Klimaanlegg og bil vil ikke starte

Startet av begiljen, tir 17. jul 2018, kl. 18:52

« forrige - neste »

begiljen

Jeg har en 2013 (gen2) leaf jeg har kjørt i 4 år uten problemer, men i dag dukket første store problem opp. Et par minutter etter at jeg startet bilen i dag dukket det gule EVSE warning lyset opp, samtidig merket jeg at ac-anlegget ikke lenger kjølet. Etter ca 10 minutter stanset jeg bilen ved en bensinstasjon. Når jeg forsøkte å starte bilen igjen gikk ikke det. (Fikk bare melding om at jeg måtte trykke inn bremsen og trykke på startknappen, og 12volt lampen lyste).  Endte opp med å måtte sende bilen til nærmeste verksted, men for sent på dagen til at de rakk å se på det i dag.

Noen som har vært borti tilsvarende problem?
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

sylwester

Nei men klimaanlegget bruker hovedbatteriet så hvis den ikke vil starte pga sensorer som indikerer at noe ikke er 100% så har du nok kun 12v.. Du kunne prøve å koble av 12v noen minutter for så å se om den starter da siden de som henter bilen fra Nissan forsøker det før de tar bilen med seg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

JBS

Og det kan også være din 12volt batteri som er defekt.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

sylwester

Ja for uten 12v vil man ikke klare å fyre releet. Litt som med alle biler det
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Spenninga ser du med Leaf Spy.

Moralen er å ha startkabler i bilen.
Hvis batteriet er upålitelig vil jeg anbefale å ha en booster i bilen så man er selvhjulpet, da min erfaring er at batteriet kan være dårlig i ukesvis. Så kan det ta seg opp og fungere et par år til.
Jeg liker å lade det opp over natta på en intelligent lader, når det er tomt.

elekTrond

Fem-seks år gammal '13 modell lukter slitent 12V batteri ja. I trilling konker de ut etter 6-7 år, og da renner det på tråder om rare feil og lamper som blinker.

Når og hvordan lades 12V i Leaf? Som kontekst har trillingene et generøst lademønster, mens Ioniq/Soul har et mildt sagt suspekt regime hvor du bør sette hovedlysene på manuelt og konstant for å opprettholde et minimumsnivå av vedlikeholdslading av 12V batteriet. Dette er statistikk og observasjoner av feilmeldings-tråder her inne.

'13 Mjau

Vesterskog

Jeg har en rimelig grei intelligent lader, men for å optimalisere batteri bør det koples fra og den bør ha et døgn eller flere på gjøre jobben.

Er det uproblematisk å kople fra 12V for et par døgn?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

begiljen

Vi forsøkte å koble fra 12v batteriet noen minutter, men det så ikke ut til å løse problemet. Bilen er nå tatt inn på ett verksted, det første de skal sjekke ut er 12v batteriet, forhåpentligvis er det bare det det er noe galt med!

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

begiljen

Her kommer en liten oppdatering.

Det viste seg dessverre å ikke være en enkel fiks, 12volts batteriet var helt fint. Bilen rapporterer feilkode P0AA6, som tyder på en feil inne i hovedbatteriet (mulig lekasje i en eller flere battericeller). Nissan har hatt bilen på verksted i flere dager nå, og det virker som de har konkludert med at bilen skal på ett "batteriverksted". Forhåpentligvis blir det en endelig konklusjon på dette i morgen.

Bilen er forøvrig fra september 2013 (ikke juli slik det står i min signatur). Den er importert fra Spania, så batteriet skal være innen 5 års garantiperioden som importbilene skal ha på batteriet.

teralv

Jeg har hørt, gjentar HØRT, at man ALDRI skal koble fra det der 12 volt batteriet fra bilen.

Er det feil ?

Og en ting til, er det bare å smelle på en vedlikeholdslader på dette, mens det står på bilen og vedlikeholde det natta over sånn innimellom?
Jeg har og 2013 modell, men aldri opplevd noe slikt, men kan jo gjerne vedlikeholde det med lading for å være litt proaktiv i det minste.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

TB

Å koble fra 12V batteriet på de gamle PSA bilene før sikringen for hovedbatteriet var ute førte ofte til defekt DC-DC konverter.

På moderne biler, elektrisk eller fossil skal det ikkje være store konsekvensar å koble ifrå 12V batteriet. Eksempel som kan oppstå er: Kode for radio må tastes inn, klokke må settes på nytt, radiokanaler må lagres på nytt (Favoritter). Samme med andre minne funksjoner kan òg bli nullstilt.

Om utkobling av 12V  batteri ødelegger bilen vil bytte av batteri være ein avansert operasjon...

Sikker enkelte modeller som logger ein feilkode om strøm forsvinner, men det kan nok fjernes med diagnose instrument.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

begiljen

Fikk bilen tilbake fra verksted på fredag. En batterimodul/battericelle inne i hovedbatteriet måtte byttes ut, når det var gjort fungerte alt som normalt igjen. Testet bilen i helgen med noen lengere turer og hurtigladinger, alt ser ut til å fungere som det skal :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA