Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tellus

#540
Sitat fra: hemi på onsdag 24. oktober 2018, klokken 17:04
Ta med skiboks og ting blir enda mer spennende :o

Det slipper man å tenke på med Model X i hvert fall  ;D

hemi


Chimp

Sitat fra: Taben på onsdag 24. oktober 2018, klokken 16:20
Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. oktober 2018, klokken 14:40
Sitat fra: Chimp på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:27
Så alle har sine hytter innenfor rekkevidde, tviler på at folk holder til mer enn 350 km fra disse. Da begynner du å snakke at mye av helgen forsvinner på å sitte i bilen :)
Hytter på fjellet ligger ofte 1000+ moh. Og man kjører ditt ofte om vinteren. Med full bil. Vår hytte ligger 25 mil hjemmefra, og en X75 greier ikke det på vinteren uten seriøse mengder med egg under pedalen.


Hei. Ja, du har rett nok veldig rett, håper selv å nå 250 km rekkevidde til vinteren, men utifra erfaring nå så vil jeg nok ikke bruke min I-Pace til hytta vinterstid. Blommenholm - Trysil blir snaut, ikke rom for små kjøring før avreise iallfall

---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018


Æsjda, det er jo samme ruta jeg kjører flere ganger hver vinter. Var helt sikker på at den skulle klare det, men folk har blitt merkbart mer negative de siste par ukene

moe696

En som har kjørt turen i Ipace. Stoppested var Fageråsen.

Taben


[/quote]

Æsjda, det er jo samme ruta jeg kjører flere ganger hver vinter. Var helt sikker på at den skulle klare det, men folk har blitt merkbart mer negative de siste par ukene
[/quote]

Hei. Jeg tror den klarer den rekkevidden med forutsetninger, men da  bør vi, må nok starte med fulladet, 100% batteri. Ikkeno småkjøring som hente barn, innom butikken eller kjøre hjem for å pakke bil, da mister en fort kilometer om vinteren. Man skal vel heller ikke kjøre batteriet helt til 0. Jeg lar det være igjen ca 15 km rekkevidde på batteriet før lading om vinteren.  Å endre kjørestil med I-Pace er uaktuelt, den skal kjøres
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

jorgen.jevne

Den testen til Trysil der er vel tilnærmet "irrelevant" så lenge det ikke er fullblods norsk vinter. Og skal ikke folk ha med seg ski på hytta?

Det blir nesten litt komisk hvis vi skal legge til så mye godvilje på disse elbilene våre at det grenser til latterlig.

*  HVIS * du har alle skiene og alle skoene og stort sett all bagasje stående på hytta *SÅ* er ipace en bra vinterbil" (??)

* HVIS * du kjører økonomisk, det ikke er under minus 5 grader, det ikke snør/regner, så lenge du ikke henter barna i barnehagen først osv. osv. osv.

Jeg har hatt elbil siden 2011. Jeg elsker elbiler. Men skal de bli relevante nr. 1 biler, så kan det ikke ligge haugevis av helt urealistiske forholdsregler for at bilen skal kunne brukes tilnærmet som en normal fossil.




Stikkkontakt

Hvorfor tar du skiene med deg hjem?
Jeg har hatt takboks i mange år, men få vintere jeg har hatt den på. Eneste gangen vi har ski i bilen er når noen har fått de til jul. Alt ligger på hytta. Pakker tannbørste og truse og handler på veien.

Chimp

Jeg har alltid skiene i skibag i bilen. Slår ned ett sete og lar ligge på skrå i bilen. Fint plass til 3 pers allikevel pluss bagasje. Så slipper jeg den fæle takboksen også

tuono

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:19
Hvorfor tar du skiene med deg hjem?
Jeg har hatt takboks i mange år, men få vintere jeg har hatt den på. Eneste gangen vi har ski i bilen er når noen har fått de til jul. Alt ligger på hytta. Pakker tannbørste og truse og handler på veien.

Kanskje fordi de bruker ski andre steder enn på hytta, men ikke ser poenget i å investere i flere skipar som skal lagres strategisk pga. at bilen ikke takler dem?


Det siste der var en fleip.... For guds skyld.

Øyvind.h

#549
Synes det fungerer bra å henge dem bakpå. Slipper høyere forbruk og støy når de henger bak. Skiposene blir litt møkkete, men de kostet 100,- på gmax.

For øvrig har jeg fått litt nok av all klagingen på rekkevidde. Enten får man behovet dekket. Eller ikke. Havner man i siste kategori så kjøp noe annet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chiller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. oktober 2018, klokken 22:36
For øvrig har jeg fått litt nok av all klagingen på rekkevidde. Enten får man behovet dekket. Eller ikke. Havner man i siste kategori så kjøp noe annet.

Bortsett fra at verdien av bilen faller drastisk, så selv om man personlig ikke er påvirket av rekkevidden så øker det kanskje utgiften med å eie bilen med endel tusenlapper i måneden.

Ulle

Mulig dette er gammelt nytt, men i-pace offisiell EPA er ute; 377km. Model X75d har 381km.

Ref artikkel i TU tilsier EPAs effektivitetstall at model X går 21% lenger per kwh. Effektivitetskongen Ioniq går over 80% lenger per kwh. Spikern i (in)effektivitetskisten? Uansett trist.

https://www.tek.no/artikler/jaguar-i-pace-far-lavere-epa-rekkevidde-enn-tesla-model-x-tross-storre-batteri/449458
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: chiller på onsdag 24. oktober 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. oktober 2018, klokken 22:36
For øvrig har jeg fått litt nok av all klagingen på rekkevidde. Enten får man behovet dekket. Eller ikke. Havner man i siste kategori så kjøp noe annet.

Bortsett fra at verdien av bilen faller drastisk, så selv om man personlig ikke er påvirket av rekkevidden så øker det kanskje utgiften med å eie bilen med endel tusenlapper i måneden.

Jeg har vanskelig for å se hvordan en bil kan falle i verdi hvis man ikke kjøper den, men kan jeg få foreslå en egen tråd for krisemaksimalister slik at denne tråden kan handle om rekkeviddetester og egne erfaringer?

RayBomb

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på torsdag 25. oktober 2018, klokken 07:08
Jeg har vanskelig for å se hvordan en bil kan falle i verdi hvis man ikke kjøper den, men kan jeg få foreslå en egen tråd for krisemaksimalister slik at denne tråden kan handle om rekkeviddetester og egne erfaringer?
Eller døpe om denne tråden til:
Rekkeviddetester, erfaringer, synsing og fjas?

Men seriøst, passer bedre i ny/annen tråd, helt enig. Det sklir lett ut fra trådtittel, men det skjer vel overalt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Stikkkontakt

Sitat fra: chiller på onsdag 24. oktober 2018, klokken 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. oktober 2018, klokken 22:36
For øvrig har jeg fått litt nok av all klagingen på rekkevidde. Enten får man behovet dekket. Eller ikke. Havner man i siste kategori så kjøp noe annet.

Bortsett fra at verdien av bilen faller drastisk, så selv om man personlig ikke er påvirket av rekkevidden så øker det kanskje utgiften med å eie bilen med endel tusenlapper i måneden.

Det er 2 viktige faktorer som tilsier at prisen ikke faller.
1.Venteliste på nesten 1 år.
2.Prisstigning

Import ved en betydelig svakere Euro kan selvsagt sende prisen ned. Det vil uansett påvirke alle merker i samme grad. I den grad det finnes bruktbiler ellers i Europa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA