Jaguar og kvalitet- bør man være bekymret?

Startet av Model3-Tromso, fredag 29. juni 2018, klokken 10:52

« forrige - neste »

Orbit

De produserer jo ikke i-Pace selv, men har satt det ut til Magna Steyr. Jeg tror det valget var en fordel for byggekvaliteten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Dette er altså stor og vanskelig statistikk. 2.plassen KIA har 72 feil på 100 biler. I snitt kan det bli 0,7 feil pr bil, men det går altså ikke. Svaret er da at noen biler er helt feilfrie, noen har 1, noen har 2 osv. Kan hende de fleste bilene har 0 feil, mens noen få har 10. Den fordelingen ville vært interessant å sett!

Det samme kan skje med Jaguar med sine 148 feil på 100 biler.

Det hadde også vært interessant å se tallene brutt ned på modell, motortype og tilvalg.

Merker meg at Tesla ikke selger nok biler til å bli vurdert, dette er tegn på at de trenger store datasett for i det hele tatt kunne si noe troverdig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

bmw2002

Mange av feilene på Jaguar har vært softwarefeil på infotainment plattform.  Håper det blir bedre når man får mulighet for OTA oppdateringer, da slipper man i allefall å levere inn bilen.

Tellus

Denne artikkelen konkluderer med  nye biler fra Jaguar slettes ikke er dårlige.

In conclusion, Jaguar are actually pretty dependable at the minute. They were once very unreliable, coming in at the bottom of the reliability tables. But recently that has begun to change and have been creeping their way up to the top of reliability charts. This could be for a number of reasons, but the main reason is most likely the fact that the new management made it their aim to produce more dependable vehicles and instil more consumer confidence in their products. To do this they have offered longer warranties with scheduled maintenance included, and it seems like this is paying off. If you are looking for a new car that is as luxurious as it is reliable, then you might want to look at a Jaguar.

https://www.osv.ltd.uk/how-reliable-are-jaguar/amp/

Nordlands

Det som omtales her er altså JD's Initial Quality Survey, som er basert på rapporterte feil første 90 dager. Om man ser på JD's Vehicle Dependability Survey, som er basert på rapporterte feil siste 12 måneder for 3 år gamle biler, så er forskjellene mindre - der har Jaguar 60% flere feil enn Lexus som er best, mot 105 % mer første 90 dager. På den langsiktige statistikken er forøvrig Jaguar såvidt bedre enn Volvo, Subaru og Mitsubishi.
http://www.jdpower.com/press-releases/jd-power-2018-us-vehicle-dependability-study

Om man sammenligner Jaguar med gjennomsnittet av alle merker vil det jo også fortone seg bedre.

/tesla Såvidt jeg finner er ikke Tesla med fordi de ikke vil frigi data. </tesla
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Counterpointer

Sitat fra: Nordlands på fredag 29. juni 2018, klokken 12:27
Langsiktig så er Jaguar såvidt bedre enn Volvo, Subaru og Mitsubishi.
Er Jaguar bedre enn Mitsubishi har vi lite å bekymre oss for

Gordon Retriever

Subaru har rast på flere slike lister de siste par årene.
En årsak er at Subaru i likhet med flere andre merker har hatt problemer med den elektroniske styringen av de nye automatkassene som brukes for å holde testet drivstofforbruk nede.

Også signifikant fallet på pålitelighetsindeksene er at Subaru var blant de siste som benyttet radio/navigasjon som var lite integrert med resten av bilen, og som lenge derfor scoret helt i toppen blant biler med færrest feil.  Overgangen ser ikke ut til å ha vært lett. I motsatt ende gjør Ford nå det svært bra i USA fordi det nye infotainmentsystemet Sync 3 er vesentlig mer feilfritt enn det tidligere Sync 2.

Mye av årsaken til JLRs dårlige plassering kan faktisk skyldes at de ikke kan måle seg med de beste innen infotainment.
Dette er imidlertid ikke en feil som blir borte ved at i-Pace produseres av Magna Steyr på samme fabrikk som BMWs 5-serie.

Disqusor

Ikke godt å si dette med quality, dvs for EV´s generelt må vi anta har vesentlig bedre byggekvalitet. EV´s har som de fleste er kjent med langt langt færre bevegelige deler, det må gi færre feil. For egen del har jeg iPace på blokken, men avventer ørlite for å se hva folk angir av feedback. For min del er iPace et alternativ, av flere grunner, bla plass i fellesgarsjen i sameiet.

En annen link på Elbilforum angir rekkekvidde til 383 km EPA, som utfra min kjørestil er altfor streng. Her en meget bra og utover det vanlige godt dokumenterte oversikt (scroll nedover).

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Angående OtA

iPace OTA ? "The Jaguar promotional videos claim the entire car can be updated over the air, but my software engineering associates and I often use this this kind of phrasing when we have implemented some but not all aspects of a feature, suggesting there are other computer-based components that will still require a visit to the dealership to get a software update. "

Watch As Jaguar I-Pace Gets Test Driven, Scores Only 6 Out Of 10. Dette blir synsing. Byggekvalitet er et meget vidt begrep, synlig vs levetid på valgte produkter fra underleverandører.

https://insideevs.com/jaguar-i-pace-test-driven-video/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA