Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms på elbiler (var: Model 3 - bilder og smånytt.)

Startet av georglu, fredag 29. juni 2018, klokken 12:22

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: creal på lørdag 28. juli 2018, klokken 14:44
Det fine - hvis man ønsker en miljøvennlig bilpark - er at denne omleggingen er verre for FrP å sette ned foten for, siden det bare er tale om en teknisk, byråkratisk endring.

Sant nok, at FrP vil motsette seg omlegningen til WLTP er bortimot utenkelig. Men det som ikke er utenkelig er at de tar til ordet for å redusere bilavgiftene ytterligere (se punktet under). Dette er helt i tråd med deres eget program, og de kan nå bruke argumentet at de motvirke den utilsiktede økningen som du korrekt påpeker at vil komme basert på nevne omlegging.

Skjer dette så faller muligens også argumentet om å innføre avgift  på elbiler for å ikke endre den komparative fordelen¹ de har i dag, som er nedfelt i Jeløya-avtalen.

¹  Denne har jo streng talt blitt redusert de siste årene i takt med avgiftsreduksjoner på fossilbiler. Så strengt talt kunne man heller sett på dette som en mulighet for å gjennopprette den komparative fordelen elbilene opprinnelig hadde.

Sitat fra: creal på lørdag 28. juli 2018, klokken 14:44
Statens inntekter fra bilavgifter har gått gradvis ned, og jeg tipper nok at mange nok ser behovet for å svinge pendelen tilbake, og at man derfor griper denne muligheten.

Sant nok, men hoveddelen av denne reduserte inntekten kommer enn så lenge av avgiftsreduksjoner på fossilbilene, ikke avgiftsfritaket på elbiler. Det er altså fortsatt viktigere å ta fatt i den delen før man begynner å se på elbilenes avgifter for å dekke inn inntektstapet.


Sitat fra: creal på lørdag 28. juli 2018, klokken 14:44
Hvilken form avgiftsbeleggingen av elbiler tar, er mer spennende. Det er kanskje mest sannsynlig at man starter med vektavgiften fra ifjor, slik at kjøpere av Model S, X, I-Pace, E-Tron og EQ får noe avgifter. Det er vel neppe så sannsynlig at man begynner å heve momsen opp fra 0% for alle biler.

Den generelle utviklingen av bilavgifter går i retting av å avskaffe vektavgiften helt, så blir litt bakvendt å innføre den for elbiler mens man tar den bort fra fossilbiler? Så nei, har ingen tro på dette. Dette forslaget var som kjent kun lansert som ett forhandlingskort i statsbudsjettforhandlingene, og var lite gjennomtenkt og aldri egentlig ment gjennomført i praksis. Det har ellers hele tiden vært påpekt at det vil være MVA som kommer først, og (evnt?) andre avgifter kun er planlagt innført etter at full MVA er på plass.
Model S 85D

Mao

Sitat fra: Gardin på lørdag 28. juli 2018, klokken 10:24
Det eneste fornuftige er å innføre momsen i mange små steg. Gjerne ett prosentpoeng om gangen. Da blir det bare noen få tusenlapper i forskjell om man kommer før eller etter fristen. Klart sure penger det også, men ingen katastrofe.

Det er ikke mulig. Norge er nemlig bundet av EU-direktivet som maksimalt tillater 2 lavere mva-satser i tillegg til normalsatsen på 25 % (pluss avgiftsfritakene, også kalt nullsats). Så valget er enten å benytte de to lavere satsene vi har (12 og 15 %), full sats på 25 % eller fullt fritak.

Så skal vi heller ikke glemme at det er en viss misnøye med dagens "subsidiering" av Tesla og andre dyre elbiler. Det blir ikke akkurat mindre aktuelt nå som Jaguar, Audi, MB, Porsche osv. kommer med elbiler i høy prisklasse.

Det kan kanskje være mulig å differensiere på selve grunnlaget for mva-beregning, f.eks. at de første kr 300 000 av en elbils salgsverdi kan ha fritak og det overskytende mva-beregnes med 25 %. Har aldri hørt om en slik ordning, så jeg er usikker på om det er tillatt.

Mitt stalltips er at det blir 25 % mva på elbiler fra første krone på ett eller annet tidspunkt, og at det samtidig innføres en eller annen refusjonsordning ved kjøp av nullutslippsbiler begrenset oppad til en gitt verdi. F.eks. at refusjonen tilsvarer mva på biler opptil kr 400 000 eller at det gis et fast refusjonsbeløp på f.eks. 50 000 eller 100 000. Så kan man gradvis trappe ned refusjonen etterhvert, evt. også i svært små trinn.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Amoss

Sitat fra: Mao på lørdag 28. juli 2018, klokken 15:42
Det kan kanskje være mulig å differensiere på selve grunnlaget for mva-beregning, f.eks. at de første kr 300 000 av en elbils salgsverdi kan ha fritak og det overskytende mva-beregnes med 25 %. Har aldri hørt om en slik ordning, så jeg er usikker på om det er tillatt.

Jeg er ikke advokat eller ekspert, men mener bestemt at dette ikke er tillatt. Tror EU vil reagere kraftigere på dette enn om det innføres (midlertidig) flere MVA satser.

Da regjeringen tidligere lekte med tanken ble det foreslått å innføre full MVA, men med en refusjonsordning der man kunne få tilbakebetalt hele MVA beløpet - opp til ett gitt tak. Om det altså skal være helt umulig å innføre andre lave MVA trinn, så tror jeg at dette vil være modellen de evnt. tar utgangspunkt i for bruk under utfasingen av avgiftsfritakene.
Model S 85D

creal

Sitat fra: Mao på lørdag 28. juli 2018, klokken 15:42
Så skal vi heller ikke glemme at det er en viss misnøye med dagens "subsidiering" av Tesla og andre dyre elbiler. Det blir ikke akkurat mindre aktuelt nå som Jaguar, Audi, MB, Porsche osv. kommer med elbiler i høy prisklasse.

Dette er også et viktig poeng. Og Jaguar får sannsynligvis bilene sine på veien ila august-september, akkurat i tide til å skape litt ekstra irritasjon opp mot ferdigsnekringen av statsbudsjettet, og en påminnelse om at flere luksusbiler kommer i drøss og kav rett over årsskiftet.

creal

Månedssalget for mars gjør det nok denne problemstillingen aktuell påny. Over halvparten av nybilsalget er nå elektrisk. Tesla er omsider i gang med storstilt levering av Model 3, og mange nye modeller kommer for fullt ila året. WLTP-endringen for fossile biler ble forøvrig utsatt til statsbudsjettet for 2020. Elbilandelen kommer nok til å bevege seg opp mot 70-80% ila høsten. Om da fossile avgifter skrus opp, er det naturlig at elbilene får en tilsvarende økning.

Magnus Hansen

Så sent som i regjeringsavtalen når KrF gikk inn i regjering står det fritak ut 2021. Så det tror jeg nok står fast. Men Norge har jo unntak fra EUs konkurranseregler ut 2020 for mva fritaket. Det kan være det blir problemer på den fronten

navyelsen

Tviler på at det blir aktuelt. Salget i mars består i hovedsak av TM3, men husk at Tesla har samlet opp reservasjoner i opptil tre år for å få til en så stor utlevering. Salget vil avta utover året.

Med mva. ville en model 3 kostet 600-800.000, avhengig av utstyr. Leaf ville kostet over 400.000, og en e-Golf eller BMW i3 kan fort koste opp mot 500.000 når litt utstyr er lagt til.

Det er svært lite sannsynlig at noen av disse bilene ville vist igjen på nybilstatistikken hvis prisene er som beskrevet over. For å selge elbiler er de nødt å kunne konkurrere prismessig med tilsvarende fossilbiler. Da kommer man ikke utenom momsfritaket!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Amoss

Sitat fra: navyelsen på mandag 01. april 2019, klokken 14:53
Tviler på at det blir aktuelt. Salget i mars består i hovedsak av TM3, men husk at Tesla har samlet opp reservasjoner i opptil tre år for å få til en så stor utlevering. Salget vil avta utover året.

Godt poeng, men ikke glem at det er meningen at TM3 SR(+) er ment å komme ut på høsten, og det kommer antagelig en LR RWD utgave alt dette kvartalet?  Selv om ingen av disse tingene vil overgå 1. kvartal, så ligger alt til rette for ett videre godt salg utover i året. Men ja, det vil nok avta en del neste år, men forventer at den fortsatt vil selge godt også da.
Model S 85D

Burger

#23
Sitat fra: navyelsen på mandag 01. april 2019, klokken 14:53
Med mva. ville en model 3 kostet 600-800.000, avhengig av utstyr. Leaf ville kostet over 400.000, og en e-Golf eller BMW i3 kan fort koste opp mot 500.000 når litt utstyr er lagt til.

Tror du tar litt i pris, særlig på i3.

Tesla M3 Long Range AWD : 451k nok, 563k nok med mva. Kilde : https://tesla.com

Fully charged i3 med lagerbonus (-30k for å velge en modell/farve de har i Drammen, hadde en del der nå. Fikk valget mellom svart, mørk blå, rød og brun iallefall) og 8% storkunderabatt, 326k nok, 407k nok med 25% mva. Uten rabatter 385k nok, med mva 481k nok.  Kilde : Kollega handlet fully charged forrige uke. Fully charged anser jeg som langt over "litt utstyr".

Nå husker jeg ikke hvordan det var med engangsavgift, men det var ikke nevnt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

creal

Model 3 selger nok primært på nye bestillinger, ikke på reservasjoner lengre. Salget vil heller øke utover året tror nå jeg. Dessuten er jo nettopp poenget med WLTP-omlegging på fossil at disse bilene kommer til å få økte avgifter. Med andre ord blir det etter dine egne forutsetninger rom for en tilsvarende økning på elbil. Ny Ioniq, ny Leaf, ny Zoe, E-Tron, Mercedes EQ ++ kommer alle utøver høsten. På det tidspunktet er du sær hvis du kjøper ny fossilbil. Men det er selvsagt neppe snakk om full moms over natten - kanskje halv moms, men mer sannsynlig i gaten ~10% moms per 1. januar 2020 (eller en annen avgift på tilsvarende kr-nivå).

Sitat fra: navyelsen på mandag 01. april 2019, klokken 14:53
Tviler på at det blir aktuelt. Salget i mars består i hovedsak av TM3, men husk at Tesla har samlet opp reservasjoner i opptil tre år for å få til en så stor utlevering. Salget vil avta utover året.

Med mva. ville en model 3 kostet 600-800.000, avhengig av utstyr. Leaf ville kostet over 400.000, og en e-Golf eller BMW i3 kan fort koste opp mot 500.000 når litt utstyr er lagt til.

Det er svært lite sannsynlig at noen av disse bilene ville vist igjen på nybilstatistikken hvis prisene er som beskrevet over. For å selge elbiler er de nødt å kunne konkurrere prismessig med tilsvarende fossilbiler. Da kommer man ikke utenom momsfritaket!

Magnus Hansen

Sitat fra: creal på mandag 01. april 2019, klokken 19:46
Model 3 selger nok primært på nye bestillinger, ikke på reservasjoner lengre. Salget vil heller øke utover året tror nå jeg. Dessuten er jo nettopp poenget med WLTP-omlegging på fossil at disse bilene kommer til å få økte avgifter. Med andre ord blir det etter dine egne forutsetninger rom for en tilsvarende økning på elbil. Ny Ioniq, ny Leaf, ny Zoe, E-Tron, Mercedes EQ ++ kommer alle utøver høsten. På det tidspunktet er du sær hvis du kjøper ny fossilbil. Men det er selvsagt neppe snakk om full moms over natten - kanskje halv moms, men mer sannsynlig i gaten ~10% moms per 1. januar 2020 (eller en annen avgift på tilsvarende kr-nivå).

Sitat fra: navyelsen på mandag 01. april 2019, klokken 14:53
Tviler på at det blir aktuelt. Salget i mars består i hovedsak av TM3, men husk at Tesla har samlet opp reservasjoner i opptil tre år for å få til en så stor utlevering. Salget vil avta utover året.

Med mva. ville en model 3 kostet 600-800.000, avhengig av utstyr. Leaf ville kostet over 400.000, og en e-Golf eller BMW i3 kan fort koste opp mot 500.000 når litt utstyr er lagt til.

Det er svært lite sannsynlig at noen av disse bilene ville vist igjen på nybilstatistikken hvis prisene er som beskrevet over. For å selge elbiler er de nødt å kunne konkurrere prismessig med tilsvarende fossilbiler. Da kommer man ikke utenom momsfritaket!

Hvorfor mva fra 1. Januar neste år når regjeringen for noen uker siden fredet Mva fritaket ut 2021?

arthur

Ethvert vedtak, politisk eller ikke, gjelder til et nytt vedtak fattes.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

georglu

Sitat fra: arthur på mandag 01. april 2019, klokken 20:02
Ethvert vedtak, politisk eller ikke, gjelder til et nytt vedtak fattes.

Det er ikke usant, men når du har det som en del av en avtale om en regjeringsplattform så vil det sitte langt inne å gjøre noe med det. Hvis ett av partiene ønsker å reforhandle deler av plattformen, så er det fort annet som kommer på forhandlingsbordet ("alt henger sammen med alt"). Sannsynligvis vil ingen av regjeringspartiene dette nå. Mer enn nok annet å krangle/forhandle om. ;)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

geear

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 01. april 2019, klokken 19:56
Hvorfor mva fra 1. Januar neste år når regjeringen for noen uker siden fredet Mva fritaket ut 2021?
Moms fra 2020 er tvilsomt, men ESA har kun godkjent momsfritak ut 2020, så det kan fort komme fra 01.01.2021, og ikke ut 2021 som er "vedtatt".

Pippus

Sitat fra: gr på onsdag 03. april 2019, klokken 14:48
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 01. april 2019, klokken 19:56
Hvorfor mva fra 1. Januar neste år når regjeringen for noen uker siden fredet Mva fritaket ut 2021?
Moms fra 2020 er tvilsomt, men ESA har kun godkjent momsfritak ut 2020, så det kan fort komme fra 01.01.2021, og ikke ut 2021 som er "vedtatt".

Nå er vel esa kun eftas juridiske kontrollorgan i forhold til efta og EØS lands samarbeidsavtaler,og har ingen myndighet utover denne kontrollfunksjonen(og det som følger av det). Avtalen med efta ble såvidt jeg husker gjort gjeldende tom 2020. Så er spørsmålet om hvor selvstendig Norge egentlig bestemmer videreføring selv innenfor EØS regelverket....?? Det var ikke uten kamp sist...men vil de det nok så....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA