Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil fungerer IKKE som feriebil!

Startet av EV-FTW, søndag 22. juli 2018, klokken 13:58

« forrige - neste »

Smiling when sailing

Helt uenig med deg og overskriften din. Det funker ikke for deg, ok. Kanskje heller ikke for flestparten av nåværende befolkningen, greit nok. Men det er fortsatt mange som faktisk nyter sin elbilferie. 7.år på ferie med gammelleafen og opplevelsen har faktisk blitt bedre hvert år. I år var første år uten å måtte lade på camping stikk eller 3kW i det hele tatt (ingen ladekø heller). Det eneste vi savner den gamle Caravellen våres for er bagasjerom og seteplasser. For en familie på fem er Leafen rett og slett litt trang. På den andre siden kjørte besteforeldre med 4 barn på ferie til Toscana i en BOBLE med overnatting hver 250-400 km, men det var for 60 år siden. De var også glade i sin "frihet".  Hvis du virkelig vil være fri i dag, la mobilen din ligge hjemme og dra på ferie til fots. Friere kan du nesten ikke bli uten å dø. For all del er jeg enig med deg at ladeinfrastrukturen burde bli bedre. Alle bensinstasjoner burde også tilby lademuligheter i tillegg til mat. Men jeg er sikker på at det kommer. Det er jo masse å tjene på elbilister som ikke vet hva de skal gjøre mens de venter.
Forresten er jeg også uenig i mye du skriver ellers i innlegget fra å kjøre bestandig over hastighetsbegrensning til overdreven batterioveroppvarmingsangst. Klart koster varmen kapasitet. men det er bare batteriet.. Ved å kjøre fortere øker du sannsynlighet for fatale konsekvenser for deg og dine medmennesker, det er det jeg ville tenke over i stedet for batteritemperatur. Så bra at du kjørte elbil på ferie og holdt deg derfor under hastighetsbegrensningen :-)

Beklager OT delen i innlegget men jeg synes det er altfor utbredt at folk skryter av å bryte hastighetsbegrensningen og alle samtykker eller er stille. Jeg har også kjørt og kjører noen gang over begrensningen, men det er et skam for meg selv om det ikke har hatt konsekvenser jeg vet om. Jeg prøver sä godt jeg kan å unngå å bryte begrensningen og elbilen hjelper meg med dette. Av og til kjører jeg bak noen som kjører langt under begrensningen og blir så klart sint over at min ankomsttid kommer til å avvikke fra det jeg hadde kalkulert, men så er det fult lovlig å kjøre under begrensningen og personen som gjør det har sikkert sine grunner. Om det er tekniske årsaker eller ikke er irrelevant. Jeg burde lære meg å kalkulereinn mer tid på alle kjøreturer ellers må jeg leve med konsekvensene av å være forsinket. Muligens har han intensjoner om å slippe meg forbi ved neste anledning... Men forbikjøring i lavere hastigheter enn 80 er som oftest relativt lett med en Leaf og ofte finner jeg derfor ikke ut av dette. Og hvis noen kjører på hastighetsbegrensningen som vises i min bil er det ingen grunn for meg å kjøre forbi da holder jeg 50-100 meter avstand og slapper av. Dette gjelder så klart bare under optimale kjøreforhold...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

EV-FTW

Hei Smiling when sailing.
Innlegget mitt er satt på spissen for å skape litt debatt, for det er ikke til å legge skjul på at det også er mange som er ensporet overpositive til alt ved elbil.

Folk er forskjellige, men noen ting er fakta, som ikke kan kostes under en stol, andre ting er mer subjektive. .

1. Batteritemperatur på Leaf 30 og 40 er en stor utfordring på lengre turer. Og setter en klar begrensning på både lengde og kjøreglede. Og det viser seg jo at Leaf 30 sliter med at batteriet tapper seg fortere, så det er en reel frykt.

2. Ladenettverk er for dårlig i dag. Det kommer flere biler på veiene, og ladere begynner å falle godt etter. Det er ikke kjekt å stå fort i en time kø for å lade. Dette skjedde flere ganger på turen min, og viser nok bare starten på et potensielt problem.

3. Trafikken, om det er på motorvei eller i 80 soner, flyter i 10 over fartsgrensen. Ved å putre rundt i elbil i 90-100 på motorvei som har 110 sone, blir man til irritasjon for andre. Heldigvis er det to felt, så folk kan ta forbi.
Verre er det på E18 og E39 der det er 80 soner og noen plasser 90 soner, uten mulighet for å ta forbi. Da lager man kø med elbil, eller fossil bil, om man ligger i fartsgrensen på spedometeret, eller enda verre om man legger seg 5-10 under. Jeg vil da påstå at du utgjør en større fare i trafikken enn å følge flyten!


Å kjøre mellom 20 og 30 mil med Leaf på en dag er null stress. Men når strekket ble 60 mil, så faller bilen gjennom. Det er ikke kjekt å stoppe hver 2 time for å lade. Det er ikke kjekt å se batteriet ligge på rødt. Det er ikke kjekt å stå i ladekø. Det er ikke kjekt å høre ungene mase.

Klart med en Tesla eller Ampera-e som klarer 40 mil uten å lade, så blir det en helt annerledes opplevelse.

Men, slik det er i dag er det ikke biler med slik rekkevidde i en prisklasse for folk flest. Og Opelen er jo omtrent umulig å få tak i til en normal pris den og.
Så da vil jeg fortsatt påstå at til lengre ferieturer fungerer flesteparten av dagens elbiler dårlig, og friheten vekke.

Men ja, skal jeg nyte absolutt frihet, så setter jeg meg på Harleyen og kjører der vinden (eller hva du vil) fører meg:)
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Carl Anton Stenling

Leaf-utgavene som finnes i dag er nok ikke egnet for tradisjonell bilferie hvor man kjører rundt 50 mil om dagen.
Strømforbruket er litt for høyt og ladehastigheten alt for dårlig. Samtidig er hurtigladekapasiteten i Norge sprengt.

Har forhåpninger til at 60 kWh-utgaven som kommer snart blir første Leafen man kan dra på bilferie med.
For min egen del står jeg i kø for Model 3 nettopp pga. at Tesla har systematisk fått på plass egenskaper for langkjøring.

30 kWh/40 kWh-utgavene av Leaf kan derimot være egnet for mellomlange reiser, f.eks. til hytta eller mellom byene på Østlandet. Her må vi altså skille mellom langkjøring og bilferie.

For spesielt interesserte er det selvfølgelig alltid mulig å legge ut på bilferie med dagens Leaf-modeller, men det blir utelukkende for entusiaster.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Sele

Leaf fungerer i hverdagen hjem jobb og diverse kjøring etter jobb. Leaf som feriebil har jeg aldri tenkt tanken det må være for spesielt interesserte.

casall

Hva skjer egentlig dersom Leaf 30kwh batteriet blir varmt og når de rød strekene? Er det bare at det sliter på batteriet, og at hurtigladingene vil gå tregere? Er det andre ting som kan skje? Kan bilen stoppe fordi batteriet er blitt for varmt? :D

hma

#21
Dette er tråd for Leaf 1.0 (2010-2017), jeg kommenterer med utgangspunkt i Leaf 2.0 (2018), så dere får eventuelt ha meg unnskyldt.
Med fasit i hånd kan jeg glatt tilbakevise påstanden i overskriften.

I sommer har familien kjørt 2500km med Leaf 2018. På turen brukte vi skiboks på taket (420 liter). Der fraktet vi lavvo, soveposer, turutstyr, tomme sekker og fiskestang. Bagasjerommet på Leaf er best i klassen (435 liter) og svelget enkelt unna all vår bagasje for fire uker på tur.

Selv med skiboks på taket var ikke forbruket høyere enn 171Wh/km på vei nord i regntungt og kaldt vær, mens det på vei sør var 162Wh/km. Da var det varmt i været og veiene tørre. Med skiboksen ned fra taket gikk forbruket på blandet kjøring ned til 144Wh/km.

Dagsetapper på 350km gikk med kun én hurtigladestopp på ca 50 minutter. I løpet av den tiden rakk vi såvidt å spise lunsj. Dagsetapper på 500km tok to hurtigladestopp på tilsammen 1t og 40 minutt, ett for lunsj og ett for middag. Det er ikke til å stikke under en stol at manglende batterikjøling hemmer Leaf ved andre hurtiglading på samme dag; ladetiden dobles! For øvrig planla vi alltid slik at vi hadde 25-40km margin ved ankomst lader.

Familien har kjørt samme tur flere ganger tidligere i Tesla Model S (ca 900 liter bagasje). Kan si så mye at det ikke er noen praktisk forskjell mellom å bruke Model S eller Leaf med skiboks (totalt 855 liter). Leaf gjør nøyaktig samme jobb, bare til halve prisen.

Oppsummert:
Som feriebil er Leaf et meget godt valg og anbefales! Nye Leaf har stort nok bagasjerom til å romme alt en familie har behov for på ferie. Om plassen er knapp suppleres med skiboks, nye Leaf er nemlig godkjent for taklast inntil 35kg (boksen veier 15kg, så man får 15-20kg netto last på taket).

Ferie handler i stor grad om å ha god tid, stoppe langs veien og se seg omkring, så litt lang ladetid har sånn sett ingen praktisk betydning.
Om man derimot tenker at en feriebil er en frakter som går non-stopp fra Norge til Spanias solkyst, uten å oppleve noe langs veien, er en Tesla rett valg.
Bruker man f.eks. en 30kW Leaf er bagasjerommet bittelitt mindre, men fortsatt bra nok. Med tanke på at det finnes hurtigladere omtrent over alt (selv i Nord-Norge kjører man sjeldent lengre enn 50km mellom ladere), er det ikke noe problem å forflytte seg like raskt som med bruk av Leaf 2018.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA