Venteliste nr

Startet av moby666, søndag 15. juli 2018, klokken 17:47

« forrige - neste »

geear

I så fall betyr det at de har tenkt å levere 650-1000 e-Niroer per måned i Norge fra lansering. Kjenner en SOLID skepsis til slike tall, men får håpe det er reellt.

trykkertor

Enig gr. Og husk "selger sa" er som regel = "hva kan jeg si for å få hektet et salg på her?"

batterimannen

Hvis de leverer så mange så kan jeg bare angre på at jeg ikke satte meg i kø i sommer  ::)
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

André S. P.

Kønummer 8524 registrert kl. 16 i dag.

Håper det er så langt ut i køen at både ny telematikk/navigasjonsenhet med app samt hengerfeste er på plass.

Hvis Kia ikke klarer å levere så hopper jeg evt. over til:
Nissan Leaf 64 kW med hurtigere lading og kjøling av batteriene. Nissan snakker også om hengerfeste og jeg regner med at det er 64 kW Leaf det i tilfelle kommer på dersom hengerfeste kommer.
Peugeot Partner EV (tidligere Posten)
2013 Euroleaf, perlehvit Tekna
2013 Tesla Model S 85
2017 Hyundai Ioniq
2020 Bestilt Skoda Enyaq IV 80X, Quartz Grey Met, Ecosuite

Joggamann

Hengerfeste på leaf? Nei, nå du gi deg. Nissen er fortsatt ikke kommet såvidt jeg vet?

Arthur Morgan

[quote author=André S. P. link=topic=40454.msg718059#msg71805har d

Nissan snakker også om hengerfeste og jeg regner med at det er 64 kW Leaf det i tilfelle kommer på dersom hengerfeste kommer.

Kan du sende link på at Nissan kommer med hengerfeste?

André S. P.

Sitat fra: SKYNET på torsdag 04. oktober 2018, klokken 01:25
[quote author=André S. P. link=topic=40454.msg718059#msg71805har d

Nissan snakker også om hengerfeste og jeg regner med at det er 64 kW Leaf det i tilfelle kommer på dersom hengerfeste kommer.

Kan du sende link på at Nissan kommer med hengerfeste?

Det er en gammel artikkel, men viser tankene Nissan-importøren har rundt dette spørsmålet og at det er et tema internt. Nå er det stor fare for at andre enn Nissan kommer først med typegodkjenning for hengerfeste og da må nok Nissan også henge seg på.
Plusser man sammen to og to så sier det seg selv at de ikke vil ha hengerfeste på en bil med for lite batteri. ....og dersom hengerfeste kommer på leaf så må det være med neste batteristørrelse, 64 Kwh..
-Selv mener jeg det burde være opp til den enkelte å bestemme selv og de fleste skjønner godt at man ikke kjører helt til hytta med EL-bil og henger uten å ha prøvde dette nøye ut på forhånd. De fleste kjører jo kun lokalt med henger; søppel; sette ut jolla osv.

https://www.tu.no/artikler/derfor-kan-nesten-ingen-elbiler-dra-tilhenger/350303

Sitat fra artikkelen:
"
Marina Maneas Bakkum, informasjonssjef i Nissan Norge, sier at det er fysisk mulig å montere tilhengerfeste på en Nissan Leaf, men hun sier at bilen ikke er typegodkjent for dette.

Nissan var tidlig ute med elbiler av den nye generasjonen, og hun forteller at de ville vært en fare for at kunder kunne fått et dårlig inntrykk av rekkevidden dersom det var mulig å koble på tilhenger.

Ekstra vekt vil tross alt kreve mer energi.

Bakkum sier imidlertid at de i Norge har formidlet ønske om at tilhengerfeste skal være en mulighet i fremtiden, slik at den kan bli mulig å for eksempel kjøre lett avfall til en avfallsstasjon.

– Men da må vi selvsagt være åpne for hva det vil bety for rekkevidden.
"
Peugeot Partner EV (tidligere Posten)
2013 Euroleaf, perlehvit Tekna
2013 Tesla Model S 85
2017 Hyundai Ioniq
2020 Bestilt Skoda Enyaq IV 80X, Quartz Grey Met, Ecosuite

Up_&_Away

Sitat fra: Joggamann på mandag 10. september 2018, klokken 18:19
Kjøper ny bil pga svigers - Den var ny :police:

Det er verre enn som så skal jeg si deg. Bygger også nytt hus for å ha plass til overnattingsgjester (les svigers)!!! Ser jo nå at dette er galskap.

- ellers beklager jeg veldig denne off topic-greia

tilbake til ventelisten - som etterhvert er blitt veldig lang
VW e-Up! nybil fra august 2018

Enlace

Sitat fra: Up_&_Away på torsdag 04. oktober 2018, klokken 19:29
Sitat fra: Joggamann på mandag 10. september 2018, klokken 18:19
Kjøper ny bil pga svigers - Den var ny :police:

Det er verre enn som så skal jeg si deg. Bygger også nytt hus for å ha plass til overnattingsgjester (les svigers)!!! Ser jo nå at dette er galskap.

- ellers beklager jeg veldig denne off topic-greia

tilbake til ventelisten - som etterhvert er blitt veldig lang
Hvorfor greier ikke Kia administrasjonen å vaske ventelistene? Flere ha avbestilt. Det  er usikkerhet om den enkeltes reelle kø nummer. Slik det er nå åpner det for "korrupsjon". Det har skjedd med Opel Amper hvor avbestilt biler har blitt solgt til nærstående. Når listene er vasket må det være mulig å ha oversikt. Kia Norge bør ha fått en oversikt over stipulert leveringstid. Bilproduksjon hos Kia administreres neppe dårlige enn en Kebabsjappe i Oslo.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

tornaldo

Kia sier:
«Vi har stor pågang og har dessverre ikke mulighet til se ditt reelle kønummer. Vi jobber med en løsning på dette.»

Min kommentar er at når man har dratt inn nærmere 50 000 000 kr på reservasjoner, er det litt absurd at de ikke har brukt litt på å kjøpe seg en løsning for å administrere køen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Joltus

Husk nå på at det er kun evt. renter/avkastning av de reservasjonspengene Kia kan bruke til noe.... Det går jo tilbake til kunde.

tornaldo

Vel bare avkastningen er årlig på et millionbeløp, samt at de vil tjene noen titusener på kundene som kjøper bilen.

Det ville jo vært enkelt for Kia å lage en kundevennlig innloggingsside der man hele tiden kunne følge med på sin posisjon. Når man først krever at folk skal måtte betale for å reservere bilen, bør de i det minste gi noe valuta for pengene tilbake.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

batterimannen

Sitat fra: tornaldo på lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:48
Vel bare avkastningen er årlig på et millionbeløp, samt at de vil tjene noen titusener på kundene som kjøper bilen.

Det ville jo vært enkelt for Kia å lage en kundevennlig innloggingsside der man hele tiden kunne følge med på sin posisjon. Når man først krever at folk skal måtte betale for å reservere bilen, bør de i det minste gi noe valuta for pengene tilbake.

Det virker som det er dette de har gjort for DS 3. Der får man ikke kø-nr før man betaler depositum. Kan til en hver tid logge inn og se på nr i køen. Hvor ofte den blir oppdatert vet jeg ikke. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

borge

Sitat fra: Joltus på lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:15
Husk nå på at det er kun evt. renter/avkastning av de reservasjonspengene Kia kan bruke til noe.... Det går jo tilbake til kunde.

Hvorfor går de tilbake til kunde? De kan jo bare sette prisen 7777kr høyere enn de ellers hadde tenkt,og vips 50mill i lomma.

Counterpointer

Sitat fra: borge på lørdag 06. oktober 2018, klokken 21:05
Sitat fra: Joltus på lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:15

Hvorfor går de tilbake til kunde? De kan jo bare sette prisen 7777kr høyere enn de ellers hadde tenkt,og vips 50mill i lomma.
Fordi Kia har sagt det fra begynnelsen. Alle får de 7777 tilbake om de kjøper eller ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA