Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandnes - Larvik med 30kwh Leaf - ladestopp

Startet av casall, torsdag 12. juli 2018, klokken 10:00

« forrige - neste »

casall

Hei,

Jeg skal kjøre denne strekningen om et par uker.
Har sett for meg å først kjøre til Pitstop Lyngdal etter 137km for første ladestopp.
Andre ladestopp tenker jeg etter nye 124km ved McDonalds Grimstad. Derfra er det 154km igjen, men ser for meg det kan bli i lengste laget da det er en del motorvei og 4-felt. Tenker da kanskje å lade litt ved Brokelandsheia som er 66km etter Grimstad, og fra Brokelandsheia er det 87km igjen.

Hva tenker dere? Noe dere ville gjort annerledes?

Electrix

Er Pitstop Lyngdal operativ igjen? Den har vært ute av drift tidligere. Uansett er det ikke noe stort problem når du kjører østover siden fra Pitstop til GK i lyngdal sentrum er det stort sett bare nedoverbakker så forbruket er nesten null.


Selv har jeg kjørt en del Kristiansand-Sandnes, Kristiansand-Oslo og Kristiansand-Halden med min 24kWh Leaf fra 2012, men da må jeg mye tettere enn du så det bli ikke helt sammenlignbart. Men min erfaring er at rekkevidde og ladefart varierer stort på lengre turer, så jeg gidder ikke legge for sikre planer, det er jo veldig tett med hurtigladere på store deler av dette strekket.

Det eneste jeg planlegger er om jeg skal spise underveis, da vurderer jeg spisesteder med lading som jeg kan ankomme med ganske lite strøm igjen slik at jeg får utnyttet tiden til lading.

De siste turene til Sandnes har jeg lader 3x13 min på Lyndal, Moi og Vikeså på vei bort og 2x20 min på Moi og Lyngdal på vei hjem. Siste turen var tur-retur samme dag så da var batteriet såpass varmt at jeg på returen rakk til Flekkefjord og ladet 25 min mens jeg spiste der, da holdt det med 7 min i Søgne.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

casall

#2
Ser ut som du har rett at disse er ute av drift. Grunnen til at jeg tenkte der i stedet for Lyngdal er fordi jeg mener å huske at det kun er 1 Chademo lader i Lyngdal fra Fortum, og at det derfor var sikrest å planlegge på Pitstop Lyngdal, dersom det skulle være problemer eller mye kø i Lyngdal? Men det er kanskje feil, og jeg kommer meg vel til Lyngdal sentrum greit uansett vil jeg anta. Kan også lade litt ved Moi.

Electrix

Lyngdal har 3 stk CCS/Chademo hurtigladere fra Grønn Kontakt på samme sted som tesla supercharger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Supermario

synes det funker bra å lade 30kWh batteriet fra medium soh til rett over 80, og får støtte for det i feks «30 kWh batteriet dør fortere enn 24»-tråden. Så på langtur stopper jeg heller litt oftere og lader hvis hurtigladeren er ledig. Og så hopper jeg over når det er mye trafikk og kø ved laderne. Blir kanskje litt flere stopp, men i gjennomsnitt kortere stopp.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

haavardw

Planlegging er lurt i utlandet, inn over viddene eller i Nord-Norge, men langs disse sentrale veiene er det flust av hurtigladere. Skjønner egentlig ikke helt at du ser behov for å planlegge dette med 30kwh Leaf. Jeg har samme bil og har kjørt denne strekningen flere ganger.

Selv bruker jeg appen PlugShare mens jeg er på veien; her ser du ladere fra alle leverandører både i inn- og utland, og du kan filtrere vekk sakteladerne. God tur!
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

casall

Skal nok gå veldig greit ja :) Har PlugShare appen, og virker grei den, men tror ikke man kan se status på laderene om de er opptatt eller nede for telling.. ?

Supermario

Fjordkrafts web-løsning viser status ledig/opptatt
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

EV-FTW

Kjørte denne strekningen i går. Med min 30kwt leaf.
Ladet første gang på Vigeland, og gang nummer to i Arendal.
Kjørte så til Larvik.

Det var 27-29 grader i luften hele tiden, så kjørte med aircon på.

Ulempen var at batteriet ble fryktelig varmt. Kjørte med 10 streker fra Arendal til Larvik. Glad jeg ikke måtte hurtoglade i Larvik for å skulle kjøre til Oslo, da hadde batteriet gått på rødt.

Med andre ord, i den varmen i går, så ble turen fra Sandnes til Larvik i lengste laget med tanke på temperatur på batteriet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ThomasEL

Sitat fra: Øystein K på onsdag 18. juli 2018, klokken 10:16
Kjørte denne strekningen i går. Med min 30kwt leaf.
Ladet første gang på Vigeland, og gang nummer to i Arendal.
Kjørte så til Larvik.

Det var 27-29 grader i luften hele tiden, så kjørte med aircon på.

Ulempen var at batteriet ble fryktelig varmt. Kjørte med 10 streker fra Arendal til Larvik. Glad jeg ikke måtte hurtoglade i Larvik for å skulle kjøre til Oslo, da hadde batteriet gått på rødt.

Med andre ord, i den varmen i går, så ble turen fra Sandnes til Larvik i lengste laget med tanke på temperatur på batteriet.

Det er bare så utrolig irriterende at ikke Nissan heller kan legge inn aktiv batterikjøling. De har data fra 30kWt-modellen som viser at dette er et problemet. Men i stedet for å fikse dette på 2018 40kWt-modellen, så har de bare lagt inn ladestruping. Det er så usannsynlig svakt! Og det på en bil som ellers er (etter mitt syn) veldig, veldig bra.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

casall

Sitat fra: Øystein K på onsdag 18. juli 2018, klokken 10:16
Kjørte denne strekningen i går. Med min 30kwt leaf.
Ladet første gang på Vigeland, og gang nummer to i Arendal.
Kjørte så til Larvik.

Det var 27-29 grader i luften hele tiden, så kjørte med aircon på.

Ulempen var at batteriet ble fryktelig varmt. Kjørte med 10 streker fra Arendal til Larvik. Glad jeg ikke måtte hurtoglade i Larvik for å skulle kjøre til Oslo, da hadde batteriet gått på rødt.

Med andre ord, i den varmen i går, så ble turen fra Sandnes til Larvik i lengste laget med tanke på temperatur på batteriet.

Hvor mange % hadde du igjen når du var på Vigeland? Og tror du det har mye å si dersom temperaturen er nede i 22-23 grader, som varselet sier når jeg skal dra.

EV-FTW

Sitat fra: tanumfr på onsdag 18. juli 2018, klokken 13:27
Sitat fra: Øystein K på onsdag 18. juli 2018, klokken 10:16
Kjørte denne strekningen i går. Med min 30kwt leaf.
Ladet første gang på Vigeland, og gang nummer to i Arendal.
Kjørte så til Larvik.

Det var 27-29 grader i luften hele tiden, så kjørte med aircon på.

Ulempen var at batteriet ble fryktelig varmt. Kjørte med 10 streker fra Arendal til Larvik. Glad jeg ikke måtte hurtoglade i Larvik for å skulle kjøre til Oslo, da hadde batteriet gått på rødt.

Med andre ord, i den varmen i går, så ble turen fra Sandnes til Larvik i lengste laget med tanke på temperatur på batteriet.

Hvor mange % hadde du igjen når du var på Vigeland? Og tror du det har mye å si dersom temperaturen er nede i 22-23 grader, som varselet sier når jeg skal dra.

Jeg hadde tenkt å lade i Lyngdal, siden det er grønn kontakt, og billigere enn Fortum. Men der var det kø. Så da ble det Vigeland. Hadde ca 12 prosent da jeg kom dit. Kunne klart å kjøre til Mandal, men da har man ikke noe å gå på.
Når jeg ankom Arendal hadde jeg også ca 12 prosent igjen.
Og Larvik 10 prosent igjen.

Jeg tror at 23/24 grader er bedre å kjøre i enn opp mot 30 grader.

Men du vil nok oppleve at batteriet er temmelig varmt etter 2 lading.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

casall

Er det noen fordeler ved å ta litt flere ladinger, og heller kortere? Jeg tenkte f.eks lade litt på Moi, Lyngdal, Grimstad og Brokelandsheia?

EV-FTW

Sitat fra: tanumfr på torsdag 19. juli 2018, klokken 09:23
Er det noen fordeler ved å ta litt flere ladinger, og heller kortere? Jeg tenkte f.eks lade litt på Moi, Lyngdal, Grimstad og Brokelandsheia?

Jeg tror du med fordel kan gjøre det. Kortere ladestopp og mindre belastning på batteriet. Vettet et forsøk hvertfall.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

casall

#14
Det ble litt endringer i planene, og vi skal kjøre i morgen. Ser det melder godt over 30 grader hele strekningen. Vi har tenkt å kjøre over fjellet. Tenker lade på Sinnes, Valle, Kviteseid og Porsgrunn.

Hvilke utfordringer annet enn treg lade hastighet er det med et varmt batteri? Hva kan skje når batteriet når rødt? Og har det noe å si om jeg heller kjører kysten med tanke på batteritemperaturen?


Hmm, blir nesten litt skeptisk med tanke på strekningen Valle - Kvitseid på 105km med 1700 høydemeter.. Kan ta til Åmot på 78km, men fortsatt 1400 høydemeter..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA