Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Gordon Retriever

På ikke altfor krevende langturer vår, sommer og høst i norske 60-70-80 soner er min erfaring at de fleste elbiler leverer forbruk som tilsvarer 85-90% - eller mer - av NEDC-tallene uten særlig problemer.

NEDC for i-Pace er 540 km.

Hvis i-Pace ikke er ganske kurant leverer WLTP-verdien 470 km under forholdene beskrevet over, mener jeg at man bør ha lov til å være skuffet.

Ulle

Sitat fra: Tellus på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:31
Til alle dere som mener dere lurt av jaguar sin markedsføring.

Hvis det faktisk er slik at I-Pace måler minst 470 km / 234 miles etter hhv WLTP og EPA hva galt har Jaguar gjort ?

Pålegger det bilfabrikanter en plikt å sjekke sammenligne faktisk rekkevidde (hva nå det måtte være) mellom sin egen bil og andre bilfabrikanter sinen biler for deretter justere disse rekkevdiddene opp eller ned slik at færrest mulig blir 'lurt' av de målte laboratorierekkeviddene ?

Alle er enige om at hvis I-Pace ikke kan forsvare WLTP 470 km eller EPA 234 miles så er Jaguar til de grader ute og kjører.

Men hvis det faktisk er slik at disse testene av I-Pace er korrekte. Hva skulle Jaguar ha gjort anderledes ?

Det Jaguar kunne og skulle gjort annerledes var og er å tydelig kommunisere estimat for rekkevidde under normal kjøring. Eksempelvis har BMW for i3 (33kwh) klart og tydelig kommunisert at ja NEDC er 300km, men under normale forhold kan du bare regne med rekkevidde på 200km og ved motorvei (commuting var vel det de kalte det) ca 150km. WLTP er forøvrig 255km og er oppnåelig under ideelle forhold ved økokjøring på sommerføre.

Basert på de forbrukstallene som nevnes i denne tråden (og ecorun til topgear) kan det se ut til at forholdet mellom WLTP og realistisk rekkevidde for i-pace kan være omtrent som for i3; dvs WLTP 470km, normal kjøring (ikke mye høy fart) 370km og rundt 275km ved motorvei. Så er det jo også sånn at avhengig av nøyaktigheten på rekkeviddeindikator så vil man ha minst 2-5 mil i buffer (de forsiktige sikkert mer) av hensyn til rekkeviddeangsten.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

hemi

Jeg forstår de som er skuffet, jeg føler også ting har blitt hauset litt opp.

i3 har faktisk vært flinke på formidling ja. den nye er jo realistisk 25-30 mil, jeg er oppriktig spent på hvordan den yter. Om noen stiller med i-pace i uke 49 kan jeg stille med ny i3 i test mot den.

Jeg har tenkt å bestille nye e-tron, men jeg er mildt sagt betenkt når jeg ser hva i-pace har gjort med rekkevidde, og kommunikasjon, i dag/i går ble det jo kjent at audi er forsinket, p.g.a. ny software........... høres kjent ut?

Om e-tron får like kort rekkevidde som i-pace dropper jeg reservasjonen min selv om jeg har lavt nr og uten tvil får en first ed/limited om jeg vil.  Vet jeg ikke rekkevidden, bestiller bilen, og den får i-pace rekkevidde, går den FORT på finn. Regner med jeg får evnt e-tron første ukene og kan stille til test med den da også skal sies.

Jeg har droppet å bestille i-pace utfra spec og info som har kommet, tipper endel andre har.

Jaguaren er jo i seg selv en bedre bil enn alle de andre der ute akkuratt nå, og hadde man hatt si 50-100mil hadde jo ingen brydd seg en dritt om rekkevidde, ene og alene fordi bilen er bedre, men når man må lade lenge hele tiden p.g.a. range.. not so cool.

Jeg er glad i merket jaguar og håper ting ordner seg med sw, både forbruk, og 100/120 lading. Bilen er kul.

Vind

Sitat fra: hemi på mandag 22. oktober 2018, klokken 23:09
Jaguaren er jo i seg selv en bedre bil enn alle de andre der ute akkuratt nå, og hadde man hatt si 50-100mil hadde jo ingen brydd seg en dritt om rekkevidde, ene og alene fordi bilen er bedre, men når man må lade lenge hele tiden p.g.a. range.. not so cool.

Jeg er glad i merket jaguar og håper ting ordner seg med sw, både forbruk, og 100/120 lading. Bilen er kul.
Har nå fått kjørt en del med Jaguaren, og ser ikke helt det store problemet.  Dagligkjøringen så betyr ikke maks rekkevidde noe som helst.  Jeg har kjørt Oslo -Gardemoen noen ganger, og tur/retur tar 35% av kapasitet.  Mitt daglige kjørebehov tar 15-20%.  Dvs jeg kan kjøre en uke uten å lade.  Når jeg skal på langtur, så kan jeg hvertfall kjøre 400 km før jeg må stoppe.  Jeg har foreløbig bare hurtigladet på 50Kw ladere, og på 20-40 minutter har jeg mer enn nok for å komme videre.

Bilen er helt super, og fantastisk å kjøre.  Jeg tror dessuten at forbruket er knyttet til at begge motorene brukes litt mye, og at en "dvale" modus på f.eks for motoren kan løse problemet med litt høyt forbruk, for den bruker litt mere enn andre tilsvarende elbiler.  Det betyr det er potensiale i fremtidige oppdateringer, mer å glede seg til!
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

chiller

Sitat fra: Vind på mandag 22. oktober 2018, klokken 23:36
Har nå fått kjørt en del med Jaguaren, og ser ikke helt det store problemet.  Dagligkjøringen så betyr ikke maks rekkevidde noe som helst.  Jeg har kjørt Oslo -Gardemoen noen ganger, og tur/retur tar 35% av kapasitet.  Mitt daglige kjørebehov tar 15-20%.  Dvs jeg kan kjøre en uke uten å lade.  Når jeg skal på langtur, så kan jeg hvertfall kjøre 400 km før jeg må stoppe.  Jeg har foreløbig bare hurtigladet på 50Kw ladere, og på 20-40 minutter har jeg mer enn nok for å komme videre.

Bilen er helt super, og fantastisk å kjøre.  Jeg tror dessuten at forbruket er knyttet til at begge motorene brukes litt mye, og at en "dvale" modus på f.eks for motoren kan løse problemet med litt høyt forbruk, for den bruker litt mere enn andre tilsvarende elbiler.  Det betyr det er potensiale i fremtidige oppdateringer, mer å glede seg til!

Selvsagt vil enhver elbil holde i massevis hvis du bare skal lunke rundt i nærområdet.
Dvalemodus er ikke noe som motortypen til i pace støtter, og etter den totale mangelen på kommunikasjon fra Jaguar så vil jeg tro at fremtidig forbedring av forbruk vil være rent akademisk.

Vet ikke hvor i Oslo du kjører i fra når du skal til gardermoen, men hvis det er Oslo sentrum så vil 35% bruk tur-retur tilsvare en rekkevidde på 290km, noe som betyr at harryturen til sverige for kjøtt og sprit kun kan taes for folk som bor i Oslo øst uten å lade. Og da skal de ikke pushe hardt på nedover 110 sona!

Mao, en flott bil nummer 2 til bruk i nærområdet...

Contango

#470
Gordon minnet meg om NEDC på Jaguar på 540 km. X75, som går omtrent like langt som Jaguar, har NEDC på 417 km. Selvfølgelig er tallmaterialet fra Jaguar med dagens rekkevidde rent oppspinn. Jeg er virkelig fascinert av alle som så inderlig vil forklare på vegne av Jaguar at alt er i skjønneste orden. Jeg trodde selv jeg bestilte en X100 og skjønte etterhvert at det egentlig var en X75. Forskjellen der er rundt 150 tusen. At mange allikevel er råfornøyde med å ha blitt avspist med dette er like fascinerende.

Til deg, Vind, som gleder deg til lengre rekkevidde med programoppdatering - det strides «ekspertene» om i det hele tatt er mulig. Fint om du også spør Jaguar om ikke de kan kommunisere litt snart om hva slags planer de har for å støtte bilen teknisk. Stillheten oppleves litt øredøvende for meg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Ulle

Sitat fra: Contango på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 00:20
Gordon minnet meg om NEDC på Jaguar på 540 km. X75, som går omtrent like langt som Jaguar, har NEDC på 417 km. Selvfølgelig er tallmaterialet fra Jaguar med dagens rekkevidde rent oppspinn. Jeg er virkelig fascinert av alle som så inderlig vil forklare på vegne av Jaguar at alt er i skjønneste orden. Jeg trodde selv jeg bestilte en X100 og skjønte etterhvert at det egentlig var en X75. Forskjellen der er rundt 150 tusen. At mange allikevel er råfornøyde med å ha blitt avspist med dette er like fascinerende.

Til deg, Vind, som gleder deg til lengre rekkevidde med programoppdatering - det strides «ekspertene» om i det hele tatt er mulig. Fint om du også spør Jaguar om ikke de kan kommunisere litt snart om hva slags planer de har for å støtte bilen teknisk. Stillheten oppleves litt øredøvende for meg.

Enig at det er synd at bilen ikke fikk lenger rekkevidde, men er det helt klart at det var grunn til å forvente x100-nivå? X100d har ifg teardown dokumentert i electrek brutto 102kwh og netto 98kwh som er høyt ift angitt kapasitet. Ipace var listet med 90kwh som da typisk er rundt 85kwh netto slik det også ble eller rundt 15% lavere kapasitet enn x100d. Så vet vi at bilene er omtrent like brede, X er litt høyere, men har bedre cw-verdi. Var det da egentlig realistisk å tro at rekkevidde skulle være på nivå med x100? Jeg tenker nei.

Ser man på rekkeviddene som nevnes her fremstår det for meg som en funksjon av høyere luftmotstand på jaguar vs tesla  (tesla er jo et «såpestykke») som slår hardt ut ved kjøring i høy fart, mens bilen leverer brukbar rekkevidde på landeveiskjøring. Det stemmer også godt med at tesla kommer dårlig ut av nedc ift opplevd rekkevidde fordi nedc i all hovedsak er kjøring i lav fart. For å gjenta meg selv så mener jeg problemet her er at Jaguar ikke forventningsstyrer kundende sine mht reell rekkevidde, men lar dem tro at forholdet mellom opplevd rekkevidde nedc/wltp/epa er som på tesla. Jeg tipper dette kanskje kan være forklaringen på Audis kryptiske «mer enn 400km wltp» som et forsøk på å forventningsstyre at heller ikke e-tron går lenger enn i-pace eller x75d.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

tuono

Om man ser det med menigmanns briller så er det tydeligvis behov for en enigmamaskin for å klare å dekryptere disse forklaringene på bilens rekkevidde.

daktari

#473
Det er hvertfall grunn til å forvente at 12 kWh (17? hvis vi trodde det var 90 netto) større batteri gir 6 mil ekstra rekkevidde ved ett snittforbruk på 2 kWh/mil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Ulle på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:05
Enig at det er synd at bilen ikke fikk lenger rekkevidde, men er det helt klart at det var grunn til å forvente x100-nivå? X100d har ifg teardown dokumentert i electrek brutto 102kwh og netto 98kwh som er høyt ift angitt kapasitet. Ipace var listet med 90kwh som da typisk er rundt 85kwh netto slik det også ble eller rundt 15% lavere kapasitet enn x100d. Så vet vi at bilene er omtrent like brede, X er litt høyere, men har bedre cw-verdi. Var det da egentlig realistisk å tro at rekkevidde skulle være på nivå med x100? Jeg tenker nei.
Har ikke sjekket nå, men tidligere data la den nærmere Model S enn Model X i høyde (omtrent midt mellom de, ca. 10 cm lavere enn X), og at den er omtrent like bred er vel å ta greit i, Model X er vel omtrent 10 cm bredere også...

THE

Synes det har blitt enda mer usikkerhet og vansker med å sammenligne forventet rekkevidde på elbiler etter at WLTP kom. Slik det ser ut for meg er det kun EPA-tall som er egnet til å bruke for sammenligning av rekkevidde/forbruk på elbil.

Synd at EU lagde enda en svindle-vennlig standard når NEDC skulle erstattes. Antar at europeisk bilbransje har hatt gode lobbyister i gangene i EU-kontorene i forbindelse med utforming og godkjenning av WLTP-kravene, og at det har gitt de muligheter til å fortsette å trikse og mikse med forbrukstall selv med ny og strengere standard.

Heldigvis har brukeren @Finnøy her på forumet gjort en kjempejobb med å samle og dokumentere forbrukstall for alle elbiler i tabeller som er veldig nyttige for å sammenligne hva man reelt kan forvente av de forskjellige bilene. https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Gud forby en standard man faktisk kunne klare å overgå på en varm dag med vinden i ryggen...  ::)

Contango

Ulla - jeg skjønner logikken din, men jeg kommer aldri til å akseptere at det er forbrukerens oppgave å regne seg frem til produktets reelle spesifikasjoner. Det er det fabrikantens oppgave å gjøre, og de dataene Jaguar har presentert samsvarer ikke med virkeligheten slik den er nå. Jeg vil i første omgang vite om dette er permanent eller temporært. Kanskje har Jaguar sendt ut bilen før de egentlig er helt ferdig med optimering. Kanskje ikke. Eksvs er det mulig å spekulere i at oppdatert programvare som kan begrense ladingen til 80-90% i software henger sammen med en mindre buffer i batteriet. Da får man 10-20 km ekstra rekkevidde - kanskje. Kanskje er det en buffer i varmestyringen av batteriet som kan gi noen kilometer ekstra med mer erfaring - kanskje. Kanskje er det mulig å optimere fremre og bakre motor og får noen kilometer - kanskje. Hva f... vet jeg? Hvorfor kan ikke Jaguar fortelle oss hva fakta er og hva de planlegger fremover? Det er fullstendig ubegripelig for meg at ikke flere presser dem på dette. En ting er de som har bestilt en ting og fått noe annet. En annen ting er at det omsettes bruktbiler som enten har eller ikke har en skjult rekkevidde reserve. Jeg ville vært eitrende forbanna om jeg hadde solgt bilen og Jaguar dagen etter forteller lykkelige eiere at det kommer 5 mil gjennom lufta.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

#478
Ok, nå ringer jeg Jaguar og noterer etter beste evne, rett inn her :police:

Her er min telefonsamtale;-) Jeg har notert, og skriver, NÅ, med en gang. Litt sleipt, men ikke sleipere enn selgeren.

Hei Vil høre på en i-pace..bla bla bla..

Jeg fortalte at når jeg hadde konfigurert hadde min bil kostet 665k, selger kunne fortelle at de hadde lagt på 50k, fra 01.10.2018. De hadde en demobil inne som kunn hadde gått 2-3000km og den kunne jeg få omgående for 898.000Nok,. Litt mer enn hva jeg forventet sa jeg, men han refererte til de 50.000kr som bilen hadde steget med. Hva får jeg på denne bilen contra HSE LE som det står på sidene deres at dere selger for 810k? Nei det var samme bilen + det den har steget, og man fikk den nå i stedet for i sommer. Tror jeg venter til sommeren, når i sommer? Nei, nei det er bare estimater som vi bruker kvartalsvis..
(Så grunnen til at jeg ringte ;)) Hvor langt kan man kjøre med denne bilen da? Etter den nye standaren?
Selger: Når vi lader den opp, så står den på 460km.
Men hvor langt kan man kjøre med den i praksis?
Selger: Du kan kjøre den "gode-400km".
Sånn ca?
Selger; 430-440km.

(Trodde at S var steget 50k, SE 25k, og HSE 0?)
E; Selger sa at rekkevidde variert med hvor hardt jeg kjørte og hvor kaldt det var, men at bilen stilte seg inn etter min kjøremåte..

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jorgen.jevne

#479
Sitat fra: JorEl på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:33
Selger: Du kan kjøre den "gode-400km".
Sånn ca?
Selger; 430-440km.


Ref hva man leser her inne, så sitter da altså selgeren og lyver deg rett i fjeset (betryggende) og vier ingen tid til å drøfte de åpenbare usikkerhetene som foreligger?

Sitat fra: gr på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:17
Gud forby en standard man faktisk kunne klare å overgå på en varm dag med vinden i ryggen...  ::)

+1 på den. Helt utrolig at bilbransjen får "lov". Spesielt mtp alt som er rullet opp nå fra Tyskerne, er det overrakende at det ikke blir hardere tak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA