter.


slx

Sitat fra: JPM på søndag 07. juli 2019, klokken 19:50
Har nettopp kjørt t/r trondheim - Oslo, og realistisk rekkevidde er ikke mer enn 360 km. Skjønner ikke hvordan folk får til mer med «vanlig» kjøring. Har 18".

Kjørte Gudå(Meråker) - Sandvika på søndag. Gudå - Lillehammer ca 40 mil på en lading, full bil 4 stk i bilen. Fulgte trafikken og kjørte forbi en og annen bobil/lastebil. Ladet 40 min på 50 kw lader ( Opp til 50 %) kom da hjem med 12 % rest. 18" dekk.
Hadde nok ikke kjørt mye anderledes med ICE bil grunnet ferietrafikk.

Egil Fonn

En runde Hinnøya- Lofoten i nydelig sommer vær i dag. Ute temp 14-25 c. Kjøring i 50-80 soner i varierende topografi. fulgte fartsgrenser +5% der det var mulig, ellers acc som fulgte trafikken. En del småturer i Svolvær området gjorde at snitt fart bare ble 60km/t. Kjørte i comfort modus med 19c inne. Startet med 97% soc og endte etter 305,4km med 25%soc igjen og estimert gjenværende rekkevidde 100km på display. Forbruk på måler ble 18,9 kw/100km.
305,4km / 72% soc =4,24 x 100% soc = 424km rekkevidde til 0% soc. I tillegg ser det ut til å ligger ca 3-4kw/t i buffer under 0% soc
(HSE utgave med 20 toms hjul. Start og retur til samme punkt)
Ser ut til at rundt 19kw/100km er det forbruket som gjelder ved litt lengre distanser for min type kjøring i sommer temperaturer og tørre veier.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Tiger123

Sitat fra: Kanutten på mandag 08. juli 2019, klokken 11:38
Sitat fra: JPM på mandag 08. juli 2019, klokken 10:41
Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring.

Samme her. Jeg opplever 360km so realistisk rekkevidde om sommeren når man kjører bilen uten å ta "elbil-hensyn". Det holder i grunnen for meg, men jeg må innrømme at jeg bekymrer meg litt for hvordan det blir når vinteren kommer...

når man kjører bilen uten å ta "elbil-hensyn" = når man ikke kjører som ei kjerring.

Spør hvor mange som har kjørt 400km på en tank og alle svarer ja. Spør om de kjører som ei kjerring..
Gjerne med link til kjerringkjørere på youtube.


Tellus

"Kjerring" er en fullstendig meningslløs parameter.

La oss heller diskuterer konstant X antall km/time t/r så blir det noe alle kan forholde seg til.


turfsurf

Sitat fra: Tellus på onsdag 10. juli 2019, klokken 00:32
La oss heller diskuterer konstant X antall km/time t/r så blir det noe alle kan forholde seg til.
Sammenligning på tvers av førere og forhold blir meningsløst. Folk har veldig forskjellig kjørestil og kjører på under forskjellige forhold. F.eks mår jeg testet I-Pace fikk jeg 300-320Wh/km på langkjøring, med det jeg vil kalle normal kjøring, dvs slik vi kjører vår X. Registrer dog at de I-Pacene vi har sett på veien i sommer stort sett ligger pent i køen selv om farten er godt under fartsgrensen. Skjønner ikke hvorfor med en slik bil...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Nå heter vel denne tråden: «Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer» Så da er det fritt fram å publisere sine egne erfaringer her. Legges det inn litt om modell, hjul, hastighet, temp, tørr/våt veibane, høydeforskjell og strekning får de som leser testen litt referanser.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Chimp

#1124
Man er da vel ikke så idiot at man stapper en SUV full av kone og unger, og på død og liv skal kjøre 15-20 km/t over fartsgrensen og "ikke kjøre som en kjerring"? Det er en grunn til at de er der, og selv om forholdene virker bra er det faktisk om sommeren det er flest dødsulykker - overmot og høy fart.
Det er en rask bil, men hallo, det gjelder da store deler av den norske bilparken? Det er da ingen som tror de kommer raskere til hytta fordi de har 400hk?
Har man holdningen at man kjører som en kjerring fordi man følger køen i fartsgrensen, vel, da synes jeg du kan ta bilen din på bane og kjøre av deg der. Om du ikke har dyrebar last i bilen, så har jeg det og jeg kjører på samme vei som deg.

Apropos, lå bak en i pace som kjørte som det jeg kaller en idiot. Forbikjøringer i svinger uten sikt, oppi rumpa på bilen foran. Håper sånne som dere finner en bil med rekkevidde som tåler slik kjøring. Jeg vil ikke identifiseres med dere.

Og til slutt sorry for at jeg måtte poste dette, dere er voksne folk og det ødelegger tråden, så la det stoppe med dette. Men jeg klarer ikke la det gå når jeg ser "kjøre som en kjerring" osv. Please voks opp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA