Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

daktari

I-pace skal få 84,7 kWh utnyttbart mens Ioniq har 28 kWh og i3 33 kWh. Altså 3 ganger og 2,5 ganger så stor kapasitet.

Det blir et stort nederlag (og meget overraskende) hvis I-pace ikke engang dobler rekkevidden til disse ved samme kjøremønster.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: Vind på mandag 27. august 2018, klokken 16:04
At iPace greier 400 på en normal dag får vi jo virkelig satse på.
Jeg snakket med Insignia i dag. De fortalte at de forrige dagen hadde glemt å lade en av demobilene. De kjører fast løype som gir ca 18 mil pr dag. Jeg vil tro de har minimum 14 fullaksellerasjoner opp bakken til Ryen hver dag.
Den glemte bilen klarte fint to dager, dvs 36 mil uten å gå tom men ha rekkevidde tilovers.
Dette er med 22' dekk i tillegg.

Burde klare 400 på en normal dag!

bmw2002

Har i3 60ah. Regner med å få 3 ganger rekkevidden på sommer og mer på vinter. Alt over dette er ren bonus.

Disqusor

La oss anta at Teslabjørn venter på å få sammenligninger mellom iPace vs Model Y, det blir en syretest. I mellomtiden må se for oss flere softwareoppgraedinger av iPace. Ser vi for oss Solid states batterier innen 5 år ?

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på mandag 27. august 2018, klokken 16:32
I-pace skal få 84,7 kWh utnyttbart mens Ioniq har 28 kWh og i3 33 kWh. Altså 3 ganger og 2,5 ganger så stor kapasitet.

Det blir et stort nederlag (og meget overraskende) hvis I-pace ikke engang dobler rekkevidden til disse ved samme kjøremønster.
Ionic har vel omtrent halve forbruket av I-Pace?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GreenBeHH

Blir ganske urolig av å lese og se videoer angående forbruk.  Det er noe som ikke stemmer med informasjonen som Jaguar kommer med og det hjelper ikke at denne software oppdateringer drar ut.  Software vil garantert hjelpe på visningen av momentan forbruk (ref. Bjørn sin siste video), men det er vanskelig å få frem andre tall enn det enn kan få ut fra kjørt distanse/reelt forbruk.  Jaguar har gått ut med netto 84,7 Kwh på batteriet og det er unormalt høyt tall av brutto kapasitet (94%).  eGolfen min har 88% av brutto.  Snittforbruk i brosjyren sier 21,2 Kwh/100 og med disse tallene så vil jeg aldri tro at Jaguaren vil få en praktisk rekkevidde over 399Km.  Jeg har i dag en praktisk rekkevidde i min 3 år gamle eGolf som tilsvarer det som står i brosjyren (NEDC tall ved 20 grader og normalt forsiktig kjøring).  Det blir spennende å se hva de virkelige tallene blir ila. de neste ukene, selv om mitt tips er at softwaren ikke vil rette opp noe som helst på rekkevidden.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Maximus

#171
Ipace er dessverre utenfor min økonomiske rekkevidde. Følger likevel med på trådene her inne med stor interesse.

Har lyst til å stille et spørsmål til eventuelle elektroingeniører/motorspesialister her inne i anledning trådens tema:

Er det riktig at motorer med permanentmagneter ikke kan "torque sleep"? Bakgrunnen for spørsmålet er en påstand på forumet til teslamotorsclub som går på akkurat det, at en slik motor alltid vil genere en "back emf" siden permanentmagnetene jo alltid er aktive. Kan det, siden i-pace visstnok leveres med pemantentmagnetmotorer (1), være med på å forklare det høye forbruket som diskuteres her nå?

Beklager anførselstegnene, kjenner ikke de norske begrepene om de finnes.

Sarepta

Sitat fra: GreenBeHH på mandag 27. august 2018, klokken 19:01
Snittforbruk i brosjyren sier 21,2 Kwh/100 og med disse tallene så vil jeg aldri tro at Jaguaren vil få en praktisk rekkevidde over 399Km. 

Tallet i brosjyren er visstnok inkludert ladetap og eksklusive regenerering. Trekkes dette fra blir det nok 18 kwh/100 km netto som gir de oppgitte 470 km WLTP. Problemet er at ingen så langt har vært i nærheten av 18 kwh/100 km. Når Jaguar sier at SW-oppdatering vil løse problemet, så velger jeg å tro på det. Hvis ikke ....

Stikkkontakt

Sitat fra: Maximus på mandag 27. august 2018, klokken 19:38

Er det riktig at motorer med permanentmagneter ikke kan "torque sleep"?

Jeg er ikke elektroingeniør og det er godt mulig du har rett, men Tesla har gått fra AC induksjonsmotor i X og S til permanent magnet i 3 pga bedre effektivitet i sistnevnte .

https://electrek.co/2018/02/27/tesla-model-3-motor-designer-permanent-magnet-motor/

Maximus

#174
Ja, effektiviteten er vel en del bedre på disse.

Samtidig benytter Tesla en induksjonsmotor framme på awd model 3, så de har en av hver type. Tråden jeg sikter til er forøvrig her, og handler i utgangspunktet om tauing (av model 3).

Det var derfor tanken, om to permanentmotorer på samme bil kanskje kan være en ulempe slo meg, om begge motorene alltid forbruker strøm, uavhengig av hvilken last bilen er utsatt for. Men som du sier, motorene er veldig effektive, så det har kanskje uansett ikke noen stor praktisk betydning om det skulle stemme. Just an after dinner thought.

mariowing

Sitat fra: Sarepta på mandag 27. august 2018, klokken 20:32
Sitat fra: GreenBeHH på mandag 27. august 2018, klokken 19:01
Snittforbruk i brosjyren sier 21,2 Kwh/100 og med disse tallene så vil jeg aldri tro at Jaguaren vil få en praktisk rekkevidde over 399Km. 

Tallet i brosjyren er visstnok inkludert ladetap og eksklusive regenerering. Trekkes dette fra blir det nok 18 kwh/100 km netto som gir de oppgitte 470 km WLTP. Problemet er at ingen så langt har vært i nærheten av 18 kwh/100 km. Når Jaguar sier at SW-oppdatering vil løse problemet, så velger jeg å tro på det. Hvis ikke ....

Top Gear har vært i nærheten av dette; de kjørte 468 km med snittfart på 78 km/t og konkluderte med at WLTP var oppnåelig.

https://www.google.no/amp/s/www.topgear.com/car-news/electric/tgs-big-jaguar-i-pace-test-part-5-how-far-can-it-actually-go%3famp
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Tellus

Det gir 181 Wh/km. Helt greit det. Var det 20 eller 22 tommere de hadde på bilen ?

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på mandag 27. august 2018, klokken 22:49
Det gir 181 Wh/km. Helt greit det. Var det 20 eller 22 tommere de hadde på bilen ?
Dette må vel være 20"? Ser ut som bra mye gummi her...

xyzzy

Sitat fra: Tellus på mandag 27. august 2018, klokken 22:49
Det gir 181 Wh/km. Helt greit det. Var det 20 eller 22 tommere de hadde på bilen ?

Top Gear drev jo nærmest med hypermiling her - på den annen side hadde de gammel software (og gammel bil?).
For å få ca. det samme som WLTP på Ioniq (litt mer, litt mindre avhengig av hvor varm sommerdagen var) behøvde jeg ikke gjøre noe spesielt. Adaptiv cruisekontroll på, klima på, mobilen plugget i for å spille av musikk. 170 km sydover på E6 i fartsgrensen, så 30 km på mindre veier (70-80, med noen 40-områder).

Drømmen er jo selvfølgelig at i-Pace i mitt virkelige scenario er like nær WLTP... frem, tilbake og margin. Det ser litt tvilsomt ut foreløpig, men foreløpig er det lite annet å gjøre enn å vente på at de første vanlige kjøperne får den endelige bilen med endelig software og få noen resultater derfra. Alt annet er egentlig bare spekulasjoner mens vi venter.

Tellus

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 28. august 2018, klokken 08:18
Sitat fra: Tellus på mandag 27. august 2018, klokken 22:49
Det gir 181 Wh/km. Helt greit det. Var det 20 eller 22 tommere de hadde på bilen ?

Top Gear drev jo nærmest med hypermiling her - på den annen side hadde de gammel software (og gammel bil?).
For å få ca. det samme som WLTP på Ioniq (litt mer, litt mindre avhengig av hvor varm sommerdagen var) behøvde jeg ikke gjøre noe spesielt. Adaptiv cruisekontroll på, klima på, mobilen plugget i for å spille av musikk. 170 km sydover på E6 i fartsgrensen, så 30 km på mindre veier (70-80, med noen 40-områder).

Drømmen er jo selvfølgelig at i-Pace i mitt virkelige scenario er like nær WLTP... frem, tilbake og margin. Det ser litt tvilsomt ut foreløpig, men foreløpig er det lite annet å gjøre enn å vente på at de første vanlige kjøperne får den endelige bilen med endelig software og få noen resultater derfra. Alt annet er egentlig bare spekulasjoner mens vi venter.

Snittfart på 78 km/t er svært langt fra hypermiling. Det er nok mer sammenlignbart med norsk landeveiskjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA