Frustrerte folk avbestiller/kansellerer Kona ev på grunn av ventetid!

Startet av Arthur Morgan, torsdag 12. juli 2018, klokken 04:46

« forrige - neste »

Roy Aasen

Ved kønummer 18000...ville jeg ventet meg ca 6 måneder ventetid. 

Slik det nå er så der det bare elendig..de har nok muligens ikke særlig interesse av å produsere i større antall. De produserer vel biler totalt i størrelsorden 5 mill pr. år.   Så Kona og Ioniq produksjonstallene er vel ca som å pisse i havet, anslagsvis 50000 enheter 2018..

https://www.greencarreports.com/news/1111638_hyundai-kia-electric-car-production-to-soar-to-50000-next-year

AndersK

Skyld på LG-Chem. Batteritilgang virker å være flaskehalsen i omtrent alle elbiler som produseres for tiden.

emurof

Har du en kilde på det, AndersK?

Og burde de ikke investert tungt i utvidelse av batteriproduksjon?

Jeg mener, her har Hyundai en gyllen mulighet. De har laget en bil som ser ut til å være etterspurt, men så virker det som de bare går "through the motions" (husker ikke hva det heter på norsk) og ikke tar det så seriøst. Som om de ikke egentlig gidder å satse, men bare får ut en elbil for å få gjort det?

Et bra produkt som de kan etablere seg som en av markedslederne med, og så hører man ingenting om hva de faktisk gjør for å utvide produksjonskapasiteten?

AndersK

LG Chem fikk problemer allerede under Ionic-etterspørselen i fjor, og etterslepet har vel enda ikke gitt seg. De utsatte i tillegg bygging av sin store giga-fabrikk i Europa (Polen) sent i fjor hvilket pushet åpningen, og dermed også produksjonskapasiteten av fabrikken tilbake

https://insideevs.com/lg-chem-cant-keep-unexpectedly-high-demand-hyundai-ioniq-electric/

http://www.eenewspower.com/news/lg-chem-delays-european-battery-megafactory


Legger man til dette at prisen på batterier fremdeles er for høy for bilprodusentene, er det få - om noen - som ønsker å produsere flere elbiler enn de absolutt må før avgiftshelvete for fossilbiler kicker inn i Europa i 2020 - 2021.

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-cobalt-batteries/


Samtidig skal man huske på at det selges _svært_ få elbiler i Europa ellers. I april i år ble det solgt 5.5% elbiler i Europa, resten var fossilbiler. Hvor tror dere Hyundai tjener penger? Det er klart de ikke vil skvise ut sine egne fossil-modeller med dårlig betalte elektriske biler før de absolutt må, hvilket fremdeles er et par år til. Og det er om et par år at batteriprisen er spådd til å være på et nivå der produsentene begynner å tjene penger på elbilene sine.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/05/25/195399536/sa-lite-selger-elbilene-i-resten-av-europa

https://www.dn.no/privat/2017/10/30/1955/Motor/volkswagen-topp-2020-blir-en-gamechanger-for-bilindustrien

Arthur Morgan

Sitat fra: AndersK på fredag 03. august 2018, klokken 22:56
LG Chem fikk problemer allerede under Ionic-etterspørselen i fjor, og etterslepet har vel enda ikke gitt seg. De utsatte i tillegg bygging av sin store giga-fabrikk i Europa (Polen) sent i fjor hvilket pushet åpningen, og dermed også produksjonskapasiteten av fabrikken tilbake

https://insideevs.com/lg-chem-cant-keep-unexpectedly-high-demand-hyundai-ioniq-electric/

http://www.eenewspower.com/news/lg-chem-delays-european-battery-megafactory


Legger man til dette at prisen på batterier fremdeles er for høy for bilprodusentene, er det få - om noen - som ønsker å produsere flere elbiler enn de absolutt må før avgiftshelvete for fossilbiler kicker inn i Europa i 2020 - 2021.

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-cobalt-batteries/


Samtidig skal man huske på at det selges _svært_ få elbiler i Europa ellers. I april i år ble det solgt 5.5% elbiler i Europa, resten var fossilbiler. Hvor tror dere Hyundai tjener penger? Det er klart de ikke vil skvise ut sine egne fossil-modeller med dårlig betalte elektriske biler før de absolutt må, hvilket fremdeles er et par år til. Og det er om et par år at batteriprisen er spådd til å være på et nivå der produsentene begynner å tjene penger på elbilene sine.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/05/25/195399536/sa-lite-selger-elbilene-i-resten-av-europa

https://www.dn.no/privat/2017/10/30/1955/Motor/volkswagen-topp-2020-blir-en-gamechanger-for-bilindustrien


Jeg håper at kona tar opp produksjonen, jeg orka rett og slett ikke og vente nesten 2 år på en bil, Teslabjørn har testet bilen grundig, Han skryter kona opp i skyene. Mere bil for pengene per dags dato er vanskelig og oppdrive.

Turbato

Leveringstidene på de britiske bestillingssidene som åpnet nå er 7–24 uker for de som bestiller nå. Hva tenker vi om det? Er England er så mye mer prioritert område for Hyundai? Hoper det seg opp i venstrekjøring-produksjonen? Eller er leveringstidene de oppgir fri fantasi?

Spajderman

De fikk ikke forhåndsbestille i England så vidt jeg forstod, da blir det vel fort slik at de som bestiller først nå får bil ganske raskt. Om mange nok bestiller der også vil nok leveringstiden øke betraktelig.

Turbato

Ja. 7 uker må jo bety at bilen er på båten allerede, så så snart en spesifikasjon er bestilt i tilsvarende antall skyter vel leveringstiden i været.

Arthur Morgan

Sitat fra: Turbato på søndag 05. august 2018, klokken 12:44
Ja. 7 uker må jo bety at bilen er på båten allerede, så så snart en spesifikasjon er bestilt i tilsvarende antall skyter vel leveringstiden i været.

Det antar jeg høres veldig riktig ut.
Nei og vente så lenge på kona var uaktuelt for meg hverfall. Da skulle det vært slik at jeg fortsatt var reservert, fram til de siste 4-6 månedene før bilen ble levert, og signerere og bunde seg til en kontrakt 2 år fram i tid er talentløst av Hyundai. Og uaktuelt for meg. Trodde dem hadde lært av ioniq,
Neida.

Spajderman

Nå selger de jo fremdeles alt de klarer å produsere av Ioniq og har solgt produksjonskapasiteten for kona de kommende kanskje to årene, så det ser for så vidt ut som de klarer seg greit?

Limodriver

Det er et poeng at Hyundai har solgt dårlig med konvensjonelle biler de senere årene. Således tyder det på at de ikke klarer å hevde seg særlig godt i konkurransen med andre bilprodusenter. Akkurat nå har Hyundai kommet tidlig til markedet med en elbil som vi i Norge etterspør.

Hyundai burde ta hensyn til at det kommer dager da konkurrentene har sluppet biler som vil konkurrere med Kona EV. Med fremgangsmåten de har benyttet overfor Kona kundene/interessentene er det ikke sikkert de vil vinne kjøperne i fremtiden. Dette både fordi kunder husker og at de har ikke klart å vinne i konkurransen før de kom tidlig til markedet med rimelige elbiler.

lirekassa

Sitat fra: Limodriver på mandag 06. august 2018, klokken 16:22
Det er et poeng at Hyundai har solgt dårlig med konvensjonelle biler de senere årene. Således tyder det på at de ikke klarer å hevde seg særlig godt i konkurransen med andre bilprodusenter. Akkurat nå har Hyundai kommet tidlig til markedet med en elbil som vi i Norge etterspør.

Hyundai burde ta hensyn til at det kommer dager da konkurrentene har sluppet biler som vil konkurrere med Kona EV. Med fremgangsmåten de har benyttet overfor Kona kundene/interessentene er det ikke sikkert de vil vinne kjøperne i fremtiden. Dette både fordi kunder husker og at de har ikke klart å vinne i konkurransen før de kom tidlig til markedet med rimelige elbiler.

Hyundai har god nybilgaranti, men som du påpeker selger de ikke allverden av modeller utenfor elbil-segmentet. Hvorfor skulle de da ikke smi mens jernet nå er varmt? Til syvende og sist vil de havne i en konkurransesituasjon lik den de har for fossilbilene sine nå, og da vil salget av elbiler også normalisere seg og nærme seg markedsandel fra tidligere - eller? Selvfølgelig har de litt å vinne på å etablere gode kundeforhold nå, men jeg synes ikke det er så veldig sjokkerende om de velger kortsiktig profitt framfor langsiktighet, for å være helt ærlig.


Spajderman

Nå er jeg jo også en av de som mener at kundebehandlingen til Hyundai har vært helt grei. At enkelte ikke ønsker å skrive kontrakt på en bil de får levert om to år er helt ok, det er jo helt frivillig å bestille bilen, det man får er jo rett og slett muligheten til å kjøpe en godt utstyrt elbil med god  rekkevidde med realistisk anslåtte leveringstider. Det som gjør det problematisk er vel eventuelle avgiftsøkninger etter 2020 og det får ikke Hyundai gjort noe med. Avgiftsøkningene vil jo også føre til at alternativene blir like mye dyrere.

Arthur Morgan

Sitat fra: Spajderman på mandag 06. august 2018, klokken 16:49
Nå er jeg jo også en av de som mener at kundebehandlingen til Hyundai har vært helt grei. At enkelte ikke ønsker å skrive kontrakt på en bil de får levert om to år er helt ok, det er jo helt frivillig å bestille bilen, det man får er jo rett og slett muligheten til å kjøpe en godt utstyrt elbil med god  rekkevidde med realistisk anslåtte leveringstider. Det som gjør det problematisk er vel eventuelle avgiftsøkninger etter 2020 og det får ikke Hyundai gjort noe med. Avgiftsøkningene vil jo også føre til at alternativene blir like mye dyrere.

Vi får håpe regjeringen ikke gjør noe før den tid. Nå har jo esa gått med på og utsette fra til 2019 var det ikke så? Hvis det stemmer så vil jo mange få sjokk når bilen plutselig koster nesten 500.000

AndersK

De viktigste elbilfordelene er fredet til 2020. Nå ser vi derimot at det ene landet etter det andre rekker opp hånda og sier de ikke klarer å møte klimaforpliktelsene sine til avtalt tid, senest ut er svært grønne Tyskland. Hos dem er bilsektoren en stor utslippspost, likeså her i Norge. Vi har nettopp vært igjennom en uvanlig tørr og varm sommer, der vi var i motsatt ende av skalaen for et år siden. Stormene blir flere, skogbrannene hyppigere, varmebølgene lengre og vintrene mildere. Man skal ha levd lenge og vel under en stein dersom man som politiker i 2020 går inn for å eliminere incentivene for å kjøre miljøvennlig. Alternativt blir det svindyrt å kjøre fossilt. Man kan velge pisk eller gulrot, og bilkjøring er allerede absurd dyrt i dagens Norge. Dermed vet jeg hvilken hest jeg setter pengene på.

Følgelig er jeg lite bekymret for noen nevneverdige avgiftsøkninger i 2020. Norge har forpliktet seg til kutt i klimagassutslipp igjennom internasjonale avtaler og det skal faen meg holde hardt selv med dagens ordninger. De vil ha folk over på grønn transport fortere enn det remmer og tøy kan holde.

Når alle kjører elbil vil naturligvis avgiftene følge med, men det skjer selvsagt ikke innen 2020. Sunn fornuft tilsier at de som har bestilt bilen i dag og fått levering i 2020 betaler det samme som resten av oss.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA