Estimering av ladestasjonsbehov/ladekøer

Startet av Charosl, lør 21. jul 2018, kl. 08:38

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: stefse på lør 21. jul 2018, kl. 17:27
Såfremt ikke Audi/Porsche eller noen andre setter i gang med å bygge ut 150kW+ ladere i et voldsomt tempo, vil hurtigladenettverket bli et ikke uvesentlig drawback for biler som i-pace, e-tron og bmw I modeller.

... og her kommer hva jeg skrev om tidligere i tråden:
Sitat fra: Amoss på lør 21. jul 2018, kl. 09:44
For de øvrige elbilene så er Ionity nettverket nå i gang med å bygge ut ett eget CCS nettverk (forstår det slik at de ikke vil tilby Chademo?) som ser ut til å ville kopiere Tesla's nettverk både med hensyn til plasseringer, avstand mellom stasjonene og antall ladeplasser pr. stasjon. Gjennomføringevnen til disse gjenstår det å se, men om de gjennomfører det de sier de skal innen en rimelig tid bør dette kunne bli like bra - på godt og vondt - som Teslas nettverk.

http://www.ionity.eu/ionity-en.html#whoweare
Sitat
IONITY is the joint venture of BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and the Volkswagen Group with Audi and Porsche.

Så jo, de er altså igang. Og da ikke bare 150kW, men 350kW. Men hvor raskt dette vil bygges ut vet vi så langt ikke. Men som du er inne på så har de ett forsprang å ta igjen, og disse produsentene som er nevnt har alle hver for seg mer ressurser tilgjengelig enn Tesla, så de BURDE klare å etablere ett akseptabelt nivå innen rimelig tid.
Model S 85D

Vollis47

I denne og andre tråder synes det som om dere glemmer yrkesbiler og deres behov for lading i løpet av arbeidsdagen. Både i by og bygd vil håndverkernes servicebiler og diverse varebiler ha behov for en hurtiglading eller to i løpet av arbeidsdagen. De hurtigladerne disse trenger vil stort sett være tilgjengelig for helgekjørerne. Så ENOVA og andre trenger å foreta en vurdering av hvor slike hurtigladere bør lokaliseres. Samt sørge for mange nok ladere på hver plass.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: Vollis47 på lør 21. jul 2018, kl. 18:56
I denne og andre tråder synes det som om dere glemmer yrkesbiler og deres behov for lading i løpet av arbeidsdagen. Både i by og bygd vil håndverkernes servicebiler og diverse varebiler ha behov for en hurtiglading eller to i løpet av arbeidsdagen. De hurtigladerne disse trenger vil stort sett være tilgjengelig for helgekjørerne. Så ENOVA og andre trenger å foreta en vurdering av hvor slike hurtigladere bør lokaliseres. Samt sørge for mange nok ladere på hver plass.

Helt glemt er de nok ikke, selv om jeg skal innrømme at de nok kom litt i bakleksa i denne debatten.

Regner med at svært mange av de bilene som er "på gjennomreise" er yrkesbiler/biler brukt i jobbsammenheng. Ut over dette var utgangspunktet for *denne* debatten fremtiden med elbiler med god rekkevidde. Regner med at de fleste håndverker-/service-/bud-biler i lokalkjøring vil klare en arbeidsdag uten etterlading - utover saktelading i lunsjpausen eller lign.(?) samt over natta mellom arbeidsdagene - når bilene har en rekkevidde på opp mot 40 mil eller mer.

Men de som har kjøring (tilnærmet) 24/7 (f.eks. Taxi) og derfor ikke kan basere seg på kun saktelading skal jeg innrømme at også jeg har glemt bort her ja.
Model S 85D

SveinJ

Det er vel slik at ikke alle som skal til Trondheim starter i Oslo! Ettersom mengden biler øker så utvikles også behov for hurtiglading langs alle ferdselsårer. Det hjelper ikke mye om du har 40 mil rekkevidde når du må stå i kø sammen med alle de andre som også må lade, uansett hvor de kommer fra. Dess lenger rekkevidde, dess langer ladetid. Enjoy!
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

jkirkebo

Sitat fra: 1317142119 på lør 21. jul 2018, kl. 14:08
De vil være for turister, ja, men de er avhengige av lokal bruk - akkurat som hurtigladerne i Oslo som er i bruk nesten 24/7. Hurtigladere krever lokal bruk for å være lønnsomt.

Laderne i Oslo er mye brukt fordi mange med elbil baserer seg på lading på offentlige ladestasjoner da de ikke har egen parkeringsplass med lademulighet. Det er neppe tilfelle lengre ut på bygda...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kristian O

Sitat fra: SveinJ på lør 21. jul 2018, kl. 22:13
Dess lenger rekkevidde, dess langer ladetid. Enjoy!
Nei! En tenkende elbilist lader det han trenger for å komme til målet eller til neste lader. Ingenting som stopper en med et nesten tomt 100 kWh batteri fra å lade f.eks i kun 10 minutt om det er nok til å komme fram. Har gjort tilsvarende sjøl mange ganger, og har ingen planer om å stoppe med det.

Et overveldende fleirtal av mine hurtigladinger med vår Kia Soul er på 10 minutt eller mindre, sjølv om bilen da har mindre enn halv tank.
Med teslaen vår er det samme praksis; kjører ofte videre med halv tank.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

hanche

Men du er jo en erfaren elbilist. Ferske elbileiere er mye mer engstelige for ladestatus, og tenderer til å lade mer enn nødvendig. Jeg vet at jeg selv gjorde det i starten. Er ikke helt kommet over vanen ennå, etter et par år.  :)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

turfsurf

Sitat fra: Nasatech på lør 21. jul 2018, kl. 09:29

Tesla bygger ut sine ladere fortløpende og det er mange av laderne jeg bruker som har fått lagt til nye punkter i år.

Fordelen med Tesla er jo nettopp ladernettet og at det er gratis å lade :)
Lier, Lillehammer, Lyngdal og Gol er vel noen av stedene som er mest kjent for kø på Tesla laderne. Men de har vært flinke å utvide og bygge nye i det siste, så akkurat nå er situasjonen mye bedre enn den var for ett år siden.

Jeg har kun stått i kø en gang med Tesla, men sett kø på Gol mange ganger. Mindre kø i utlandet ja. Blir spennende å se hva som skjer når Model 3 kommer, jeg tipper den kommer til å selge vesentlig bedre i f.eks Tyskland.

Når det gjelder andre elbiler, så er det risikosport. Kona brukte 5 timer på 25 mil (+800 høydemeter) med i3en for ett par uker siden. Brukte 4 timer på samme strekk med samme bil for 2 år siden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Charosl på lør 21. jul 2018, kl. 10:41Bare for å illustrere og demonstrere min uvitenhet... :

Hvis man antar følgende på en typisk utfartsdag:

50 stk skal kjøre Oslo - Trondheim en utfartsdag.
Med en rekkevidde på 35-50 mil vil de aller fleste føle behov for å lade minst en gang, avhengig av utetemperatur, unger, mat osv. Man ender da med pausebehov på Elverum, tiurkroa, Alvdal el.l.

Det jeg håper er at noen har sett inn i trafikkmønstre og tenkt på hvordan (om) elbil vil funke på typiske utfartsdager uten vesentlig fare for forsinkelser pga ladeutfordringer. First movers har nok en annen forståelse og tålmodighet enn vi som kommer etter den kvistede løypa.
Det vil ta tid før ladenettverkene er oppe på samme nivå som utbredelsen av bensinstasjoner, men vil vi komme oss dit? Ja, definitivt.

Det vil åpenbart være slik at hurtigladere settes opp for å dekke trafikkbelastningen. Så klart, det vil kunne hende at man får kø, men det vil etter all sannsynlighet være som køene på bensinstasjonene, med god flyt.

Ser man eksempelvis på de største ladestasjonene til Tesla, så har de ca 40 ladepunkter med til sammen 2900 kW, altså 2,9 MW. Det betyr at om du har 40 biler som står og lader, og hver skal ha 50 kWh, så vil i snitt 2900 kW / 50 kWh/bil = 58 biler bli ferdigladet hver time. Det betyr altså at det går i snitt 62 sekunder mellom hver gang en bil er ferdigladet, plugger ut og kjører avgårde. Og dermed er det slik at om man skulle havne i en kø med ti biler foran seg, så vil man ikke vente lengre enn omkring 10 minutter før man kan plugge inn. Når man da plugger inn er man ferdigladet på i snitt 40 / 58 x 60 minutter = 41,4 minutter. Er det ubeleilig å bruke 52 minutter på en 50 kWh lading? Jeg vil si ja, men det er ikke katastrofalt, og dette er ganske worst case.

Og det er viktig å huske at dette er med dagens ladere og batterier. Begge deler blir bedre, selv om det tar noe tid. Om man gikk opp til 322 kW lading, og byttet ut 40 ladepunkter med 2900 kW lading med 18 ladepunkter med til sammen 2900 kW lading, så ville ventetiden for å få plugget inn være uendret på 62 sekunder mellom hver bil i snitt, mens ladetiden ville falle til 18 / 58 x 60 minutter = 18,6 minutter. Da ville man være ferdigladet på ca 29 minutter, om man skulle komme som bil nr 10 i ladekøen. Det er ganske overkommelig.

Og dette er igjen ganske worst case. Normalen er i dag at man plugger inn med en gang, deler ikke lader og får 50 kWh på ca 30 minutter. Normalen med 322 kW lading vil være at man plugger inn med en gang, deler ikke lader og får 50 kWh på ca 10 minutter.

(Jeg kom for øvrig hjem fra Kroatia i går med min X100D. Jeg delte lader en gang i fem minutter. De 20-30 andre ladingene delte jeg ikke lader og fikk 100+ kW stort sett hele tiden.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SveinJ

Sitat fra: Kristian O på søn 22. jul 2018, kl. 00:01
Sitat fra: SveinJ på lør 21. jul 2018, kl. 22:13
Dess lenger rekkevidde, dess langer ladetid. Enjoy!
Nei! En tenkende elbilist lader det han trenger for å komme til målet eller til neste lader. Ingenting som stopper en med et nesten tomt 100 kWh batteri fra å lade f.eks i kun 10 minutt om det er nok til å komme fram. Har gjort tilsvarende sjøl mange ganger, og har ingen planer om å stoppe med det.

Et overveldende fleirtal av mine hurtigladinger med vår Kia Soul er på 10 minutt eller mindre, sjølv om bilen da har mindre enn halv tank.
Med teslaen vår er det samme praksis; kjører ofte videre med halv tank.

Men d må det faktisk være tilgjengelige ladere!
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søn 22. jul 2018, kl. 09:11
Lier, Lillehammer, Lyngdal og Gol er vel noen av stedene som er mest kjent for kø på Tesla laderne. Men de har vært flinke å utvide og bygge nye i det siste, så akkurat nå er situasjonen mye bedre enn den var for ett år siden.

Nja, for Lillehammers del har det ikke skjedd mye som avlaster den siste år. Det eneste er utvidelsen av Nebbenes fra 20 til 30 ladestolper, men det har neppe noen større innvirkning. Tror ikke det blir noe bedre på Lillehammer før Brumunddal åpner i løpet av neste år. Det bør hjelpe betraktelig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Nasatech

Sitat fra: jkirkebo på søn 22. jul 2018, kl. 11:14
Sitat fra: turfsurf på søn 22. jul 2018, kl. 09:11

Nja, for Lillehammers del har det ikke skjedd mye som avlaster den siste år. Det eneste er utvidelsen av Nebbenes fra 20 til 30 ladestolper, men det har neppe noen større innvirkning. Tror ikke det blir noe bedre på Lillehammer før Brumunddal åpner i løpet av neste år. Det bør hjelpe betraktelig.

Ja, ladere nærme byer og tettsteder vil alltid ha problemer så lenge de er gratis. Dette fordi noen «nisser» (unnskyld utrykket) tydeligvis enten står på retten sin (de sa gratis da skal det være gratis) eller har så dårlig råd at de må kjøre til en lader for å lade.

Jeg møtte en i Lier sist jeg var der. Jeg var på vei hjem fra Sørlandet og kom i prat med han på naboladeren. Han sa han bodde rett ved siden av og alltid lader på veien hjem så slapp han å lade hjemme. Det var to stykker i kø!! Jeg foreslo å gå rundt og se etter pant mens han først sto der og ladet. Det ble ikke godt mottatt ;)

Løve

En må ha mye fritid til overs hvis en velger å lade på en hurtiglader i stedefor å lade hjemme  ::)

Dampmaskin

Sitat fra: Løve på søn 22. jul 2018, kl. 13:03
En må ha mye fritid til overs hvis en velger å lade på en hurtiglader i stedefor å lade hjemme  ::)
Eventuelt har man ikke en hjemmelader. ::)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA