Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen Leaf 2011/2012 som har 12barer? (>84%SOH)

Startet av LeafSwe, tirsdag 03. juli 2018, klokken 11:13

« forrige - neste »

HansV

Ikke 2011/12 men tidlig 2013. Så det bør være innafor.
12 Bars, 61000km, nesten 90% SOH i Leaf spy.
Nettopp kjøpt bilen og er godt fornøyd med dette.
Agarfors: Den øverste streken utgjør 15%. Du ligger altså under 85%.

sylwester

Jeg forstår hvorfor Nissan har flyttet SOH-meteret lengre inn i menyen. Syns det ser litt dumt ut når bilen er fullada og det er ikke lengre så lett å se hvor mange barer av 12 siden den viser av 11 :-(

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

fonberg

Vår Leaf kjøpt juni 2012, kjørt ca 80.000 km har fortsatt 12 barer.
Har vært hurtigladet én gang, hjemme lades den på 3,7kW, plugges i når den parkeres på ettermiddag/kveld, og lades konsekvent til 100%.
Så den kan umulig ta veldig skade av å stå over natta på «100%».
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Aspiranten

Vi har alle 12 prikker. 58.000 km.

Har omtrent aldri hurtigladet, og ladet kun til 80% da vi bodde i byen. Nå bor vi 20km utenfor og lader til 100% hver dag. Så forsvinner vel en prikk snart. Vi har bestilt ny Ioniq for å få lenger rekkevidde. Undersjøisk tunnel spiser strøm.

Bilen skal forøvrig selges, om noen vil ha en 2011 norsk bil med servicehistorikk og den er pent kjørt av voksen dame :)
Nissan Leaf

tomrh

Sitat fra: fonberg på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:32
Vår Leaf kjøpt juni 2012, kjørt ca 80.000 km har fortsatt 12 barer.
Har vært hurtigladet én gang, hjemme lades den på 3,7kW, plugges i når den parkeres på ettermiddag/kveld, og lades konsekvent til 100%.
Så den kan umulig ta veldig skade av å stå over natta på «100%».
Jeg leste noe om at det er bedre for batteriet å bli ladet med rask saktelading, det er tiden batteriet lades som avgjør og ikke strømstyrken. (Kan google «Jeff Dahn battery degradation» for å finne mer om dette.) Så 16A lading skal i teorien gi 60% lengre levetid enn 10A lading, isolert sett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

Tror nok det er riktig at raskere opplading er bedre, men det er nok feil at det blir 60% bedre bare fordi 16A er 60% raskere enn 10A. Det er mange ting som bestemmer hvor fort kapasitetstapet er. Batteritemperatur, mye 100% eller nær 0%, hvor mange ganger bruttokapasiteten som er trukket av batteriet og tydeligvis ladehastigheten... Selv om du gjør alt optimalt får du noe kapasitetstap.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

#21
Sitat fra: tomrh på lørdag 03. november 2018, klokken 21:39
...isolert sett.
;)

Tenkte at Fonberg sin Leaf kanskje er et eksempel på at dette er noe sant i, siden han alltid har ladet bare på 3,7 kW?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Tormod Beck

Mistet 1 bar på min USA Leaf 2012.
Bilen har alderi vært på service, kan det være en årsak,
Gått 37000 lite hurtiglading mest hjemmelading til 80%.
Hvor mye bør jeg klare å laden den på 100% nå på vinteren?

sylwester

Sitat fra: Turbato på søndag 29. juli 2018, klokken 21:50
Sitat fra: sylwester på søndag 29. juli 2018, klokken 21:38
det kan jo hende jeg er heldig og at den får en vinter til over 85%. Jeg er pessimistisk siden etter jeg fikk 40kWh så er ikke denne på langtur lengre. Kun korte turer i byen :-(

Hva betyr dette? At langturer er bra for batteriet?
Ja. En langtur som representerer jevn utlading og en hurtiglading som går fra lavt til ca. 80% og ned igjen for så å lade den til 100% vil gi bilen mer data om hva helsetilstanden er på batteriet og det vil slippe litt flere % løs som den tidligere ikke turte å lade opp siden den er pessimistisk.
De batteriene jeg har sett som er "best" har høy km. De er nede i lav SOC og setter den til lading og kjører ved høy SOC og har typisk jevn bruk. Jeg så en 2018 med 30.000km med over 100%SOH. Min har 97%. Det kan jo være statistisk varians mellom batterier, men hver gang jeg ser slike data så ser jeg at det er høy km på de i forhold til modellår. Pleier å spørre om de passer på batteriene og og svarene varierer litt. Oftest er de ikke fullada i flere dager i strekk uansett pga av bruk.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 18. desember 2018, klokken 22:55
Mistet 1 bar på min USA Leaf 2012.
Bilen har alderi vært på service, kan det være en årsak,
Gått 37000 lite hurtiglading mest hjemmelading til 80%.
Hvor mye bør jeg klare å laden den på 100% nå på vinteren?
Til et sted rundt 230 GIDS om du har LeafSPy, eller 110-115km på GOM ved normal kjørestil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Sitat fra: fonberg på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:32
Vår Leaf kjøpt juni 2012, kjørt ca 80.000 km har fortsatt 12 barer.
Det kan være temperatur som er det viktige. Har du holdt bilen svalt?
Dersom du kun har lada med 3,7kw, så er det håp om at batteriet ikke er kjørt så varmt.

Enkelte mener at det er kombinasjonen av høy temperatur og høy lading som sliter.

Tormod Beck

Ladet til 100% nå + 1 og 4 streker på tempratur på batteri.
Den viste da 135 på D og 151 på Eco på 11 barer.

Strømbil

2013 mod. Mistet første bar rundt 100K, andre bar forsvant på 128K. Bilen er hardt brukt med mye hurtiglading og alltid ladet til 100% hjemme hver dag\natt.
Svart Nissan Leaf 2013.

dissern

Fikk min Leaf høsten 2011 (VIN xxxxxx00007904), kjørt 59k og har SOH =82 %.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

daggad

November 2011, 188000km, mistet 2 streker. Har kjøpt en slik dings som en leser med Leaf Spy. Men så var det dette med å gidde å sette den på da...  :P
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA