Frustrerte folk avbestiller/kansellerer Kona ev på grunn av ventetid!

Startet av Arthur Morgan, torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46

« forrige - neste »

Hejduk

2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

AndersK

Ja det er en populær holdning å innta på internett, kanskje aller mest synlig i kommentarfeltet hos vg.no. Likefult er det nå en gang slik at forpliktelser er forpliktelser - og bortsett fra krig er det få ting verdens land jobber mer mot nå enn miljøtiltak. Det er på dagsorden og agenda til samtlige land med respekt for seg selv. Det vil være poengløst å kjøpe elbil kontra en vanlig bil dersom incentivene forsvinner. Spesielt når prisen for å "fylle" på enkelte ladestasjoner overgår prisen på diesel.

Økonomisk får politikerne velge hvilken fot de skal skyte seg i. Tapte inntekter fra elbilister eller kjøp av dyre CO2 kvoter fordi man ikke møter forpliktelsene sine internasjonalt. Den ene fører med seg bedre miljø i form av mindre utslipp. Den andre fører kun med seg en utgift og lite mer.

Det vil bli et ramaskrik både fra den politiske opposisjon samt internasjonalt dersom Norge fjerner elbilfordelene og på den måten inviterer til økt omsetning av fossilbiler. Hva har da vært poenget med fordelene vi har hatt alle disse årene? Miljøpolitikk er et maraton, ikke en sprint. Fordelene må selvsagt forlenges i overskuelig fremtid til det er flere elbiler enn fossilbiler på veiene. Det skjer som sagt ikke innen 2020.

Crown

Sitat fra: Limodriver på mandag 06. august 2018, klokken 16:22
Det er et poeng at Hyundai har solgt dårlig med konvensjonelle biler de senere årene. Således tyder det på at de ikke klarer å hevde seg særlig godt i konkurransen med andre bilprodusenter. Akkurat nå har Hyundai kommet tidlig til markedet med en elbil som vi i Norge etterspør.

Liten kommentar til at Hyundai har solgt dårlig med konvensjonelle biler - dette er bare i Norge pga drivlinjer som ikke passer våre avgifter. De solgte vel nærmere 5 millioner biler i 2017, og modeller som ikke selges her - Hyundai Sonata og Elantra har vært blant de 10 mest solgte bilene i verden. Om de selger 1000 eller 10.000 biler i Norge tror jeg ikke de bekymrer seg så _veldig_ med :) Men Ioniq/Kona viser at de er flinke til å posisjonere seg mot fremtiden, og viser at de kan.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

moderator 2

Hei

Diverse inlegg rettet mot person og ikke sak er slettet.

Det er u-aktuellt å tillate diskusjoner av person, så fortsetter dere med det er det rett ut for en periode.

Dersom du er uenig med det som skrives i et innlegg, så skriv et saklig svar. Dersom du ikke finner det bryet verdt, så hopp over og les neste tråd. Det er nå 682555 innlegg på forumet, så det går sikkert ann å hoppe over det du ikke liker.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

trykkertor

Hørt i lunsjen på jobben idag.
Kollega kom tilbake fra ferie i Spania.
Dette er en kollega jeg har all grunn til å stole på, som jeg har jobbet med i mange år og har tillit til.
(Nå skal det sies at de har leilighet i Spania, så dermed en slags adresse. De har også en spanskregistrert Hyundai i sitt navn stående utenfor leiligheten sin i spania.)

"Vi gikk innom en spansk Hyundai forhandler. Bestilte en 2-farget Kona EV. Ceramic Blue med hvitt tak.
Forhandler ordner med alt inklusive transport til Drammen. Bilen er forventet å ankomme i slutten av september.
Prismessig ble det så og si helt samme pris som å kjøpe bilen i Norge.
En annen i reisefølget syntes det var så god idé at de bestilte en Kona EV de også. Så nå venter vi 2 biler oppover, og skal hente dem selv i Drammen om 6 små uker.
Forhandleren hadde tilgang på 12 biler. Men det er vanskelig å selge dem i Spania fordi landet er dårlig tilrettelagt for elbiler."

Trond.m

Kan være en god ide framfor å vente 2 år. Men man må nok regne med at annenhåndsverdien på sideimporterte biler vil være noe lavere enn norsk-solgte biler. Er garantien eksakt den samme ?

arthur

Sitat fra: TM på mandag 13. august 2018, klokken 18:59
Er garantien eksakt den samme ?

Spør heller om den norske Forbrukerkjøpsloven er bedre, eller ikke, enn den garantien som gjelder på en importert bil!

Cydonia

Bør isåfall håpe at disse faktisk er med 64kWh-batteriet, og ikke 40. Ellers blir det jo ikke like god deal. Det er vel bare i Norge at importør har valgt å ikke tilby det minste batteriet.

Sitat fra: trykkertor på mandag 13. august 2018, klokken 17:28
Prismessig ble det så og si helt samme pris som å kjøpe bilen i Norge.
En annen i reisefølget syntes det var så god idé at de bestilte en Kona EV de også.
Hyundai KONA electric 2018

trykkertor

Ja. Det er med det store batteriet de spesifiserte.
Deres "problem" var at i Spania kan du ikke kjøpe bilen i én farge. Du blir påtvunget kontrastfarget tak.
Så for dem som ønsket en ensfarget bil, måtte de gå for kontrasttak. Versus en god del kunder her i Norge som ønsket kontrasttak, men må eventuelt foliere i ettertid.

Arthur Morgan

Sitat fra: Forum Admin på mandag 13. august 2018, klokken 14:57
Hei

Diverse inlegg rettet mot person og ikke sak er slettet.

Det er u-aktuellt å tillate diskusjoner av person, så fortsetter dere med det er det rett ut for en periode.

Dersom du er uenig med det som skrives i et innlegg, så skriv et saklig svar. Dersom du ikke finner det bryet verdt, så hopp over og les neste tråd. Det er nå 682555 innlegg på forumet, så det går sikkert ann å hoppe over det du ikke liker.

Lars
Forum admin


Det er ubehagelig og oppleve, og gjør forumet til en lite artig opplevelse. Vi er alle voksne og forskjelige meninger er helt innafor som alt annet i livet, men når enkelte her inne nbegynner med personhets ja da sporer man helt av.
Supert at du fjerna de innleggene lars! God sommer videre nå alle sammen!


goev

Jeg var innom siden til Hyundai i UK, og der var leveringstiden oppgitt til 7 uker for en variant av bilen med det lille batteriet  og alle andre varianter hadde 24 ukers leveringstid.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Jakal

goev, interessant. Men kanskje ikke så rart; I land hvor utbygging av ladestasjoner i hovedsak begrenses til byer (jeg antar det er tilfelle med England ?) vil rekkevidde bety desto mere. Jeg antar videre at garasje-tettheten (med mulighet for egenlading) i Norge er langt høyere enn i England. 

tuono

Vil tro at de på en eller annen måte har reservert/rigga en del av produksjonslinjene for biler der passasjeren kjører. Vet ikke hvor stort dette markedet er for elbiler. Bl.a. kommer vel ikke Kona til India i år. Så det kan vel forklare mye ang. UK og leveringstid?

Arthur Morgan

Sitat fra: goev på tirsdag 14. august 2018, klokken 09:18
Jeg var innom siden til Hyundai i UK, og der var leveringstiden oppgitt til 7 uker for en variant av bilen med det lille batteriet  og alle andre varianter hadde 24 ukers leveringstid.

Lurer på om leveringstiden  vil øke tilsvarende som folk bestiller, blir artig og følge med.

Arthur Morgan

Sitat fra: tuono på tirsdag 14. august 2018, klokken 12:02
Vil tro at de på en eller annen måte har reservert/rigga en del av produksjonslinjene for bilder der passasjeren kjører. Vet ikke hvor stort dette markedet er for elbiler. Bl.a. kommer vel ikke Kona til India i år. Så det kan vel forklare mye ang. UK og leveringstid?

Hørs jo logisk ut det du sier. Skulle dog ønske Norge ble med  opp på produksjonskapasiteten. Spent hva endelig ventetid blir når kontraktene er silt ordentlig som det sto i nyhetsbrev fra H

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA