Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 101057 ganger)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5476
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #300 på: søndag 07. oktober 2018, klokken 21:20 »
Reduserer man forbruk med Chill på Tesla?
I utgangspunktet ikke. Det reduserer maks effekt og pådraget ved en gitt bevegelse av pedalen. Gjør det litt lettere å kjøre rolig.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5476
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #301 på: søndag 07. oktober 2018, klokken 21:23 »
Det er jo kraftig redusert efektuttak, kollegaen min som kjører S70D mener at chill gir bedre økonomi.
Det gjør det nok enklere å kjøre økonomisk, men man kan fint kjøre like økonomisk i normal mode.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1812
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #302 på: søndag 07. oktober 2018, klokken 21:25 »

Jeg hadde sikkert skjønt hva du ville frem til om du skrev hvilken bil han kjørte.

Ja det hadde sikkert hjulpet  :)

Var en Ampera-E. Har fikset opp i originalinnlegget.

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 403
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #303 på: mandag 08. oktober 2018, klokken 22:42 »
2019 P100D
2019 3P-

HelectriC

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1058
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #304 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 07:07 »
Ikke noe bra reklame for iPace  :-[
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

RayBomb

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
  • To Infinity and Beyond
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #305 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 07:38 »
Ikke noe bra reklame for iPace  :-[
Ot, artig nick HC


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:13.12.19): 19C_19.46.4-458817
⚙️ Kart(upd:13.01.20): 08.030.0103.0151

HelectriC

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1058
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #306 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 08:55 »
Ikke noe bra reklame for iPace  :-[
Ot, artig nick HC

Føles som du kjenner meg IRL? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2044
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #307 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 10:26 »
Dekk\felg tror jeg nok er ei stor ulempe for I-Pace. Ser på Teslan min at forbruket synker med 5-10% bare ved å bytte fra Goodyear RS-A2 helårsdekkene som er standard til Nokian R2 piggfrie vinterdekk. Ved rundt 5C er forskjellen horribel og R2 kan bruke opptil 20% mindre. Disse har samme dim. Om du går opp til 20" kan ting bli enda værre. Dekk har mye mer å si for rekkevidda enn mange tror. Litt ekstra luft i dekkene gir og noen prosent mer rekkevidde.

Prøv I-pace med 18-19" med Nokian R2\R3 med litt ekstra luft i og folk vil nok bli overraska over hvor mye det har å si.
Tesla Model S siden Desember 2013 :)

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 522
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #308 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 12:03 »
Helt enig med "Cowboystrekk". Nokian r2 gir minst 5-10% prosent mindre forbruk enn sommerhjul på alle bilene jeg har eid. Tesla S, MB Belectric og BMW i3.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

Sarepta

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 119
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #309 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 13:20 »
I følge denne artikkelen innrømmer Jaguar for første gang - så vidt jeg har sett - at bilene som leveres ut er uten den rekkevidden som har vært lovet: https://www.side3.no/motor/test-jaguar-i-pace-6691304

Det er bra at de omsider innrømmer det, og bra dersom det er sant at de har planer om å gjøre noe effektivt med det. For meg er det desto mer gåtefullt at den ene dårlige testen etter den andre har fått passere uten annet enn taushet fra Jaguar. Det er dessuten merkelig at mange av kjøperne ser ut til å ha vært villig til å akseptere eller bortforklare den rapporterte mangelen. Hadde det manglet 50 hestekrefter eller ett sekund fra 0-100 hadde nok pipa hatt en annen lyd.

Ketil Monssen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #310 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:14 »
Spørs om ikke han refererer til oppdateringen som kom for noen uker siden.. Etter det jeg har forstått så er det bare estimeringen/visning av forbruk som ble endret her. Vi får krysse fingrene for at det blir forbedringer på forbruket

RuneW

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2334
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #311 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 15:41 »
Vi får krysse fingrene for at det blir forbedringer på forbruket

Det jeg lurer på er hvordan de skal få til en (dramatisk) forbedring av forbruket. Det er vanskelig å tro at "feil på software" skal kunne lastes for dette.
TM3 LR AWD

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1812
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #312 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 16:05 »
Det kan alltids være litt å hente på styring av motor samt styringen av temperatur på batteri. Kan være at Jaguar forsøker å holde batteriet innenfor en unødvendig trang temperaturkorridor. Med tanke på maks rekkevidde trenger du ikke øke temperaturen på batteriet nevnverdig før du er godt under 50% gjenstående. Et for kaldt batteri kan dog sette begrensninger for hvor mye effekt man kan ta ut.

Kan også være at gjenstående kapasitet, når instrumentene viser 0%, er unødvendig stor. Ampera-E har et ok system synes jeg. Der viser instrumentene ned til 20km gjenstående. Deretter vises ingen ting. Jaguar kunne gjort noe tilsvarende. Når det er ca 5% estimert gjenstående av batteri (tilsv rundt 20 km), vises verken gjenstående prosent eller gjenstående km. Slik det er nå tipper jeg det er minst 10 km igjen før bilen stopper, men i og med at dette ikke kan avleses så vil folk ikke se den reell rekkevidde (Jmfr Teslabjørn sine tester). 

Noen dramatisk forbedringer er jo ikke dette, men legg til effekten av at nesten alle har 20-22 hjul så kan det fort bli en del % bedring i rekkevidde.
« Siste redigering: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 16:07 av Tellus »

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2907
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #313 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 16:36 »
En ting med Jaguaren er jo guess-o-meteret. Rekkevidden som GOM oppgir vil jo variere voldsomt basert på noen hemmelige algoritmer og kan være ekstremt uforutsigbar såvidt jeg forstår fra videoer og tester. Tesla sin rekkeviddevisning er fast basert på en konstant.

Prosentvisningen av SOC vil vel derimot være ganske forutsigbar. Mange Tesla-eiere foretrekker %-visning istedetfor rekkeviddevisning, og man kan velge selv men kun én. Man har den også på Jaguar, kamuflert som en slags gammeldags bensinmåler i IC, uten presise tall utover 1/4, 1/2, 3/4, men det er gjettet rekkevidde som dominerer i displayet.

Det siste jeg ikke har fått klarhet i er om Tesla og Jag beregner forbruk på lik måte?

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1610
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #314 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 17:29 »
En ting med Jaguaren er jo guess-o-meteret. Rekkevidden som GOM oppgir vil jo variere voldsomt basert på noen hemmelige algoritmer og kan være ekstremt uforutsigbar såvidt jeg forstår fra videoer og tester. Tesla sin rekkeviddevisning er fast basert på en konstant.

Prosentvisningen av SOC vil vel derimot være ganske forutsigbar. Mange Tesla-eiere foretrekker %-visning istedetfor rekkeviddevisning, og man kan velge selv men kun én. Man har den også på Jaguar, kamuflert som en slags gammeldags bensinmåler i IC, uten presise tall utover 1/4, 1/2, 3/4, men det er gjettet rekkevidde som dominerer i displayet.

Det siste jeg ikke har fått klarhet i er om Tesla og Jag beregner forbruk på lik måte?

Jeg så en som skrev at Tesla kun beregner forbruk når bilen står i D. Jaguar regner forbruk uansett. Dvs snittforbruk øker når bilen står parkert.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X