Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blå 3-fas industrikontakt 230V 32A for lading av i3 High Voltage Edition

Startet av perandre, tirsdag 10. juli 2018, klokken 14:18

« forrige - neste »

elektrolux

Stemmer det, og maks lengde på inntakskabelen er 30 cm ev. om en skal følge Tysk standard 1,5m. Vi monterer konsekvent 1,5m på kladder vi fikser for å redusere muligheten for at kladdens vekt blir hengende i stikket.

6 mA DC serien er forøvrig tilgjengelig i alle varianter. Dvs 16A / 32A, 4,5 og 10m kabel, 1 og 3 fase, med og uten kWt teller, altså over 100 varianter for å dekke de fleste behov.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Orbit på tirsdag 17. juli 2018, klokken 11:31
Sitat fra: perandre på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:23
Tibber vet hva resten av huset forbruker, men du har nok rett: Den tar bare hensyn til kraftprisen, ikke effekttopper/ting relatert til nettleie.

Det blir jo etterhvert et optimaliseringsproblem her: På natta ønsker en å lade raskest mulig i de timene strømprisen er lav, men samtidig vil en stor effekt der føre til høy effektavgift på nettleien for hele måneden. Så blir det en avveining om du vil pådra deg noe ekstra effektavgift for å kunne tappe billig nattstrøm (dersom det mer enn tjener inn effekttillegget).

Med en 5.7 kW lader (25A) vil kanskje dette uansett ikke gi noen effekttopp dersom du likevel ligger over dette på morgen/ettermiddag for huset. Hos oss ligger vi rundt 6-7kW peak en kald vintermorgen (kun elektrisk oppvarming), utenom lading.

Ikke et problem for Zappi. ;)

Du stiller inn både tidspunkt for rask lading, og maks totalt strømtrekk slik at en unngår overforbruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. juli 2018, klokken 12:18
Du stiller inn både tidspunkt for rask lading, og maks totalt strømtrekk slik at en unngår overforbruk.

Poenget mitt var å stille inn et visst overforbruk (og bevisst pådra seg et tillegg i effektavgift), for å tjene dette inn igjen på lavere strømpris, for eksempel lade med 11-22kW noen få timer om natta når prisen er på det aller laveste, kanskje bare natt til lør- og søndag når prisen er på det aller laveste (gitt batteriet likevel holder gjennom uken). Det bli helt avhengig av hva nattstrøm vil koste....men viser også at modellen med effektavgift for forbruk også utenom "rushtid" egentlig er litt meningsløs.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ferry

Sitat fra: perandre på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:23
Tibber vet hva resten av huset forbruker, men du har nok rett: Den tar bare hensyn til kraftprisen, ikke effekttopper/ting relatert til nettleie. Slik tolker jeg https://store.tibber.com/no/store/bmw/

Hvilke målinger bruker Tibber? De som AMS-måleren sender noen ganger i døgnet? Det kan noen ganger gå et døgn eller mer før loggen på nettet er oppdatert, i hvert fall.

Ferry

Sitat fra: Orbit på tirsdag 17. juli 2018, klokken 09:06
De forslagene som er ute til hvordan effektavgift skal beregnes, ser bare på maksimal effekt i løpet av vilkårlig time, selv om dette skjer på et tidspunkt hvor det likevel er overkapasitet i nettet.

DET kan ikke være sant!?  :o

Orbit

Eksempel fra ett av de få stedene som allerede har effektavgift:
Sitat fra: https://norgesnett.no/nettleie/#/effektbasert-nettleie/Effekt: Maksimaltimen er avregningsgrunnlaget. Maksimaltimen er gjennomsnittet av de tre høyeste målte timeverdiene pr. måned (timene det brukes mest strøm). De tre høyeste målte timeverdiene må være på forskjellige dager.

Og når du ser på satsene så er det heller ingen prisforskjell selv mellom sommer- og vintersesong! Nå gjelder dette riktignok et hytteområde, hvor strømforbruket om sommeren nok er høyere enn på vinteren. Men desto mer, med "sommerstrøm" dvs liten oppvarmingsandel, burde toppene (morgen/ettermiddag) være relativt mye større i forhold til hva som går om natta. Likevel kan du gå på en liten smell med elbillading på natta.

Energiverkene diskuterer seg imellom om hvilken modell de skal bruke, og om det blir en felles metode. Gullkorn fra "internkonferanse", og foredragstitler der:
Sitat fra: https://www.energinorge.no/kurs-og-konferanser/2017/q2/effektbaserte-tariffer/

  • Kundekommunikasjon ved innføring av nye tariffer?
  • Ny prismodell – uten å få kunden og media i strupen?
  • Effekttariffer til glede og besvær – for hvem?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Blodstrupmoen

Nettopp pga. Effektleddet som kommer, har jeg valgt ecolite, den kan styres fra hjemmeautomasjonssytemet. Med flere standalone apparater som styrer seg selv vil det bare bli tull, og ting vil slå seg av og på uten kontroll. Man må ha ett overordnet system som prioriterer utkopling osv.
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV

perandre

Sitat fra: Ferry på tirsdag 17. juli 2018, klokken 13:09
Hvilke målinger bruker Tibber? De som AMS-måleren sender noen ganger i døgnet? Det kan noen ganger gå et døgn eller mer før loggen på nettet er oppdatert, i hvert fall.

Tibber bruker timesbaserte målinger fra AMS-måler når tilgjengelig (aktivert hos meg).

Vedr Tibber og effekttariff, ser jeg at de har tatt høyde for dette også:

SitatKonseptene for smart lading har vi laget slik at de selvsagt tar høyde for varierende strømpriser. I tillegg har vi forberedt algoritmene (matematikken) på å utnytte det faktum at man mange steder i Norge får nettleie som vil variere etter effekt. Myndighetene har varslet at det blir innført en ny type nettleie som gjør at om man bruker mye strøm på en gang (eksempelvis en time), så blir nettleien høyere enn om man har et jevnere forbruk. Matematikken til Tibber tar høyde for dette og vil passe på slik at man ikke lader elbilen når man typisk koker middag eller bruker mye strøm ellers i huset.

Kilde: https://blog.tibber.com/no/smart-hjemmelading-tesla/
Model S 85 - 2013

perandre

Nå har jeg forøvrig landet på å kjøpe Ecolite med tilførsel fra CEE (via ladespesialisten.no). Jeg slipper utgiftene til elektriker, og så synes jeg selve boksen ser pen ut! Med kabel på 8m koster dette 7.700 kr.
Model S 85 - 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA