Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frustrerte folk avbestiller/kansellerer Kona ev på grunn av ventetid!

Startet av Arthur Morgan, torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Sitat fra: Cral på tirsdag 31. juli 2018, klokken 16:56
Godt du tar ansvar og viser makten vi forbrukere har.

Tør jeg spørre hvilket kø nummer du har på Niro?

Ja regner med de fleste ikke hopper av lasset men  faktisk holder ut og venter. Jeg for min del tok ikke sjansen med tanke at jeg synes dem har skapt et dårlig inntrykk på meg hvertfall i forhold til hvordan dem har gått fram, bunde meg til en bil jeg først får om nesten 2 år, nei takk.
jeg har kønummer under 9000.  På Niro er jeg litt heldigere og har kønummer 250X

Model 3 står det levering tidlig 2019 på min side på tesla for meg hverfall.
Spørmålet er jo seff hva prisen blir og hengefeste og awd kommer på.

Fyker enn så lenge rundt i min trofaste 2002 Corrolla !
funker som fjell det enn så lenge:)

Driftssikker og går som en klokke,
Hengefeste har den til ting jeg trenger det til.  automat, deilig kald ac, nå som varmen herje:)
. Bruker 0,6 på litern
og  går 60 mil uten blunke:
Fyller på 5 min.
Kanskje jeg rett og sletten venter til elbilene blir for alle.




Navl1

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Trekkoppbil

Hvorfor frustrere seg over ett spill som man er med på sjølv?

Bilfabrikanten lot bilister trekke kølapp for en framtidsbil over ett år før den kommer på markedet, og før mange detaljer var klare fikk vi muligheten til å være med å teste ut eksperimentel teknologi, og vi fikk være med på spenninga og kappløpet om når vi får bilene.
Det er et helt frivillig spill vi har fått være med på, og vi står frie til å velge andre biler i stedet.
60kwt's batteriet til LG er i en eksperimentel fase hvor jeg trur ingen bilfabrikant tør å ta det i bruk i fullskala produksjon enda. GM tok det i bruk for 2 år sida, og mange batterier blir bytta før de er ett år gamle. GM har sluppet en fix på balanseringa, men det gjenstår vel fortsatt å se hvordan det fungerer over tid. Nissan har ikke tatt i bruk dette batteriet, på tross av at det var signaler om at planen var å ta det i bruk for over ett år sida.
Mange batterier har en læringskurve på mange år. 24 kwt's batteriene til Nissan hadde ikke så lang levetid de 2 første årgangene, og enkelte batterier blei bytta etter 2-3 år bortsett fra i Norge hvor tidlige brukere var forsikige. Etter 2-3 år lyktes mann med tilsetnignsstoffer. 30kw't batteriet tapte seg 10% i året de 2 første årgangene, inntill en sw-oppgradering.
Nå får vi tilbud om å få det eksperimentelle 60kwt's batteriet med 8 års kapasitetsgaranti, mens det fortsatt er låg produksjon. Enten kan vi juble over ett sånt tilbud, eller så kan vi takke nei til det. Det er vel ingen grunn til å bli frustrert?



Arthur Morgan


LFC

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 31. juli 2018, klokken 22:04
Hvorfor frustrere seg over ett spill som man er med på sjølv?

Bilfabrikanten lot bilister trekke kølapp for en framtidsbil over ett år før den kommer på markedet, og før mange detaljer var klare fikk vi muligheten til å være med å teste ut eksperimentel teknologi, og vi fikk være med på spenninga og kappløpet om når vi får bilene.
Det er et helt frivillig spill vi har fått være med på, og vi står frie til å velge andre biler i stedet.
60kwt's batteriet til LG er i en eksperimentel fase hvor jeg trur ingen bilfabrikant tør å ta det i bruk i fullskala produksjon enda. GM tok det i bruk for 2 år sida, og mange batterier blir bytta før de er ett år gamle. GM har sluppet en fix på balanseringa, men det gjenstår vel fortsatt å se hvordan det fungerer over tid. Nissan har ikke tatt i bruk dette batteriet, på tross av at det var signaler om at planen var å ta det i bruk for over ett år sida.
Mange batterier har en læringskurve på mange år. 24 kwt's batteriene til Nissan hadde ikke så lang levetid de 2 første årgangene, og enkelte batterier blei bytta etter 2-3 år bortsett fra i Norge hvor tidlige brukere var forsikige. Etter 2-3 år lyktes mann med tilsetnignsstoffer. 30kw't batteriet tapte seg 10% i året de 2 første årgangene, inntill en sw-oppgradering.
Nå får vi tilbud om å få det eksperimentelle 60kwt's batteriet med 8 års garanti, mens det fortsatt er låg produksjon. Enten kan vi juble over ett sånt tilbud, eller så kan vi takke nei til det. Det er vel ingen grunn til å bli frustrert?

Det virker som du ikke skjønner frustrasjonen. Har du lest noen av innleggene? For min del så er det forhandleren som surrer det til og kommer med feilaktige påstander.
Jeg er overhodet ikke frustrert over å kjøpe en 60kw bil til 370.000.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

AppleKnocker

Enhver står fritt til å være frustrert og håndtere reservasjonen sin slik man vurderer er hensiktsmessig.

Personlig opplever jeg prosessen med Hyundai som ryddig. Når jeg sier Hyundai så tenker jeg på produsenten i Sør-Korea, Hyundai importøren i Norge og min valgte forhandler. Hvis jeg forstår innleggene her rett, er det spesielt forhandlerne som enkelte opplever at har kludret det til. Jeg har fått en opsjon (en rett men ikke en plikt) til å kjøpe en Kona. Det setter jeg stor pris på. Jeg opplever også at informasjonen er god og at Hyundai ikke lover for mye. I tillegg har importøren vært taktisk og snevret inn utvalget til full spekkede biler. Dette er biler som produsenten tjener mer på enn ribbede billig varianter. Noe som kanskje betyr at Norge kommer høyere opp på prioriteringslisten.

Sammenlignet med andre elbil reservasjoner jeg har (jeg har selvsagt et halvt dusin slik som de fleste andre...), så er det Kona resevasjonen som frustrerer meg minst.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

geear

I så fall står du sikkert langt fremme i køen...

Hyundai burde KUN åpnet for bestilling for det antall biler de klarer å levere de neste seks måneder. Max. Og så fortsatt å åpne lenger og lenger bak i reservasjonskøen etterhvert som tiden gikk og de fikk kapasitet. På den måten hadde det vært fair overfor kundene, med mye bedre forutsigbarhet og ikke minst visste man kanskje mer om man faktisk behøvde den bilen da, eller om det kanskje var helt feil bil på tidspunktet. Vi som ligger med leveranse helt i 2020 kunne fått valget siste halvår 2019 om vi ønsket å bruke reservasjonen vår, eller om vi ønsket å stå over. Sånn måtte de holdt på til reservasjonskøen var tom og så gått over på normale bestillinger. Dette har andre gjort før, og det er mye ryddigere enn å forlange at man skal binde seg til en avtale to år frem i tid.

trykkertor

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 01. august 2018, klokken 11:26
Jeg har fått en opsjon (en rett men ikke en plikt) til å kjøpe en Kona. Det setter jeg stor pris på. J
Det som kan oppleves frustrerende for noen er nok når den "retten" blir kontraktfestet til en "plikt" men med 2 års horisont. En horisont som en ikke kan med sikkerhet si hva som skjer med prisen både på bilen selv, og avgiftsystemet rundt.

Så som andre skriver, er alt sikkert gull og grønne skoger for de langt fremme i køen. Samtidig som det oppleves for bindende å skulle skrive kontrakt nå, på noe som skal betales for om 2 år, og en faktisk ikke kan være sikker på hva prisen er da. (Den kan også gå ned i pris, for alt vi vet. Men stor usikkerhet er det hva som kan skje.)

arthur

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 01. august 2018, klokken 11:26
Jeg har fått en opsjon (en rett men ikke en plikt) til å kjøpe en Kona.

Når må denne opsjonen eventuelt utøves?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AppleKnocker

Jeg står ikke spesielt langt frem i køen, rundt 4000.
Men jeg har skriftlig fått mulighet til å trekke meg kostnadsfritt frem til bilen leveres. Det ser jeg på som en opsjon; en rett men ikke en plikt. Utfra det som skrives i tråden er det vidt forskjellig praksis hos de ulike forhandlerne med tanke på hvilke kontraktsvilkår som brukes.

Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal ha Kona, så for min del hadde det neppe vært aktuelt å binde meg nå.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Arthur Morgan

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 01. august 2018, klokken 19:39
Jeg står ikke spesielt langt frem i køen, rundt 4000.
Men jeg har skriftlig fått mulighet til å trekke meg kostnadsfritt frem til bilen leveres. Det ser jeg på som en opsjon; en rett men ikke en plikt. Utfra det som skrives i tråden er det vidt forskjellig praksis hos de ulike forhandlerne med tanke på hvilke kontraktsvilkår som brukes.

Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal ha Kona, så for min del hadde det neppe vært aktuelt å binde meg nå

Jeg har kansellert min kontrakt.
Nå er detl Kia niro som er neste på lista.
Håper det blir bedre. Satser på at dem kommer med hengerfeste

Arthur Morgan

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 01. august 2018, klokken 19:39
Jeg står ikke spesielt langt frem i køen, rundt 4000.
Men jeg har skriftlig fått mulighet til å trekke meg kostnadsfritt frem til bilen leveres. Det ser jeg på som en opsjon; en rett men ikke en plikt. Utfra det som skrives i tråden er det vidt forskjellig praksis hos de ulike forhandlerne med tanke på hvilke kontraktsvilkår som brukes.

Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal ha Kona, så for min del hadde det neppe vært aktuelt å binde meg nå.

Å binde seg for så lenge er hverfall uaktuelt for meg, vi får se hvordan dette blir, en så lenge så har jeg corrolaen med ac automat og hengefeste som jeg bruker.

Arthur Morgan


emurof

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. juli 2018, klokken 13:19Det hadde vært interessant å vite hvilke forventninger til leveringstid de som trakk kønummer 14-18.000 hadde i utgangspunktet.

Det hadde vel vært lov å håpe på at en etablert bilprodusent med ganske god produksjonskapasitet i utgangspunktet også ville kunne oppnå god produksjonskapasitet på elbilene sine? Spesielt siden det er nettopp elbiler som er fremtiden, og det virker merkelig å ikke satse på det akkurat nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA