Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Registrering av egenkonverert elbil

Startet av pae_ev, søndag 21. oktober 2007, klokken 21:12

« forrige - neste »

ilmarw

Sitat fra: cra på tirsdag 12. februar 2008, klokken 09:43
Jeg er enig med bosonic; informasjonen burde være tilgjengelig for alle. Jeg tror ikke elbil-eiere er dummere enn andre bileiere (kanskje tvert imot? )
Men vi snakker her jo om potensielle elbileiere, det er vel ikke det samme, er det vel?  ;D

Den diskusjonen her dukker opp med jevne mellomrom. Jeg mener i og for seg at det er greit at ikke alle problemene med elbil dukker opp blant det første man leser, men sånne ting begrenser seg vel ikke til avansert. Har tro på at Lars gjør jobben sin og avgjør hva som er det riktige.

ilmar
Polestar i bestilling

Patriq Backlund

Ursäkta mig, men att skärma de som är intresserade av elbilar från verklighetens fakta syns jag är lika illa som skjulte fel och mangel vid boligköp.

En vuxen myndig uppatgående människa får själv ta ansvar för sitt liv och sina slutsatser. Klarar han inte av verkligheten som den är, så får han själv ta konsekvenserna av det.
Omvänt - om någon tar beslut om att köpa en elbil baserat på en bild som inte stämmer med verkligheten, så slår det också tillbaka förr eller senare mot dem som menar att elbil är ett gott, om det visar sig för den nya elbildsägaren att det är mer problematiskt än först förespeglat att äga elbil.

Bara min syn på saken....
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

cra

Joda, voksne mennesker må selv klare å avgjøre hvilken informasjon som skal være "viktigst" for dem.

Jeg har også tidligere påpekt faren ved at folk kan føle seg snytt hvis de gis et inntrykk om at ting er enklere enn de faktisk er.

Det oppstår jo problemer med vanlige biler også. Jeg har en caravelle som (mens den fortsatt bare var "barnet") plutselig ikke lot seg starte. Batteri og alt var i orden, men det viste seg at et relé hadde takket for seg. Jeg er medlem i et VW-forum, og der er massevis av diskusjoner om ditt og datt som har gått i stykker/sluttet å fungere, men det avskrekker meg ikke fra å ha en VW. Det gir meg mer innsikt i hvilke problemer jeg *kan* støte på, og en trygghet om at det har latt seg fikse før, og da kan kanskje jeg også greie det.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Poenget må vel være nettopp det at de diskusjonene på avansert ikke er virkeligheten, og at man er redd for at folk skal oppfatte at det å eie en elbil krever den type kunnskap som det snakkes om der, noe som ikke er tilfelle.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Hvis folk er så blåst at de tror de må ha slik inngående kunnskap for å ha en el-bil er det like greit at de ikke eier en. De burde faktisk ikke eie noen bil i det heletatt.

"Alle" vet at de kan kjøpe seg en bil uten å kunne en tøddel om mekanikk eller mekking, og få ordnet problemene på verksted. Dette gjelder kanskje spesielt nye biler, der man snart ikke kan gjøre noe som helst (pga all elektronikken) selv om man har eid bil i flere tiår.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Patriq Backlund

Sitat fra: cra på tirsdag 12. februar 2008, klokken 14:45
Hvis folk er så blåst at de tror de må ha slik inngående kunnskap for å ha en el-bil er det like greit at de ikke eier en. De burde faktisk ikke eie noen bil i det heletatt.

"Alle" vet at de kan kjøpe seg en bil uten å kunne en tøddel om mekanikk eller mekking, og få ordnet problemene på verksted. Dette gjelder kanskje spesielt nye biler, der man snart ikke kan gjøre noe som helst (pga all elektronikken) selv om man har eid bil i flere tiår.

Precis min poäng !
:)
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

elektrolux

Sitat fra: cra på tirsdag 12. februar 2008, klokken 14:45
"Alle" vet at de kan kjøpe seg en bil uten å kunne en tøddel om mekanikk eller mekking, og få ordnet problemene på verksted. Dette gjelder kanskje spesielt nye biler, der man snart ikke kan gjøre noe som helst (pga all elektronikken) selv om man har eid bil i flere tiår.

Problemet med dette er at i elbilens tilfelle, er ikke nødvendigvis verksted,  plassen man bør gå.

Måten bilverkstedene hånterer elbiler, er å bytte ut alt for store enheter. F.eks hele elektronikkboksen når kun DC-DC er defekt, eller hele motoren når kommutator er brendt. Dette fikser riktignok problemet, men koster bileier alt for mye.

Til sammenligning vil en forbrenningsmotor bli forsøkt reparert i det lengste.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Det er vell heller slik at dersom en skal reparere noe selv er en interessert i å skifte en så liten og så billig del som mulig. Setter en bort noe til et verksted er det totalprisen som teller.

Så når utviklingen er slik at fabrikkproduserte deler blir billigere og timeprisen på verksted blir høyre kan det bli billigere for kunde å skifte en for stor del enn at verkstedet driver feilsøking.

Reparerer en noe selv regner en ikke særlig timepris. Problemet blir da at delelager er rettet mot høy timepris  verksteder, men vi ønsker bare den delen vi har bruk for.

Ellers synes jeg at 5 innlegges reglen kan sløyfes, men at en godt kan stille krav om innlogging for å slippe til i skattekisten om egenkonvertering og andre tema under avansert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Jeg heller også mot at man sløyfer 5 innleggsregelen og setter disse avanserte temaene til låste. Helst bør en da få beskjed enten i oversikten eller hvis man prøver å se på de at man må være innlogget for å se dette. Dermed vil heller ikke goggle-bot plukke opp dette og man vil ha noe av den samme silingen som man åpnår nå uten å bruke en såpass spesiell regel som minimumsinnlegg for å se essensielle deler av forumet.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

cra

Sitat fra: Cobos på tirsdag 12. februar 2008, klokken 21:17
Jeg heller også mot at man sløyfer 5 innleggsregelen og setter disse avanserte temaene til låste. Helst bør en da få beskjed enten i oversikten eller hvis man prøver å se på de at man må være innlogget for å se dette.

Jeg jobber med å lage nettsider, nettbutikker o.l. Det vanlige her er at deler man må være medlem for å få tilgang til er synlige, men at men må via login-side for å se dem. Admin-sider derimot er gjerne enda mer "usynlige", og link til disse dukekr ikke opp før man har logget inn.

Jeg mener det beste er at alle forum er synlige, menes dersom man prøver å gå inn i et forum med avansert info så får man beskjed om at man må være registrert medlem for å få tilgang.

Dersom forumene er helt usynlige kan det jo tenkes at potensielle medlemmer og eksperter som besøker forumet ikke ser at den diskusjonen de var ute etter finnes, og så søker de videre til andre forum.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA