Venteliste nr

Startet av moby666, søn 15. jul 2018, kl. 17:47

« forrige - neste »

Limodriver

Problematikken rundt endagsregistrerte biler fra Tyskland er et veldig interessant spørsmål på flere områder.

Etter det jeg har forstått har endagsregistreringen å gjøre med EUs krav til gjennomsnittlig utslipp av solgte biler. Slik jeg ser det er det en ren manipulering av utslippstall for kjøretøysparken som faktisk benyttes. Vil dette kunne vedvare.

Videre er det også som det nevnes et spørsmål om markedssituasjonen for elbiler i Tyskland vs Norge. Når en ser bort fra den avgiftsmessige forskjellsbehandlingen i Norge er ikke elbilen attraktiv nok med lik avgiftsbehandling (kun mva) til at tyskerne kjøper bilene f eks Kia tildeler landet. Med andre ord veier ikke lavere drivstoffkostnader opp for bruksulempene (rekkevidde og langsom energipåfylling). Min vurdering er at elbilen trolig er bedre egnet i Norge der de daglige kjøredistansene ofte er kortere enn i Tyskland. Spørsmålet som da oppstår er om det vil være mulig å elektrifisere bilparken i Tyskland pga ladekapasitet eller om brensecellenbilen må bli mer tilgjengelig for raskere energioppfylling og unngå tidsbruk til lading i det daglige.

jkirkebo

Sitat fra: Limodriver på lør 25. aug 2018, kl. 13:25
Problematikken rundt endagsregistrerte biler fra Tyskland er et veldig interessant spørsmål på flere områder.

Etter det jeg har forstått har endagsregistreringen å gjøre med EUs krav til gjennomsnittlig utslipp av solgte biler. Slik jeg ser det er det en ren manipulering av utslippstall for kjøretøysparken som faktisk benyttes. Vil dette kunne vedvare.

Det er ikke derfor. Problemet, slik jeg har forstått det, er at Kia tildeler Soul EV på bakgrunn av antall solgte Kiaer med fossil drivkilde. Jo flere fossile Kiaer man selger, jo flere Soul EV kan man få tildelt. I Norge slår det svært lite heldig ut, da det er Soul EV som er storselgeren. Derfor hentes de via Tyskland, der det selges mange fossile Kiaer og få Soul EV. Hadde ikke den norske importøren gjort avtale med den tyske om å kjøpe disse bilene hadde de neppe blitt importert til Tyskland i første omgang i slike mengder.

Dette blir det ikke ordning på før Kia sentralt dropper denne latterlige praksisen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Limodriver

Jeg er klar over Kia sin praksis med tildelte ev i forhold til fossilsalg. Dette har nok sin grunn i økonomi. Det er riktig som du antydet at bilene ville ikke ha vært solgt til Tyskland om de ikke hadde en back to back avtale med BOS.

Det er endagsregistreringen jeg refererer til Kia i Tyskland får en mye bedre utslippstatistikk enn de burde ha med endagsregistreringen av Seoul. Slik sett har de fordel på statistikken og helt sikkert en liten gevinst.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lør 25. aug 2018, kl. 15:55
Sitat fra: Limodriver på lør 25. aug 2018, kl. 13:25

Det er ikke derfor. Problemet, slik jeg har forstått det, er at Kia tildeler Soul EV på bakgrunn av antall solgte Kiaer med fossil drivkilde. Jo flere fossile Kiaer man selger, jo flere Soul EV kan man få tildelt. I Norge slår det svært lite heldig ut, da det er Soul EV som er storselgeren. Derfor hentes de via Tyskland, der det selges mange fossile Kiaer og få Soul EV. Hadde ikke den norske importøren gjort avtale med den tyske om å kjøpe disse bilene hadde de neppe blitt importert til Tyskland i første omgang i slike mengder.

Dette blir det ikke ordning på før Kia sentralt dropper denne latterlige praksisen.
Er det ikke også noe elbilincentiver som fås ved registrering? Mener det er 4 k euro.

jkirkebo

Sitat fra: Limodriver på lør 25. aug 2018, kl. 16:04
Jeg er klar over Kia sin praksis med tildelte ev i forhold til fossilsalg. Dette har nok sin grunn i økonomi. Det er riktig som du antydet at bilene ville ikke ha vært solgt til Tyskland om de ikke hadde en back to back avtale med BOS.

Det er endagsregistreringen jeg refererer til Kia i Tyskland får en mye bedre utslippstatistikk enn de burde ha med endagsregistreringen av Seoul. Slik sett har de fordel på statistikken og helt sikkert en liten gevinst.

Godt mulig, men om de ikke registrerte de i Tyskland ville de nok få problemer med Kia sentralt tipper jeg. De får nok lov å selge de til Norge som "brukte", men neppe som nye, uregistrerte.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Limodriver

Sitat fra: knut.aulie på lør 25. aug 2018, kl. 19:01

Er det ikke også noe elbilincentiver som fås ved registrering? Mener det er 4 k euro.

Jeg trodde ikke Tyskland hadde noen slik støtte. Dersom det utbetales 4K€ for endagsregiatrering vil jeg anta dette fort kan ta slutt. For en tid siden var dette på agendaen i Frankrike der biler ble endagsregistrert slik at eier mottok en ikke ubetydelig støtte og deretter eksporterte bilen. Husker jeg rett var det en Norsk forhandler som hadde satt dette i system for store volum med en fransk partner. Denne støtten tok vel slutt. Vi får håpe det tar slutt i Tyskland også for dette er miljøstøtte der intensjonen med støtten nok var å tilgodese kjøper som tar bilen i bruk selv, ikke bare videreselger den for eksport.

Bjoris

De har jo en støtte til elbiler som tilfeldigvis koster under 60000 Euro, Tesla ribbet jo S'en for det tyske markeder for å rekke i denne avtalen...

Utfra det jeg forstår er markedet i Europa på god vei opp for elbiler og disse 64 kWh bilene utgjør jo en enorm økning i rekkevidde som helt sikkert betyr veldig mye på Autobahn... Tviler på at det kan bli samme omfang av dette som på Soulen, det er jo for dumt

Magsell

Snakket med en forhandler igår, og de sa at de var lovet leveranse av 900 biler i 2018, og 6000 i løpet av 2019. Håper de klarer dette, da vil vel alle som har satt seg på liste nå få levert sin bil i løpet av 2019.

lirekassa

Litt vanskelig for å tro på de tallene mtp. hvor lang tid Hyundai estimerer at det tar å få levert bil hvis man bestiller Kona Electric i dag (sommeren 2020), men jo gjerne. Er sikret bil selv uansett, og hadde jeg visst forutsetningene hadde jeg kanskje valgt å vente litt så jeg kunne speccet bilen selv.

Bjoris

Kommer det 6000 Niro i 2019 så tror jeg det er en og annen som angrer på at de signerte på kontrakt på Kona og må vente i 2 år!

Men skulle ikke Kia produsere 14.500 Niro pr år? Isåfall får Norge en voldsomt stor del av denne produksjonen. Så at det er reservasjonslister både i Tyskland og Østeriket så jeg tror det er vel sprekt å tro at 6000 kommer til Norge, men kanskje Kia vil pushe mer til Norge en Hyundai?

hELgenen

Sitat fra: Bjoris på ons 29. aug 2018, kl. 15:31
Kommer det 6000 Niro i 2019 så tror jeg det er en og annen som angrer på at de signerte på kontrakt på Kona og må vente i 2 år!

Men skulle ikke Kia produsere 14.500 Niro pr år? Isåfall får Norge en voldsomt stor del av denne produksjonen. Så at det er reservasjonslister både i Tyskland og Østeriket så jeg tror det er vel sprekt å tro at 6000 kommer til Norge, men kanskje Kia vil pushe mer til Norge en Hyundai?

Mulig mange av bilene bare tar en snartur innom f.eks Tyskland før de plukkes opp av norske forhandlere....har jo skjedd før dette med elbiler

Cral

Men skulle ikke Kia produsere 14.500 Niro pr år?

Var ikke det tallet for i år?
Prøvde å finne tallene for produksjonstakt, men fant dem ikke akkurat nå.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Bjoris

Sitat fra: Cral på ons 29. aug 2018, kl. 23:48
Men skulle ikke Kia produsere 14.500 Niro pr år?

Var ikke det tallet for i år?
Prøvde å finne tallene for produksjonstakt, men fant dem ikke akkurat nå.
Mulig, men mener tallet for året etter ikke var noe særlig mer enn 20.000. Det hevdes jo at det bare er Nissan som tjener penger på bilene sine og om det er riktig så ser jeg ikke hvilken motiasjon Kia skal ha for å levere 6000 biler til Norge i 2019, men vi får se nå da, bare fremtiden vil vise...

Cral

Usikker, det kom en nyhet før sommerferien om at både Hyundai og Kia drev og økte målene for produksjon av elbiler, men finner ikke igjen de nyhetene.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Lepet65

Fant denne artikkelen fra i vår:

https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro-ev-pre-orders-start-south-korea/

Der skriver de følgende:
Now the important question is: how many will Kia produce?
And the answer isn't what we want...
Production targets for 2018 (Hyundai-Kia Automotive Group):
Hyundai Kona Electric (18.600 units)
Hyundai IONIQ Electric (48.000 units)
Kia Niro EV (21.000 units)
Kia Soul EV (???)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA