Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

tuono

Sitat fra: Tellus på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:39
Sitat fra: gr på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:16


Forbruk i-Pace siste etappe:
110-sone 315Wh/km
80-sone 290Wh/km


De tallene der er garantert bare tull. Ikke engang Teslabjørn greide å få noe i nærheten av dette. Gleder meg til å motta bilen om noen uker for selv å se hvor landet ligger. 29 kWh/100 km i 80 km/t går ikke an. Vedkommende har kjørt langt fortere enn dette og ville ha blitt fratatt førerkortet hvis han hadde blitt stoppet av politiet. Tipper han kjørte i mellom 110 og 120 i 80-sone.



Du har ikke engang giddet å se videoen/høre hva de sier før du uttaler deg, har du vel? Bjørn forteller om forbruket på Soulen på samme strekket (mer eller mindre slipstreaming). Det høres definitivt ikke feil ut.

Jejl

Nei da Tellus, jeg fulgte med på farten og de lå begge i fartsgrensen + maks 10% over.
Begge bilene kan lade med 100 kw.

Stikkkontakt

Sitat fra: Sarepta på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:15
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 05. oktober 2018, klokken 00:11
Fikk bekreftet idag at det kommer en OTA-oppdatering i desember som omhandler rekkevidden. Om det er den samme som øker ladehastighet vet jeg ikke.

Hvor har du dette fra? Hvis det er sant, hvorfor kunne de ikke bare fortalt det klart og tydelig med en gang?

Fra forhandler.
Forumbrukeren på I-Pace forum i UK som la ut en del spørsmål og svar som er sitert her skal spørre JLR mer ut i dag. Venter i spenning på svar.

geear

Sitat fra: Tellus på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:39
De tallene der er garantert bare tull. Ikke engang Teslabjørn greide å få noe i nærheten av dette. Gleder meg til å motta bilen om noen uker for selv å se hvor landet ligger. 29 kWh/100 km i 80 km/t går ikke an. Vedkommende har kjørt langt fortere enn dette og ville ha blitt fratatt førerkortet hvis han hadde blitt stoppet av politiet. Tipper han kjørte i mellom 110 og 120 i 80-sone.
Var da voldsomt. Jeg har bare referert til hva som blir sagt, og de har hatt kontinuerlig livestream og GPS-tracking (på Glympse) på begge bilene gjennom hele racet. Hele poenget er at de kjøres med samme fart i disse racene, og i 80-sonene lå de på 88-91km/t de minuttene jeg så innom i går kveld. Men når de refererte til siste etappe sa de det var mye vind. Soulen hadde brukt 235Wh/km eller noe slikt på samme strekket, og lå da bak i-Pacen, altså samme fart, men mulig fordel på luftmotstand.

Stikkkontakt

"Forbruk i-Pace siste etappe:
110-sone 315Wh/km
80-sone 290Wh/km"

Dette ser jeg på som en bekreftelse på at det er et skyhøyt kontinuerlig "bunnforbruk". Drag/km er 90% høyere i 110 som i 90. Så det ser ut som om det er bare å komme seg avgårde så fort som mulig før batterikondisjoneringen spiser opp all strømmen.

geear

Sitat fra: tuono på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:50
Bjørn forteller om forbruket på Soulen på samme strekket (mer eller mindre slipstreaming).
Her er video fra de siste strekkene. Syns ikke dette er slipstreaming, selv om det nok kan ha gitt en ørliten fordel:

https://youtu.be/4F4hTiIerOg?t=3788

tuono

Poenget er vel at TB oppgir forbruket på Soulen på det samme strekket. Der han lå bak med en eller annen avstand. Og det han oppgir vitner ikke om at forbruket på Jaguaren er vrøvl og oppspinn som en påstod her tidligere.

Contango

Her en tabell fra en eier i UK posted på et forum der.
«I've had an SE on 20" wheels, coil suspension, for a week or so. Using the Jaguar smartphone app I've recorded the journeys and plotted average speed versus efficiency for those over 20 miles. Most have been mixes of motorway, A and B roads.
All journeys with Comfort mode, high regen and me driving pretty much how I'd driven my previous ICE car, a Jaguar XF. For those journeys I would have expected average mpg of around 50mpg from the 2.2l diesel. Brisk driving, keeping up with the flow and occasional floor it moments because it's fun.
Next week I'm going to try Eco mode and religiously sticking below speed limits on those same journeys to see what difference it makes.»
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maximus

#248
Pawel i Ipace tok det stort sett rolig så lenge jeg kikket innom streamen i går, og lå eksempelvis lenge rett bak ett vogntog et stykke før han ankom Alvdal. Bjørn i Kiaen kjørte vel inn 5-6 minutter på det strekket.

Bjørn Nyland virker å være den mest rutinerte elbilsjåføren av de to. Og den mest offensive. Lav hastighet for å spare energi medfører ikke nødvendigvis kortest kjøretid, det må jo sees i forhold til ladetiden, så muligens tok Pawel det litt for med ro. Svært forståelig forøvrig i en kostbar lånt bil.

chiller

Sitat fra: gr på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:16
Sitat fra: chiller på fredag 05. oktober 2018, klokken 00:12
Hvis du lader på en 50kW lader så holder den vel "full" fart frem til 80%....
Det blir meningsløst å si noe slikt. Bilens begrensning er det som teller, og per i dag, med 200A limit, så begynner den å redusere på 48%. Er vel tvilsomt at det blir noe annerledes om de øker til 250A?

Hehe, helt enig i at det er meningsløst, men ikke utenkelig at denne "eksperten" han hadde snakket med som hevdet den holdt full hastighet til 80% ikke har sett den lade på noe annet enn 50kW lader.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Contango på fredag 05. oktober 2018, klokken 11:08
Her en tabell fra en eier i UK posted på et forum der.

Omsatt til fornuftige enheter (på øyemål fra grafen):

km/h   kWh/100km
51,5      20,58
67,6      23
72,4      21,35
72,4      23,63
80,5      22,93
85,3      23
91,7      23,81

Contango

TB hadde 240 wh/km t/r Trondheim med 19'' vinterdekk. Jeg har vanskelig for å akseptere optimistenes budskap om at det går an å planlegge for særlig mer enn 350km som praktisk realistisk rekkevidde i Norges kuperte landskap. Det er heller ikke lett å tro på at ytterligere 1'' mindre profil vil endre situasjonen så veldig mye. Med mindre Jaguar frigjør noen kw til og smører motorene med magisk fett, så er det situasjonen eiere av bilen må forholde seg til. Personlig tror jeg ikke dagens rekkevidde er god nok til at Jaguaren blir en storselger og synes risikoen for prisras i bruktmarkedet over tid er ganske stor - særlig for de dyre utgavene. Og som en annen her har spekulert - ikke helt åpenbart hvorfor kjøpere i Benelux/Tyskland/Frankrike skal flokke til denne bilen med rekkevidden i høyere hastigheter. Er snaut i USA også. Dette blir ren synsing men Jaguar kommer ikke til å levere denne bilen med denne rekkevidden særlig lenge. Enten kommer det oppgradering av eksisterende biler eller så oppgraderer de modellen med større batteri eller annen teknologi ganske fort.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Sitat fra: Contango på fredag 05. oktober 2018, klokken 16:19
TB hadde 240 wh/km t/r Trondheim med 19'' vinterdekk. Jeg har vanskelig for å akseptere optimistenes budskap om at det går an å planlegge for særlig mer enn 350km som praktisk realistisk rekkevidde i Norges kuperte landskap. Det er heller ikke lett å tro på at ytterligere 1'' mindre profil vil endre situasjonen så veldig mye. Med mindre Jaguar frigjør noen kw til og smører motorene med magisk fett, så er det situasjonen eiere av bilen må forholde seg til. Personlig tror jeg ikke dagens rekkevidde er god nok til at Jaguaren blir en storselger og synes risikoen for prisras i bruktmarkedet over tid er ganske stor - særlig for de dyre utgavene. Og som en annen her har spekulert - ikke helt åpenbart hvorfor kjøpere i Benelux/Tyskland/Frankrike skal flokke til denne bilen med rekkevidden i høyere hastigheter. Er snaut i USA også. Dette blir ren synsing men Jaguar kommer ikke til å levere denne bilen med denne rekkevidden særlig lenge. Enten kommer det oppgradering av eksisterende biler eller så oppgraderer de modellen med større batteri eller annen teknologi ganske fort.

Helt enig. Lading etter 30-35 mil må påregnes i norsk høstvær. Om vinteren så blir det 25-30 mil mellom ladestopp. Dette er som forventet (for meg i hvert fall). 

GeirOlaf

Tror ikke det er så stor grunn til bekymring, det er høyst sannsynlig at det vil komme software-oppdateringer som vil bedre rekkevidden:)

Det er sikkert mange parametere innenfor batteri- og motorstyring som kan tunes ytterligere basert på økt erfaring.


daktari

Spørsmålet er blant annet om de kan skru av en motor eller om begge må trekke strøm samtidig. Man kan tenke seg en øko-Jag med bare bakhjulsdrift kalt EV200. Må de kanskje bytte drivenhet på en av akslene til induksjon for å løse dette?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA