Har din bil egen stalker-app?

Startet av elekTrond, tor 19. jul 2018, kl. 04:17

« forrige - neste »

elekTrond

Snublet over en sak om "Ford Sync Connect". twitter.com/0xEnder/status/1019720165255131136
SitatJason Lindquist‏ @0xEnder               Jason Lindquist Retweeted Mlle Licious
  Holy shit. It appears @Ford is totally trash. (My dad will be smug about this.) Their "Sync Connect" package allows anyone who has your VIN (which can be read through the windshield) to track your car and driving habits:
  Jason Lindquist added,

SitatMlle Licious @MlleLicious  Just found out the car I drive from @Ford has an app that enables the car's location to be tracked. There are good reasons I might not want someone else who drives the car to know my location. Dealership laughed at my privacy concerns. This just seems wrong to me.  Show this thread
4:06 PM - 18 Jul 2018

Så, jeg klikket meg videre:
twitter.com/MlleLicious/status/1019331246185312256

"Hi . The issue is that anyone with access to the car can scan the vin and use the app. Therefore you can track each other. Lock the car etc. it's unnecessary imo. My ex doesn't need to know where I am just because we share a car for kids"

Scan the VIN? The one clearly visible through the windshield? Holy shit am I about to have a lot of fun clowning Ford owners around me.

No it's in the door and you have to be in the vehicle and sync it to accept. Could be ways around that. my issue is that anyone with the app enabled can track my location ,it seems. And I can't opt out. Genuinely terrifies me

FWIW, the Acura app is similar.

BMW requires a bit more but essentially the same risks apply.

And so on ... bla bla ...

Hvordan stiller dette seg ift. våres EU/EØS-biler? Hvilke muligheter har big data folka i og med din bil?
'13 Mjau

GrønnSvartfarge

Tenker at dette kommer inn under persondataforordningen (GDPR). Da vil det svi hvis de ikke rydder opp.

geear

Kan vel ikke stemme at det kun er VIN som skal til?

App til både e-Golfen og Model X-en har tracking, og som naturlig er så er det kun brukernavn og passord som skal til for å kunne logge inn på kontoen og tracke (Teslaen kan jo også både låses/åpnes og kjøres via app), men det kan disables/disconnectes enkelt i Teslaen. e-Golfen er jeg usikker på om har noe hurtigvalg, men den kan iallfall disconnectes fra Car-Net kontoen, for når du parrer bilen med konto må du være i bilen og gjøre noen aktive valg. Mulig man må opprette en ny Car-Net konto og koble den mot den for å fjerne andres tilgang, men det lar seg iallfall gjøre.

MrBacardi

Har ikke noe tro på at det finnes bilprodusenter nå i 2018 som lar noen hente ut data kun basert på VIN. Så tipper dette er en misforståelse av noe slag.

Men tidligere har det jo vært tilfelle, Nissan var jo gjennom nøyaktig dette i 2016-skandalen, hvor det holdt med kun VIN:
https://arstechnica.com/cars/2016/02/nissans-connected-car-app-offline-after-shocking-vulnerability-revealed/
https://www.troyhunt.com/controlling-vehicle-features-of-nissan/
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

elekTrond

@gr: for "vanlige" folk må du inn i bilen. Men hva med de uvanlige folka? Og bilprodusenten, som jo er glade i big data.
"No it's in the door and you have to be in the vehicle and sync it to accept. Could be ways around that. my issue is that anyone with the app enabled can track my location ,it seems. And I can't opt out. Genuinely terrifies me"

Har tenkt på dette helt siden jeg fikk trillingen for to år siden. Jeg var ikke klar over det da, men de franske søstrene har denne SOS-knappen, med eget sim-kort, mikrofon og høyttaler.

Si at du ønsker deg en (nogenlunde) ny bil, men krever å få være offgrid. Helst uten å finne fram avbiter eller sølvfolie. Har vi da igjen noen (el)biler å velge i?

*lese artiklene MrBacardi nettopp lenket til*
'13 Mjau

goggo

Sitat fra: elekTrond på tor 19. jul 2018, kl. 11:41
Si at du ønsker deg en (nogenlunde) ny bil, men krever å få være offgrid. Helst uten å finne fram avbiter eller sølvfolie. Har vi da igjen noen (el)biler å velge i?

Se der ja, der gikk Soulen min plutselig fra å være "utdatert" til å være framtidsrettet, på grunn av manglende app og data kommunikasjon :)

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

Orbit

Det tar 10 min og en fastnøkkel for å lobotomere en i3, dersom du ønsker det.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA