Venteliste nr

Startet av moby666, søn 15. jul 2018, kl. 17:47

« forrige - neste »

borge

Sitat fra: knut.aulie på lør 06. okt 2018, kl. 21:08
Sitat fra: borge på lør 06. okt 2018, kl. 21:05
Sitat fra: Joltus på lør 06. okt 2018, kl. 13:15
Husk nå på at det er kun evt. renter/avkastning av de reservasjonspengene Kia kan bruke til noe.... Det går jo tilbake til kunde.

Hvorfor går de tilbake til kunde? De kan jo bare sette prisen 7777kr høyere enn de ellers hadde tenkt,og vips 50mill i lomma.
Fordi Kia har sagt det fra begynnelsen. Alle får de 7777 tilbake om de kjøper eller ikke.

Selvsagt får de som ikke kjøper penga tilbake. Og de som kjøper og. Men ingen garanti for at de allikevel ender opp hos Kia,som nevnt over. Så det er bare gjeldende for de som ikke kjøper.

tornaldo

Poenget er at det er lite kundevennlig å la folk reservere en bil mot et beløp, og selv flere måneder etterpå kan ikke kunden få vite hvilket nummer man er i køen, bortsett fra et uriktig kønummer som ble generert ved reservasjon. Det er jo ikke slik at dette har kommet overraskende på Kia, når de har Kona reservasjonene å dra lærdom av.

Amatørmessig av en såpass stor bedrift.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

navyelsen

Dette har jo tesla gjort i flere år allerede. Folk betaler likevel gladelig 10.000 for å stå på venteliste i flere år, uten å vite når bilen kommer eller hvilket nummer de har.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

geear

BOS bruker det samme reservasjonssystemet på e-Niro som på DS3, og der finnes det en webportal man får link til og kan logge seg på - og får reellt kønummer i real time. Merkelig at ikke BOS tilbyr dette også til Kia-kundene.

batterimannen

Sitat fra: gr på tir 09. okt 2018, kl. 13:12
BOS bruker det samme reservasjonssystemet på e-Niro som på DS3, og der finnes det en webportal man får link til og kan logge seg på - og får reellt kønummer i real time. Merkelig at ikke BOS tilbyr dette også til Kia-kundene.

De lagde nok det systemet etter at Niro ble lansert. På DS3 får du ikke nr før etter at du har betalt.

Jeg regner med at de ikke hadde noe ordentlig system for Niro, og nå må de rydde opp manuelt først, før de kan få det over i et bedre system.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elKona

Hvordan vet du at det er reelt kønummer på DS3? Altså at det justeres om noen trekker seg

Enlace

Forstår ikke at det skal være vanskelig å rette opp i rotet. Jeg er leder i et firma som driver opplæring og har kjøpt verktøy som gjør at vi enkelt kan holde orden på tusenvis av kursdeltakere. Tenkte seriøst at vi skulle ringe Kia og tilby dem å ta ryddejobben og vaske listene.

tornaldo

Står å lese i artikkelen https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/10/Kia-Elbiler-og-hybrider-for-alle-pengene at det er 5600 stk som har betalt for reservasjon. For noen dager siden fikk man nr 8600 ved reservering, dvs +-3000 stk(ca 35%) har ikke betalt, og står ikke i køen.

Antar at blant de første 1000 eller mer er det en høy andel av betalende reservasjoner, men antar at jo lenger ut i køen man kommer, jo større er frafallet og differansen mellom reservajonsnr og faktisk plass i køen. Har man plass rundt f eks 6000 (som stakkars meg), er man kanskje i realiteten blant de ca 4000 første som får bil.

Dette er vel kanskje ikke noe nytt for mange men.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

elKona

Sitat fra: tornaldo på tir 09. okt 2018, kl. 22:38
Står å lese i artikkelen https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/10/Kia-Elbiler-og-hybrider-for-alle-pengene at det er 5600 stk som har betalt for reservasjon. For noen dager siden fikk man nr 8600 ved reservering, dvs +-3000 stk(ca 35%) har ikke betalt, og står ikke i køen.
Det er jeg klar over, men du skrev at DS3 hadde "reellt kønummer i real time". Er du sikker på det, eller baserer du det på at du kan logge deg inn å se kønummeret?

tornaldo

Til info så var det  "gr" som skrev det litt lenger opp i tråden, ikke jeg.

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

geear

Sitat fra: batterimannen på tir 09. okt 2018, kl. 16:12

De lagde nok det systemet etter at Niro ble lansert. På DS3 får du ikke nr før etter at du har betalt.

Jeg regner med at de ikke hadde noe ordentlig system for Niro, og nå må de rydde opp manuelt først, før de kan få det over i et bedre system.
RESid er den vi har fått på mail for både DS3 og Niro, men på DS3 er den ikke i nærheten av å stemme med faktisk kønummer, og det gjør den jo heller ikke på Niro, det vet vi jo. Har resID 15x på DS3, men kønummer 6x.

geear

Sitat fra: elKona på tir 09. okt 2018, kl. 16:26
Hvordan vet du at det er reelt kønummer på DS3? Altså at det justeres om noen trekker seg
Det fremstår iallfall slik. Det har iallfall endret seg underveis for flere. I tillegg er det helt klart at resid og køplass er to helt forskjellige tall.

Cral

Tror de som mener at res. id gies ved starten av reservarsjonen og kø etter at du har betalt har korrekt. Har forelpig ikke sett noen med høyere kø enn res. id.

Jeg er rimelig sikker på at jeg dropper dsen. Om jeg beholder Niroen litt lengre, eller om jeg finner noe annet å kjøre når jeg har niroen langt nok (30-40k) det vet jeg ikke.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Trond.m

Ser at Kia nå har oppdatert informasjonen på reservasjonssiden vedr. ventelisten.

På grunn av tekniske begrensinger i systemet får du dessverre et høyere kønummer enn det du har i realiteten. Pr. 08.10.18 har vi ca. 5950 registrerte på listen. Vi har dessverre ikke mulighet til å se ditt reelle nummer i køen. Vi jobber med en løsning på dette.

Det står fortsatt at de første bilene kommer i desember, på tross av at jeg har hørt ryker om forsinkelser.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA