Kona: Medieomtale, tester, o.l.

Startet av Gordon Retriever, man 23. jul 2018, kl. 21:44

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: AndersK på tor 26. jul 2018, kl. 02:29
Det er ingenting sammenlignet med den jævlige gråfargen som bilen viser seg å ha. Den er ikke i nærheten av de tidlige bildene som dukket opp av bilen i denne fargen og det er nesten som man føler seg lurt.
Jeg synes den ser ut akkurat som forventet og var en god grunn for å velge noe annet.
Foreløpig er den giftgrønne en favoritt, møtte den på veien i går
Har selv valgt Dark night

tugit

Sitat fra: Kamuflars på ons 25. jul 2018, kl. 23:26
Er det forresten bare meg, eller ser plastikken og skinnet i pressebildene betydelige gråere/lysere ut enn på de offisielle bildene fra Hyundai? Hyundai Norge skriver at skinnsetene skal være svarte, men på pressebilene ser de mer grå ut.

Enig i at disse ikke kan kalles svarte, men pressebilene kan jo ha en lysere tone på setene enn hva kundebilene kommer med. Seter, ratt og dashbord vil nok komme i en betydelig mørkere tone enn hva vi nå ser hvis man tar utgangspunkt i de offisielle bildene. Krysser hvertfall fingrene for det.

Kamuflars

Sitat fra: tugit på tor 26. jul 2018, kl. 09:07

Enig i at disse ikke kan kalles svarte, men pressebilene kan jo ha en lysere tone på setene enn hva kundebilene kommer med. Seter, ratt og dashbord vil nok komme i en betydelig mørkere tone enn hva vi nå ser hvis man tar utgangspunkt i de offisielle bildene. Krysser hvertfall fingrene for det.

Det gjør jeg også! Synes også perforeringen i skinnsetene på de offisielle bildene er mye penere enn den i pressebilene. Men etter å ha sett litt nøyere på bildene fra testene, så er nok ikke pressbilene helt like det som vil leveres i Norge, og det ser ut til å være variasjoner innad blant pressebilene også. Motor.es sitt eksemplar hadde jo for eksempel det gyselige lysegrå og lyseblå interiøret, og noen av dem har tydeligvis ikke ventilerte seter heller.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Spajderman

Setene i el-versjonen er vel helt like de som sitter i fossil-versjonen, de kan jo beskues hos de fleste forhandlere i det ganske land!

Kamuflars

Sitat fra: Spajderman på tor 26. jul 2018, kl. 10:00
Setene i el-versjonen er vel helt like de som sitter i fossil-versjonen, de kan jo beskues hos de fleste forhandlere i det ganske land!

Nei, det tror jeg ikke, fossil-Konaen har blant annet kontrastpiping, noe el-Konaen ikke har. Men nå beveger vi oss kanskje vel langt fra trådens formål!? ;)
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på tor 26. jul 2018, kl. 08:53
Det er ingenting sammenlignet med den jævlige gråfargen som bilen viser seg å ha. Den er ikke i nærheten av de tidlige bildene som dukket opp av bilen i denne fargen og det er nesten som man føler seg lurt.
Jeg synes den ser ut akkurat som forventet og var en god grunn for å velge noe annet.
Foreløpig er den giftgrønne en favoritt, møtte den på veien i går
Har selv valgt Dark night
AndersK, disse grå biledene så vi allerede tidlig i år, flere måneder før vi skulle konfigurere.
Her er en artikkel fra mars.
https://www.carannouncements.com/2019-hyundai-kona-electric/
Mange "elsket" denne fargen, lurte på hva den het, og om den kom til Norge.
Vi har vel lenge diskutert denne Galactic Grey.
Og hvis du hadde tatt et googl-søk "Kona EV Galactic Grey"
https://www.google.no/search?safe=off&client=opera&hs=SsJ&biw=1366&bih=658&tbm=isch&sa=1&ei=nYZZW5bAD8fi6ATYxojICA&q=kona+ev+galactic+grey&oq=kona+ev+galactic+grey&gs_l=img.3...325679.327085.0.327342.9.9.0.0.0.0.68.486.9.9.0....0...1c.1.64.img..0.0.0....0.ME15XgZEu5o
Så hvis noen ble overrasket over at den faktisk ser grunningsgrå ut, så har de nok ikke googlet nok bilder.

Knut.Aulie
Jeg er helt enig med deg. Galactic Grey er akkurat slik vi forventet den skulle være.
Også enig om at for meg er nå Acid Yellow blitt favoritten.
Lenge vekslet jeg mellom Ceramic Blue og Acid Yellow. Men hver gang jeg så en Ioniq på veien som hadde farge i den retning, så var den litt meh! Så jeg landet på Ceramic Blue.
Men etter alle de pressebildene og videoene jeg har sett av Kona EV i Acid Yellow, så digger jeg den fargen mest av alle.

Limodriver

Fargen på de grå pressebilene er veldig forskjellig fra fargen som fremkommer i konfiguratoren. Da jeg spurte Hyundai om det var mulig å se fargeprøve eller bilde av galactic grey fikk jeg til svar at en måtte se på fargen i konfiguratoren.

Slik fargen fremkommer i konfiguratoren ser den ut som stålgrå metallic (en farge de fleste bilprodusenter har i en eller anne variasjon) heller enn grunningsgrå.

emmern

Sitat fra: Limodriver på tor 26. jul 2018, kl. 10:54
Fargen på de grå pressebilene er veldig forskjellig fra fargen som fremkommer i konfiguratoren. Da jeg spurte Hyundai om det var mulig å se fargeprøve eller bilde av galactic grey fikk jeg til svar at en måtte se på fargen i konfiguratoren.

Slik fargen fremkommer i konfiguratoren ser den ut som stålgrå metallic (en farge de fleste bilprodusenter har i en eller anne variasjon) heller enn grunningsgrå.

Dette er problematisk, for skjermen til den gjengse bruker er ikke kalibrert, og skjermer er RGB, ikke CMYK. Så du vil aldri se den virkelige fargen slik den fremstår. De fleste har real life fargeprøver!
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Ragged_Glory

Det er neppe skjermen det kommer an på... Her er bildet fra konfigurasjonen:

og her er den Tesla-Bjørn testet:

Selv synes jeg fargen er ok, men konfigurasjonsfargen er misvisende.

K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

emmern

Ja det er ganske alarmerende. Det ser jo overhodet ikke ut som samme farge i det heletatt. Er du sikker på at det ER samme farge  :o

Jeg uttalte meg på generell basis også. Det jeg sa gjelder alt.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Spajderman

Sitat fra: Kamuflars på tor 26. jul 2018, kl. 10:10
Sitat fra: Spajderman på tor 26. jul 2018, kl. 10:00

Nei, det tror jeg ikke, fossil-Konaen har blant annet kontrastpiping, noe el-Konaen ikke har. Men nå beveger vi oss kanskje vel langt fra trådens formål!? ;)

De har mulighet for kontraststriping ja, det betyr jo ikke at allr har det. Setene i fossilkonaen som stod hos min forhandler ser iallefall klin like ut som de som er på Teslabjørn-videoen. For øvrig helt enig at vi har beveget oss langt off topic...

dudeldei

Bruker man ca 350.000,- på en bil, så bør man vel ta turen til forhandler og se på fargeprøver IRL? Er vel til og med normalt å gjøre når man skal kjøpe et malingspann til 500,- :P
Jeg hadde iallfall ikke stolt på fargen på et bilde jeg kun ser på skjermen.

AndersK

Sitat fra: dudeldei på tor 26. jul 2018, kl. 11:40
Bruker man ca 350.000,- på en bil, så bør man vel ta turen til forhandler og se på fargeprøver IRL? Er vel til og med normalt å gjøre når man skal kjøpe et malingspann til 500,- :P

Som du ser er det andre her inne som har etterspurt fargeprøver og ikke fått det. Jeg ble ikke presentert fargeprøver når jeg skrev kontrakten, dermed hadde jeg bare bildet i konfiguratoren å støtte meg på. Og om du ser på bildene til Ragged_Glory ser du at fargen er dramatisk ulik i virkeligheten kontra bildet man ble presentert når man skulle velge farge på dataen.

Jeg finner det merkelig at dere gidder å diskutere dette, man må være relativt svaksynt for å ikke se det.

trykkertor

Sitat fra: Ragged_Glory på tor 26. jul 2018, kl. 11:24
Det er neppe skjermen det kommer an på... Her er bildet fra konfigurasjonen:

og her er den Tesla-Bjørn testet:

Selv synes jeg fargen er ok, men konfigurasjonsfargen er misvisende.
Konfiguratoren er mer et "Studio"-bilde.
Bjørn sitt er tatt i sterkt sollys, og bildet er noe overeksponert.

Sammenligen de to bildene og se på felgene.
Mørker du ned Bjørn sitt bildet slik at felgene på begge bildene er like, så begynner fargen å ligne mer også.
Men som det blir nevnt. Å sitte å vurdere farger på ukalibrerte skjermer gir ikke helt mening.

Se bare forskjellen på real life bilder av Ceramic Blue, versus det reklamemateriellet den kom med i starten.

Limodriver

Sitat fra: dudeldei på tor 26. jul 2018, kl. 11:40

Jeg forespurte flere forhandlere, Hyundai kundeservice og Hyundai sentralt. Alle henviste til konfiguratoren for å se fargen. Det er noe forunderlig at den eneste fargen som Hyundai ikke har fargeprøve på er den som de ikke krevde pristillegg for. De andre fargene er mye likere sammenlignet bildene og konfigurator enn pressebildene og konfigurator av galactic grey. Dette forutsetter selvfølgelig at pressebilene er av galactic grey av farge.

Dersom pressebilene er galactic grey kommer jeg til å klage til forbrukermyndighetene. Fargen fremstår vesentlig annerledes enn i konfiguratoren og når jeg har gjort flere forsøk på å få se fargeprøve og er henvist til konfiguratoren må det være likhet mellom konfiguratoren og reell farge. Farge på bil er en ikke uvesentlig "egenskap" ved en bil og en så stor forskjell vil trolig utgjøre en mangel i kjøpsrettslig forstand.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA