Webasto som värmer upp batteriet vintertid?

Startet av engolf, lørdag 30. juni 2018, klokken 23:23

« forrige - neste »

engolf

Det behövs ju inte massa ström till en starmotorn och övervinna intern friktion i en förbränningsmotorn, bara lite elektronik som ska startas upp:) Men ja, originalbatteriet är väl på 33ah och 272 kallström. Dessutom är det nu 5 år gammalt, orkade tydligen inte dra en brännare och kupeviften på max:(

elekTrond

Trillingene (og andre) burde fått et fritid/marint batteri som er laget for gjentatte djuputladinger. Kaldstartstrømmen (CCA) har vi ikke bruk fort. Enda gyldigere blir det med ettermontert parkeringsvarmer. De trekker gjerne 10 A til glødeplugg og oppstart, og 4-6 A til vifter/pumper i drift. I tillegg kommer de <30A kupévifta/varmeapparatmotoren vil ha. DC/DC-konvertern er fortsatt i dvale.

Si du trekker totalt 15 A, i 30 min. Da har du forbrukt 15 Ah, og dratt "startbatteriet" ned på 50%. Noe det ikke setter særlig pris på. Noen har gått for gelébatteri — type gul/blå Optima etc. Andre har bygd 12V LiFePo eller brukt 38x120 celler med egen BMS.

@engolf: Når skal du koble om til å la varmeapparatet styre viftehastigheten? :D
'13 Mjau

engolf

Dessa bilar var inte byggda med tanke på extra strömförbrukare som t ex webasto, därför det klena batteriet:( Det gamla hade inga problem med att starta upp webaston och dra kupeviften i 15 minuter, och bilen startade fint, men på sikt är måste batteriet uppgraderas. Vid de allra flesta tillfällen jag förvärmer bilen står den och laddar, och då är det inga problem. Men de gånger jag har gjort det utan att ladda sjönk spänningen till ca 11,8-11,9 volt=obra!
elekTrond: nu har jag fungerande webasto och vifte (som går med fast hastighet), och tror jag håller mig till det:) Dessutom är det inte så himla frestande att skruva i garaget i bara några plusgrader...:/

engolf

En liten smart dings att övervaka spänningen med:)Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Hej igen, och gott nytt!
Liten uppdatering: efter att ha installerat lister runt pansaret, har problemet med imma på rutorna försvunnit helt. Förr immade det inne vid fuktig väderlek, men nu är det helt torrt:)

elekTrond

Så bra. Gitt sakens natur og egen interesse, spør jeg følgende: Det har ingen verdens ting å gjøre med 1) dieselvarmer eller 2) generelt tørrere(?) vinterluft? Kun disse tettelistene?
'13 Mjau

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Jepp, gummilist mellan lykter och panser, och också uppe mellan panser och plastdelen under vindrutan, då det var helt öppet där och vattensprut kom in. Det finns bilder här i tråden.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Tydligen ja. Jag tror fukten som kommer in där framme i "motorrummet" hittar vägen in i kupen via ventilationskanalen även vid stillastående. Efter att jag installerade listerna har det varit helt torrt inne i bilen (immar inte längre på rutorna), och det har varit både regn, snö och generellt fuktigt väder.

elekTrond

Da må du forsyne oss med et artikkelnummer og dimensjoner. :D
'13 Mjau

engolf

Jag vet inte om andra plågas med fukt inne i bilen, men jag måste alltid ha en ren mikrofiberduk inne i bilen så fort det regnar eller bara är fuktigt ute. Och fukten lägger sig alltid på insidan av vindrutan, inte på de andra rutorna, och den är ju inte speciellt enkel att komma åt till och torka:( Speciellt illa är det när det är regnigt/fuktigt flera dagar i streck, då immar det redan efter ett par timmar stillastående...
Listen jag köpte: https://www.ebay.com/itm/Sloping-D-Shaped-Car-Door-Seal-Strip-Rubber-4m-Trunk-Hood-Edge-Insulation-Trim/113223467475?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Ska lägga ut ett par bilder till på var jag gjorde lite senare.

alda

Sitat fra: engolf på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:02
Jag vet inte om andra plågas med fukt inne i bilen, men jag måste alltid ha en ren mikrofiberduk inne i bilen så fort det regnar eller bara är fuktigt ute. Och fukten lägger sig alltid på insidan av vindrutan, inte på de andra rutorna, och den är ju inte speciellt enkel att komma åt till och torka:( Speciellt illa är det när det är regnigt/fuktigt flera dagar i streck, då immar det redan efter ett par timmar stillastående...
Listen jag köpte: https://www.ebay.com/itm/Sloping-D-Shaped-Car-Door-Seal-Strip-Rubber-4m-Trunk-Hood-Edge-Insulation-Trim/113223467475?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Ska lägga ut ett par bilder till på var jag gjorde lite senare.
Tack för tips, men är inte motorrummet helt öppet i botten? (regards en som hade stålis på insidan av hela frontrutan i morse  :D )
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

engolf

Det stämmer:) Det sitter ju en plastkåpa under, men den täcker bara en del. Jag tror oavsett det mesta av vattnet som kommer in där kommer uppifrån vid regn/vattensprut och snöfall, och från sidorna (helt öppet intill lyktorna). Med lite fartvid och regn leder faktiskt lyktorna vatten rakt in i luftintaget:(

erik e

????  Det kommer mye vann inn i luftinntak , det er jo der luften kommer inn. Dette blir jo drenert vekk på veien inn i bilen. Så dette med lister har jeg ikke noe tro på. Har også problemer med dugg når det er fuktig og kaldt,løsning er varme og øke viftehastighet. Og det går selvfølgelig ut over rekkevidde . Så problemet er elendig varmeapparat og ingen varm motor i front av bilen. Er i gang med min 8. vinter i I-MiEV så dette har jeg erfaring med. Hold ut,solen kommer tilbake.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA