Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frustrerte folk avbestiller/kansellerer Kona ev på grunn av ventetid!

Startet av Arthur Morgan, torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Sitat fra: TM på torsdag 12. juli 2018, klokken 22:11
Jeg synes faktisk at Hyundai har opptrådt veldig ryddig og gitt god informasjon gjennom det året jeg har stått på prioriteringslisten. De har heller ikke latt seg friste til å ta depositum, slik andre leverandører gjør. At prisene kom sent og at leveransene er 1-2 mnd forsinket er da ikke noen krise. Det er synd at de ikke får så mange biler som de ønsker, men det er jo ikke Huyndai Norge sin skyld. I motsetning til Opel, så gir Hyundai prisgaranti for de som må vente lenge på bilen.

Står ikke noe om prisgaranti i kontrakten min, tvert imot der står det at jeg må betale 8 prosent av kjøpesummen hvis jeg vil gå ut av kontrakten, men jeg veit at jeg da så i tilfelle vil bare ta den ut og selge den selv, er selger oppegåande vil han da skjønne at den bilen blir lett omsetlig.

emmern

Synes det var treg leveringstid på IONIQ også. Virker som de ikke tar elbiler helt seriøst ennå...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Limodriver

Det står ikke noe sted at det er prisgaranti på min bil heller. Det står det motsatte at prisene vil kunne justeres dersom det skjer endringer i importørens/fabrikkens bilpris. Denne klausulen er ikke vanskelig å få på plass dersom de ønsker å øke prisen. Jeg finner ikke noe sted hvor det er gitt noen prisgaranti for de som stod på venteliste og skrev kontrakt? Det er en annen sak at noen forhandlere/selgere i sin salgsiver har muntlig har gitt eller sendt en e-post med en slik garanti som kan virke noe tvilsom og dersom muntlig kan være vanskelig å dokumentere.

elKona

Jeg synes det er ekstremt uryddig at kontraktene varierer så voldsomt. HN burde hatt en kontrakt som var lik for alle..

Arthur Morgan

Sitat fra: elKona på torsdag 12. juli 2018, klokken 23:36
Jeg synes det er ekstremt uryddig at kontraktene varierer så voldsomt. HN burde hatt en kontrakt som var lik for alle..

Ja det er det, en felles kontrakt som er lik for alle burde da vært det minste og forlange. Håper dette virkelig ikke blir en ny ioniq fase

Trond.m

Enig i at det ville være en fordel om alle kontraktene var like. Men jeg tror ikke Hyundai Norge har lov til å detaljstyre vilkårene til sine forhandlere. Det som Motor.no skriver om prisgaranti burde imidlertid komme fram i skriftlig kommunikasjonen med kundene og ikke bare via epost til de som har stilt spørsmålet til Hyundai Norge.

«Ytterligere 400 har bestilt bil, selv om disse per i dag ikke kan leveres før om over to år.

Disse kundene har fått en forsikring om at bilprisen vil være den samme i 2020. Men garantier rundt eventuelle avgifter fra myndighetenes side, kan naturligvis ikke Hyundai gi.

– Vi har vært veldig opptatt av å informere kundene om forventet leveringstid. Så satser vi heller på å forbedre leveringene. Dét er bedre enn å måtte utsette, sier Stenbo»


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tuono

Nå er ikke jeg noen "fanboy" av Hyundai. Starta med en Ioniq i 2016 etter masse år med europeiske biler. Men jeg synes Hyundai Norge har vært ryddige.

De har tydeligvis prøvd å lære av erfaringene med Ioniq, samt se an historikken på elbilmarkedet ved nylanseringer.  Alt for å få på plass en form for reservasjonsliste tilpasset Hyundai Norge og forhandlernettverket i et stort og kronglete land.

Reservasjonen er gratis (i motsetning til hos mange andre).

Da reservasjonslisten ble for stor stoppa de prosessen ved 20 000 for å kunne behandle de resevasjonene på best mulig måte.

Representant fra Hyundai Norge har vært aktiv på FB gruppen og vært tilgjengelig for å svare/oppklare. det samme med kundeservice. I sterk kontrast til enkelte andre merker.....

Så får man si hva man vil om det læringspotensialet for HN som også ligger inne i den prosessen som pågår. Men jeg skjønner at det er vanskelig å se inn i ei krystallkule ett til to år fram i tid. Hyundai må leve med tilsynelatende kontinuerlig streikefare, Koreanske myndigheters innfall med "ekspropiering" av tildels store volum og norske myndigheters innfall med hensyn til avgifter og avgiftsendringer.

Mye tyder på at de kan ha vært forsiktige i antatt leveringstid for mange. Så får fremtiden vise om de gjorde riktig. I mitt hode er det bedre at de forsøker å være litt forsiktige i sine antagelser om levering enn det motsatte.

Det jeg ser er mest kritikkverdig er at enkeltforhandlere har lagt inn forskjellige klausuler med hensyn til avbestilling med og uten gebyr. Ellers ser jeg ikke grunnlag for voldsomt fortjent kritikk mot HN. De har ivertfall gjort hva de kan for å unngå at folk blir passert i køen (ref: avbestilte biler refordeles sentralt og overlates ikke til lokale forhandlere som igjen kan selge ut i fra trynefaktor og personlige relasjoner istedet for listeplassering (i verste fall).

Navl1

Sitat fra: tuono på fredag 13. juli 2018, klokken 10:19
Det jeg ser er mest kritikkverdig er at enkeltforhandlere har lagt inn forskjellige klausuler med hensyn til avbestilling med og uten gebyr. Ellers ser jeg ikke grunnlag for voldsomt fortjent kritikk mot HN. De har ivertfall gjort hva de kan for å unngå at folk blir passert i køen (ref: avbestilte biler refordeles sentralt og overlates ikke til lokale forhandlere som igjen kan selge ut i fra trynefaktor og personlige relasjoner istedet for listeplassering (i verste fall).

Ut i fra hva jeg har sett og lest her inne, og på face, er dette den største årsaken til forvirring og feilinformasjon hos kunder.

1. Hyundai var krystalklare på sine tidsfrister, selgere presset kunder til å signere før frist.
2. Selgere har lovt at bil kommer da og da, uten å ha noe grunnlag for den uttalelsen (fikk garanti hos BNH at jeg ville få bilen før juli, til tross for at Hyundai selv sa "vet ikke". Jeg signerte ikke hos BNH)
3. Selgere skal ha "bruddgebyr" hvis du bryter kontrakt (dette gjelder ikke alle, jeg har ikke dette punktet i min kontrakt).
4. Selgere (noen av de) får lønn etter hvor mye de selger.... så klart sier du det kunden vil høre for å få den signaturen (selv om det er halvsannheter, eller rene løgner,).
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

trykkertor

Og i forlengelse av den listen har det vært en litt annet skurr også.

5. "Alle må signere før 2. juli".....så dukket det opp rykter om at fristen var flyttet, for noen til 15. juli eller ut juli..... (Hva gjelder?)

6. Hyundai Norge kanskje burde hatt en standardpris på ekstrautstyr (les Vinterhjul).
Vi har igjen fått selgerrykter om som virrer fra 15.900,- med TPMS-sensorer, til 17.900,- pluss TPMS sensorer tli over 3.000,-

7. Det var heller ikke helt ryddig hvordan vi skulle "spekke" bilen vår.
De ville ikke si noe om hva som var på vei, og hvikle valg som kunne medfører at du fikk senere levering.
For mitt vedkommende endte jeg da med å spekke bilen ut fra hva jeg trodde kanskje få andre valgte, selv om jeg er relativt langt fremme i køen.
Totalt sett var denne metoden et "gjett i blinde"-gambleri. Her er det stor rom for forbedring hvor de visste faktisk hvilke biler som var på vei i første og kanskje andre båt. Så kunne de lagt ut et pool de første i køen kunne valgt ut ifra.
Jada. Jeg ser det hadde blitt kronglete. Men det er Hyundai som selv har satt seg i en slik situasjon da de rotet vel og lenge med pris, og bestilte kundebiler før faktiske kundeordre lå inne.

8. Og igjen. Tidligere var lovnadene noe slikt som 2500 biler til Norge i 2018, og enda flere i 2019.
De nye tallene er det ikke informert noe om. Ikke vet vi om det er mer eller mindre enn 1000 biler i år. Ikke vet vi noe om de neste årene heller.

9. En standard i dette prosjektet burde kanskje vært å få trekke seg vederlagsfritt fra kontrakt hvis levering ligger mer enn et halvt år frem i tid i forhold til dato for avbestilling.
At de ønsker å "bondefange" folk til over 2 års leveringstid, og med stor uvisshet om bilens pris. (les; mulighet for avgiftsendringer), viser at de er noe usikker på produktet sitt. Kan ikke se problemet med å slette en ordre på en bil som ikke er produsert engang. Og at de da skal koste fra 19.500,- -> 26.000,- eller enda mer, kan jeg ikke se argumentene for. (Annet en "bondefangeri").


Noen er så veldig fornøyd med at det var gratis å melde interessen sin. Men vi må samtidig se at dette kan ha vær med på å gjøre situasjonen vanskeligere enn den trengte å være.
Ved et depositum/innskudd, får en en kortere og mer kompakt liste å forholde seg til. En får skrelt bort de som ikke har særlig interesse av produktet og bare henger med fordi det er gratis.
Hadde sikkert vært lettere for dem å jobbe med listene hvis de allerede fra starten av var 2/3 kortere.

tuono

5 Der har Hyundai Norge vært helt klare. 2 juli. De har ikke gått ut med noen annen beskjed. Rykter er rykter. Men det kan jo være underliggende årsaker til at folk med høyt kønummer (ser at ryktene stammer fra folk som ligger langt bak i køen) påstår å ha fått denne beskjeden fra enkeltforhandlere.

6 Hvorfor skal enkeltforhandlere bli fratatt retten å selge/prissette de dekkene de leverer?

7 Les hva du skriver. La oss si at Hyundai la ut en liste over hvilke biler som var på tur. Hvem skulle da få tilgang til listen samtidig som du skulle spesialtilpasse din bestilling for å få bilen raskest mulig? Eller ikke gjøre valg som "kunne medføre at du fikk senere levering"? Du og....?

8 Har enda til gode å se en lovnad. De har vært konsekvent i å forvente ca 2500 biler i 2018.




Elektro12

Generelt sett synes jeg folk er utrolig kravstore i 2018.

Jeg har fått infoen jeg trenger, reserverte og signerte på totalt 15 minutter og får bil i september i følge Hyundai. Synes det hele har vært meget ryddig.

Bård Fjukstad

Har ingen erfaring fra slike situasjoner å bygge på, men mener Hyundai og den forhandleren jeg valgte har vært svært profesjonelle i deres kommunikasjon. De epostene vi alle fikk underveis var saklige og svært klare på hva man til enhver tid viste. Når jeg kom så langt at jeg fikk kontakt fra forhandleren var også denne meget tydelig på hva han viste og kunne love og hva som ikke var kjent. Jeg opplever ikke å ha blitt lovet mer enn det de kommer til å holde. Men jeg forstår at de som er mye lengre bak i lista enn meg er frustrert over det lave antallet biler som tilsynelatende kommer. Men det er et industri problem, og ikke bare Hyundai. Er det noen andre merker som har holdt eller vært bedre enn deres første estimater? For eksempel Tesla utsetter stadig M3 utenfor nord-amerika fordi de trenger å levere så mye som mulig til hjemmemarkedet i år. Min påstand er at de burde vist dette for lenge siden.

Håkon77

Jeg hadde ikke giddet signere kontrakt for en bil som blir levert om to år. Da hadde jeg ventet og satt meg på liste til noe annet. Om to år kommer det nye elbiler på markedet.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Cral

Skumleste de siste innleggene her, og sitter igjen med følgende inntrykk.

Hyundai Norge har opptrått ryddig
Selgerene har vært det store problemet her
Hyundai Europa? Sentralt? Burde sluppet prisene tidligere.

Når det gjelder køen og plukke rett bil...
Så kunne de gjort som Kia, men kanskje Kia lærte av feilen på køen til Hyundai?

om man skulle hatt en liste man kunne plukke fra, i den rekkefølgen man sto i kø, hvor lang tid skulle da hver person ha for å velge bilen sin? 1 time? selv med frafall på 3/4 ville de da blitt 5000 timer før alle hadde fått velge, og om man tar 8-18 som periode for å velge, så hadde ville det blitt 9 stykker om dager, om alle skulle fått 1 time åbestemme seg på....

10 per time? Joda, men hva om alle 10 ville hatt samme bil, og det bare bare en igjen på første ferge, skulle han som først tok kontakt av de 10 da få den, selv om han var sist av de 10? Slik at han som egentlig skulle fått velge først, måtte vente en ekstra båt på å få den bilen han ville ha?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA